10 סימנים שלילד שלכם יש הפרעות קשב וריכוז

אחד הנושאים המדוברים בשנים האחרונות הן בגנים, בתי ספר, תיכונים ומסגרות חינוכיות נוספות והן בחוגים או בשיחות שבין הורים שמתקיימות על סדר היום, הוא הנושא של הפרעות קשב וריכוז בקרב ילדים ובני נוער. הנה עשרה סימנים שיעזרו לכם לדעת האם לילד שלכם יש הפרעת קשב וריכוז, אך קודם לכן.

צילום: //
Business Man with Notepad and ADHD Concepts

מהן בכלל הפרעות קשב וריכוז?

הפרעות קשב וריכוז או באנגלית ADHA הן מונח רפואי המתייחס לשלושה סוגים: הפרעה מסוג קשב, הפרעה מסוג היפראקטיביות אימפלוסיביות והסוג השלישי הוא משולב ומתייחס גם להפרעת קשב וריכוז וגם להיפראקטיביות.

סימנים הקשורים להפרעת קשב:

  1. קושי של הילד להתמיד במשימות קבועות ומשעממות לאורך זמן. לא מדובר בהרכבת פזל או משחק בלגו במשחק מחשב או בקריאת ספר (אלא אם כן אחד מהנ"ל משעמם את הילד), אלא בעשיית מלאכות ומטלות משעממות.
  2. סימן נוסף שיכול להצביע על הפרעות קשב וריכוז הוא רמת מוסחות גבוהה אצל הילד – הילד נמצא למשל במהלך שיעור מתמטיקה, מרוכז...אך פתאום מתחילה בחוץ חזרה לטקס שיתקיים בערב יום הזיכרון או משחק כדורגל והילד פשוט מפסיק להקשיב. מוסחות יכולה גם להתקיים על ידי מחשבות של הילד עצמו.
  3. שכחנות, פיזור ובלבול – ילדים עם הפרעת קשב וריכוז הם ילדים שנוטים לאבד ולשכוח דברים כל הזמן. הם שוכחים איפה מפתח של הבית, איפה הם הניחו את המחברת, האם הם עשו או לא עשו שיעורים ועוד...
  4. התארגנות וארגון זמן – ילדים עם קשיי קשב מתקשים לקום בבוקר, צריך לזרז אותם, החדר שלהם לרוב מבולגן והם מתקשים לתכנן כמה זמן כל פעולה תיקח להם.

אלו הם ארבעת הסימנים המעידים על הפרעות קשב וריכוז מהסוג הראשון.

סימנים המעידים על אימפולסיביות והיפראקטיביות:

להפרעה מסוג זה יש 3 סימנים בולטים שאפשר בקלות לזהות.

  • ילדים אימפולסיביים מתקשים בדחיית סיפוקים, ילדים של "כאן ועכשיו". הם לא מצליחים לשלוט בעצמם בין אם הם חושקים לאכול ארטיק טילון, לראות חבר כלשהוא ועוד... ילדים אלה 'ינדנדו' להורה עד שהם ישיגו את מה שהם רוצים.
  • ילדים אימפולסיביים נוטים "לקפוץ" עם התשובה שלהם לפני שהשאלה עוד נשאלה. אפשר לראות את זה בצורה ברורה במבחנים, למשל אצל ילדים שעדיין לא סיימו לקרוא את השאלה והם כבר עונים.
  • התפרצויות חוזרות. אלו יכולות להיות התפרצויות תוך כדי שיחה, התפרצויות למשחק וכדומה...

סימנים המעידים על היפראקטיביות:

אלו הם ילדים המתקשים לשבת בשקט בכסא, מסתובבים הרבה, ילדים שמדברים הרבה, משמיעים הרבה קולות וצריכים כל הזמן להוציא אנרגיה בין אם זה לרוץ הרבה, לטפס, לנוע ממקום למקום וכדומה...

לסיכום, אם אתם חושדים שלילד שלכם יש מספיק סימנים המעידים על היותו סובל מהפרעת קשב או ריכוז, מומלץ לגשת למאבחן המתמחה בהפרעות קשב וריכוז אצל ילדים, בכדי שניתן יהיה לטפל בבעיה ולהתאים לו או לה את הטיפול המתאים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר