נחל כהנים: אתר התיירות שהתברר כמתיחה

תושב היישוב מצפה הושעיה החליט ליצור מותג • המתיחה הפכה לעובדה שמצויינת בכתבות תיירות • "תלמידי ישיבה באו לראות את הקבר של 'הרב אסי'", מספר כהן

מתוך הבלוג של צבי כהן

בכתבות מסע שונות ומדריכי טיולים מסופר על נחל כהנים, נחל אכזב בגבול הצפוני של היישוב מצפה הושעיה, שמשלב בתוכו זרימה יפה בחורף יחד עם קבר של צדיק. תיאור הנחל, שמופיע בכתבות מסע שונות ומדריכי טיולים, נשמע הגיוני לחלוטין, והשילוב של נחל זורם יחד עם קבר של צדיק גרמו לרבים לרצות להגיע למקום. גם הפולחן היהודי-נוצרי נשמע קורץ.

 "נחל כהנים הוא נחל אכזב בגבול הצפוני של היישוב הושעיה בגליל התחתון. בנחל נמצא קברו של הצדיק רבי אסי. מחולות רבי אסי נערכו בנחל כהנים בתקופת האמוראים המאוחרת. בתקופה הביזנטית והערבית הקבר נשמר כמקום קדוש ואתר עלייה לרגל למוסלמים בעיקר וגם לנוצרים מהכפרים השכנים. עם חידוש היישוב היהודי בציפורי והושעיה במדינת ישראל חזרו היהודים לפקוד את נחל כהנים ואת קברו של ר’ אסי ולהעלות בקשות ותחינות לשמחה ואושר בעולם", נכתב.

אלא שמתברר שאין מקום כזה. לא נחל, לא קבר ולא תפילות ותחינות, ושבכלל מדובר על בדיחה של תושב המקום בשם צבי כהן. "הנחל הומצא כמתיחה בבלוג שלי", הוא מספר בשיחה ל"ישראל היום". באותו הזמן עבד בחברה לקידום אתרים והחליט לבדוק אם אפשר להקים מותג באמצעות הנחל "החדש" ולגרום לו לתפוס. "חשבתי על הרעיון הזה כי בכל פעם שירד גשם הרחוב שלי הוצף לגמרי. במקום להתעצבן לקחתי את העניין בצחוק ורציתי לאתגר את עצמי". 

צילום מתוך אתר חדשות שסיקר את "הנחל"

כהן כתב תחקיר מעמיק על ההיסטוריה של הנחל באמצעות עובדות שהמציא מראשו הקודח, ולמרבה ההפתעה הניסיון נחל הצלחה, תרתי משמע. "השם תפס כעבור כמה זמן וכולם באזור קוראים לנחל ככה. הגיעו לכאן קבוצות של בנות חרדיות ותלמידי ישיבה שרצו לראות את המקום כי שמעו שקבור פה תנא. העניין הוא שרבי אסי באמת חי באזור, ולכן זה נשמע אמיתי". משם הסיפור תפס תאוצה, וכתבים שקראו על הסיפור חשבו שהוא אמיתי והכניסו את ההיסטוריה של 'הקבר הקדוש בהושעיה' לכתבות תיירות בנושא.

את הסטורי שלנו כבר בדקתם היום? הצטרפו כאן לאינסטגרם של ישראל היום

"מי שמטייל במקום רואה שלט גדול שמפנה לנחל הכהנים. "מדובר על מפל שזורם בימים של גשם ולידו עץ תאנה עתיק. במרכזה מצבה עם הכיתוב 'לאסי'", מספר כהן. "הכוונה היא לכלבה שלנו שנפטרה בגיל 17. כשהמצאתי את הנחל, המצבה של הכלבה הפכה למצבה שמוקדשת לרב אסי". 

ואכן משיטוט ברשת ניתן למצוא על ה"אתר הקדוש" מידע מעניין: "הדעה הרווחת היא ששמו הקדום של הנחל בתקופת המשנה היה 'נחל כהנים'". השם של הנחל לא ניתן לו בתקופה המשנה, אלא מכיוון שהוא עובר בדיוק בין בתיהן של שתי משפחות - משפחת כהן בצד אחד משפחת כהן נוספת בצד השני. בערוץ נחל כהנים נמצא קברו של הצדיק ר' אסי, שהיה אמורא ארץ ישראלי מפורסם, מראשי הדור השלישי. הוא יליד בבל, שעלה לא"י ולמד תורה בישיבת ר' יוחנן בטבריה". אשרי המאמין.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר