חוזרים למסלול: לאחר השלמת הבדיקות והבחינה של תופעת האתחול במחשב המשימה ויישום מנגנוני ההגנה, בוצע הערב תמרון מוצלח בשעה 21:30 והחללית "בראשית" בדרכה למסלול אליפטי בו הנקודה הרחוקה מכדור הארץ הינה במרחק כ- 131,000 ק"מ.
התמרון בוצע על פי התכנון ובמהלכו הופעל המנוע הראשי של 'בראשית' במשך כ- 4 דקות. התמרון הבא צפוי בעוד כשבוע. בשיחת ועידה לעדכון אמר אמש עידו ענתבי, מנכ"ל SpaceIL כי הייתה תקלה ביום שני כשניסו להגביה את המסלול ל-130 ק"מ אך איתחול המחשב לפני המשימה מנע זאת. הצוות בחדר הבקרה עבד מאז בניסיון למצוא את הסיבה לאיתחול וכיצד למנוע הישנות המקרה. לאחר מכן בוצע התמרון. הגובה המירבי 13 אלף ק"מ. התמרון נמשך 3 דקות על פי התוכנית בנקודות הזמן שהיה צריך לפעול וכעת מתחקרים לעומק את ביצועי כל האלמנטים בחללית. היא מתפקדת בצורה מצוינת ותישאר עוד כשבוע במסלול זה.
לדברי עפר דורון, מנהל מפעל חלל בתעשייה האווירית, כל מערכות החללית עובדות. היו בעיות של לוגיקה וכרגע מבחינת חומרה הכל מתפקד. יחסית נורמלי בשיגור של לווין או חללית שלא כל דבר אפשר לבדוק על הקרקע. "הצלחנו לייצב ממשיכים הלאה ויש שבוע לתמרון הבא. במהלך השבוע הקרוב לא יהיו ברים מעניינים אבל צוותי הבקרה ימשיכו להפיק לקחים ויש עוד כמה שבוועת לפנינו ואנחנו בדרכנו לירח", מספר דורון.
אתחול לא מתוכנן שגרם לתקלה
ביום שני סמוך לחצות, תוכנן להתבצע תמרון של החללית הישראלית "בראשית" בקרבת כדור הארץ, באזור ללא תקשורת. במהלך שקדם לתמרון, מחשב החללית ביצע אתחול לא מתוכנן, שהביא לביטול אוטומטי של התמרון. הצוותים ההנדסיים של SpaceIL והתעשייה האווירית מנתחים את הנתונים ובודקים את התקלה. בשלב זה מערכות החללית פועלות היטב, למעט הבעיה הידועה בעוקבי הכוכבים.
למרכז הבקרה יש קשר עם החללית כמתוכנן, והיא המשיכה במסלולה הקודם. לאחר חצות, בשעה שלא הייתה תקשורת עם החללית, היה אמור להתבצע תמרון לשינוי המסלול באמצעות הדלקת המנועים ל-30 שניות. כאשר חודש הקשר עם החללית, התברר שהתמרון לא בוצע בגלל אתחול המחשב, שהוא חלק ממנגנון הגנה של החללית במקרים של תקלה. המחשב הוא מתוצרת התעשייה האווירית, עם מעבד מתוצרת רמון צ'יפס הישראלית, המוגן מפני קרינה. מחשבים כמוהו נמצאים כבר על לוויינים אחרים ששוגרו לחלל. הקשר עם החללית לא נפגע, והוא נמשך בחלונות הזמן שנקבעו.
שיגור החללית "בראשית" // צילום: רויטרס
התמרון לרחבת המסלול היה אמור להתבצע כשהחללית נמצאת בנקודה הכי קרובה לכדור הארץ במסלול האליפטי שלה, בגובה של 600 קילומטרים מכדור הארץ. לדברי מנכ"ל מפעל הלוויינים בתע"א, עופר דורון, מצב כזה לא היה בסימולציות שלפני הטיסה, וההערכה היא שיש בעיה בתקשורת בין המחשב למרכיבים האחרים של החללית. "זה לא סימפטי, אבל אנחנו לא פחות אופטימיים מאתמול", אמר. "אנחנו צריכים לטפל בבעיה". ייתכן שיש קשר בין התקלה ב"עוקב הכוכבים", שמסתנוור בזוויות מסוימות מקרני השמש, "לומדים לחיות עם הסנוור ומעריכים כי בסך הכל זה לא יגביל את המשימה".
בחדר הבקרה של התעשייה האווירית ביהוד שרר בלילה מתח רב בעקבות התקלה, אולם החללית ממשיכה בהקפות, ולדברי ענתבי במסלול אפשר "לשחק" במשך ארבעה ימים, בלי לשנות את מועד הנחיתה שנקבע.
