מכת חשמל: כל הדרכים להימנע מחשבון מנופח

יותר ויותר אנשים נדהמים מהסכום שנדרש מהם לשלם לחברת החשמל • חשוב לבדוק ולדווח, כי לעיתים מדובר בטעויות חישוב של אלפי שקלים • כך תעשו זאת

. מונה חכם (אילוסטרציה), צילום: יהושע יוסף

בחודשי החורף הקרים ובחודשי הקיץ החמים, חשבונות החשמל לרוב מגיעים לסכומים גבוהים מאוד. רוב האנשים לא טורחים לבדוק את הפרטים ואת המונה מול סכום החשבון שקיבלנו, כי אנו נוטים להאמין כי מדובר בחישוב סכום שנבדק היטב על ידי החברה.

אך מתברר שקיימות לא מעט טעויות של גבייה עודפת, שלעיתים עלולות להגיע גם לחיוב של אלפי שקלים מעל הסכום שאמורים לשלם בפועל.

איך זה עובד? חברת החשמל מחויבת לבדוק את מונה החשמל שלכם רק אחת לשנה. בפועל ייתכן שהם עושים זאת יותר מאחת לשנה. אבל מה קורה בזמן שהמונה שלכם לא נבדק? נשלחת אליכם הערכה, שלפיה נקבע הסכום שאותו תשלמו לחברת החשמל. 

הערכות חישוב התשלום החודשי יכולות להגיע לעלויות גבוהות בהרבה מהמחיר שהייתם אמורים לשלם בפועל, וגם אם בחודש מסוים דאגתם לחסוך בחשמל כדי לצמצם עלויות, ייתכן מאוד כי תשלמו סכום גבוה בהרבה, שרק לאחר כמה חודשים הוא יקוזז.

1,200 שקלים בזמן ששהה בחו"ל

ליאור מגבעתיים קיבל חשבון חשמל על סך 1,200 שקלים. כשפתח את החשבונית, נדהם מהסכום הגבוה, כי באותו החודש כלל לא היה בארץ ודירתו הייתה ריקה.

חשבון החשמל הממוצע של ליאור לחודשיים עומד על סכום של 400 שקלים, כך שלפי החישובים, בחשבון דו-חודשי כאשר במהלך חודש שלם הוא נמצא בחו"ל, הוא אמור לשלם כ-200 שקלים בלבד. בפועל, הסכום שהתבקש לשלם גבוה באלף שקל יותר.

בשיחה עם "ישראל היום", מספר ליאור: "כשפתחתי את חשבון החשמל שקיבלתי בדואר חשכו עיניי. הייתי בהלם מוחלט מהסכום שגובהו פי שלושה מכל חשבון שאי פעם קיבלתי. היות שגם הייתי בחו"ל לאורך חלק נכבד מהתקופה, חששתי שאולי שכחתי את המזגן דלוק במשך ימים שלמים.

"אך לאחר בירור עם חבר, שהגיע לבדוק את הדירה אחת ליומיים בתקופה ששהיתי בחו"ל, הבנתי שמדובר במשהו אחר. חשבתי שאולי גונבים ממני חשמל בבניין, אך כאשר התקשרתי לברר בחברת החשמל את פשר הסכום הגבוה, הסבירו לי שמדובר ב'קריאת הערכה' של המונה, ומעולם לא שמעתי על כך לפני כן", סיפר ליאור, והוסיף: "נראה לי מוזר שחברת ענק שמתפקדת כמונופול בישראל תתנהל בצורה כל כך עתיקה ושרירותית בכל הנוגע לגביית התשלומים לשירותיה. אני מלא תקווה שחברת החשמל תשכלל מעט את שירותיה ותיתן מענה הוגן לצרכנים, שבסך הכל אין להם בתחום זה שום אלטרנטיבה". 

לאחר שיחת טלפון עם שירות הלקוחות של חברת החשמל, ליאור העביר את פרטי המונה שעודכנו במערכת ונציגת השירות הבהירה לו שהעניין יטופל וחשבון החשמל לא יעמוד על הסכום המדובר, אך את הסכום העדכני טרם קיבל.

מונה אוטומטי חכם

בחברת החשמל מסבירים על תהליך החישוב לצרכנים: "אם החברה לא ביצעה את הקריאה, החברה מחשבת רטרואקטיבית את הפרשי הצריכה ולפיהם מזכה או מחייבת את הלקוח בהתאם בעת ביצוע קריאה בפועל. לטובת הלקוחות עומדים מגוון אמצעים לעדכון עצמאי של הקריאה, באמצעות אפליקציה, אתר, צ'אט, SMS ועמוד הפייסבוק".

לא להתעצל - לפנות לשירות לקוחות ולדווח // צילום אילוסטרציה: קוקו

לשאלות מדוע המונים של חברת החשמל לא מסונכרנים עם מערכות החברה ולמה מידע לא עובר באופן אוטומטי - מסרו כי "חברת החשמל מקדמת פריסה ארצית של מונים חכמים הנקראים אוטומטית מרחוק, אולם עדיין לא התקבל אישור רגולטורי כנדרש. הנושא מצוי בימים אלו בדיונים מול רשות החשמל".

 

לבדוק ולדווח

ועד שיופעלו המונים החכמים, להלן כמה טיפים כיצד ניתן להימנע מתשלום עודף בעקבות הערכת מונה:

בחשבון החשמל מצוין אם מדובר בקריאה רגילה או הערכה. אם אתם מעוניינים לעדכן קריאה עצמאית, בחשבון מצוין מספר המונה.

עליכם לגשת למונה, המונה יהיה בקומת המגורים, או בריכוז מונים בקומת הקרקע, או בתוך הבית.

לבדוק שהמספר שמצוין על גבי המונה הוא מספר המונה שלכם.

להעתיק את קריאת המונה (המספרים הרצים) ולציין את התאריך שבו נלקחה הקריאה, לציין מספר ספרות כפי שמצוין בחשבון (5 ספרות, 4 ספרות וכו') לדוגמה: אם הקריאה שמופיעה בחשבון היא 56847, עליכם להעתיק מהמונה את 5 הספרות שמופיעות - לא יותר ולא פחות.

לאחר מכן ניתן לדווח על קריאת המונה באמצעות אתר האינטרנט, הצ'אט באתר, הודעה אישית בפייסבוק, במסרון למס' 055-7000103, ביישומון או באמצעות נציג שירות.

לאחר שהקריאה תעודכן במערכות שלנו, יופק חשבון חשמל מתוקן שאותו תוכלו לשלם.

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר