לרשתות החברתיות יש הכוח להפוך אנשים אנונימיים לכוכבים של ממש. ככל שהטכנולוגיה התקדמה, כך זיהו רבים את הפוטנציאל הזה והשתמשו בפלטפורמות הללו כדי להתפרסם. אלה צברו עוד ועוד עוקבים, וחלקם אף מדווחים כי הם מתפרנסים מפלטפורמה זו היטב.
הדוגמאות הן רבות, ואחת הבולטות שבהן היא נטע אלחמיסטר, שבאמצעות האינסטגרם צברה 1.4 מיליון עוקבים. את ההיסטוריה אתם יודעים. תרבות האינסטנט גרמה לבני נוער רבים ואף למבוגרים יותר לרצות להיות כוכבי רשת. לכאורה, זה נשמע קל. אפשר להעלות תמונות מכל סמארטפון ולצבור עוקבים רבים.
View this post on InstagramDec 25, 2018 at 7:43am PST
השאלה היא, האם זה באמת פשוט וקל? האם התהליך קצר? האם כל אחד יכול להפוך לכוכב רשת, והאם הדרך היא להעלות תמונה בבגד ים או תמונת אוכל יפה כדי לצבור פופולריות ברשת? שאלנו את המומחים ואת כוכבי הרשת עצמם מהם הטיפים הטובים ביותר לאינסטגרמר המתחיל, זה שרוצה להעלות תמונות, לצבור עוקבים רבים ואף להתפרנס מזה.
לדברי יניב ויצמן, מנכ"ל ובעלים של teenk, משרד פרסום ותוכן לבני נוער, "מה שיפה בעולם הסושיאל הוא שעל פניו כל אחד יכול. זה לא כמו בטלוויזיה או ברדיו ששם יש סלקציה. הרשת פתוחה לכולם, מילד בן 6 שמעלה סרטונים שלו פותח צעצועים והופך להיות מיליונר, דרך גיימר שמעלה משחקי מחשב ועד שחקנים ודוגמנים שמשתמשים באינסטגרם וביו־טיוב כדי שיכירו אותם..."
"...יש לנו חלון ראווה חינמי שמאפשר לנו לנצל את הפלטפורמה החברתית כדי להציג את הכישרונות שלנו. מצד אחד יש תחושה שכולם יכולים, אבל מצד שני לא כולם כוכבים ואז מגיע האקס פקטור שהוא חמקמק. כשמסתכלים על פרופילים של כוכבי רשת, זה קצת מבלבל. זה לא תלוי רק בכוכב עצמו אלא בקהל עצמו שמצביע עם הלייק. בסוף יש קהלים, והקהל מחפש תוכן מסוג מסוים".
סוד הקסם - להתמיד ולעניין
ויצמן: "כשמסתכלים על טאלנטים קשה למצוא מכנה משותף ביניהם. לכל אחד יש את הקהל שלו. עם זאת, יש שלושה מרכיבים מהותיים. אחד זה ההבנה שזו עבודה קשה. 90 אחוזים מאלה שרוצים להיות כוכבי רשת חושבים שזה קל נורא והם מתייאשים. לוקח הרבה זמן לקצור את הפירות. העניין הוא להתמיד. הדבר השני הוא שאתה צריך שיהיה לך מה להגיד ושתהיה מעניין..."
"...צריך לבחור את עולם התוכן שיהיה רלוונטי ולעשות אותו מתוך תשוקה אמיתית. אם אתה עושה סרטוני סליים בגלל שזה טרנד, הקהל ירגיש שזה לא מעניין ויזנח את זה. אם תבנה הכל על טרנד ולא יהיה משהו משלך, זה כנראה לא יחזיק מעמד. הדבר השלישי הוא מקוריות ואותנטיות. כולם מדברים על 'פורטנייט'. מישהי יכולה לחשוב שאפשר רק להצטלם בביקיני? כמות בני הנוער שאומרים שרוצים להיות כוכבי רשת היא אדירה, אבל התוכן הוא המלך. אפשר להעלות סרטונים ולכתוב כותרת מפוצצת, אבל אם מישהו לא חי ונושם את זה הקהל יבין את זה. נוסף על כך, אם מחקים מישהו אחר זה לא יחזיק מעמד".
לשאלה אם אפשר להתפרנס מהאינסטגרם, אומר ויצמן: "בהחלט כן. גם בארץ וגם בעולם כשיש פרופיל גדול מאוד זו מדיה לכל דבר. בארץ אם יש יותר מ־50 אלף עוקבים באינסטגרם או מנויים ביו־טיוב, אפשר להתפרנס מזה. חברות מסחריות מספקות עבודה, והשכר יכול לנוע בין אלפי שקלים לעשרות אלפי שקלים, תלוי בעבודה".
"זה לא קורה ביום"
דנה זרמון, שנחשבת לאינסטגרמרית מובילה בתחום האופנה, לא מסתפקת רק בלהעלות תמונות לאינסטגרם. זרמון הגדילה לעשות והיא מלמדת את רזי המקצוע באינסטקדמי, קורס בנושא הרשתות החברתיות בדגש על האינסטגרם. הקורס בנוי מארבעה שיעורים בני שלוש שעות במשך חודש, והוא מתמקד ביצירת תוכן, בדרכים להגדלת החשיפה של העמוד, במיתוג העמוד ובהכרת עולם הפרסום הדיגיטלי.
זרמון סיפרה: "תמיד אהבתי לתעד את מה שאני עושה, גם כשלא היה לי קהל של עוקבים שראו את זה. בהתחלה השתמשתי באינסטגרם כאפליקציה לעריכת תמונות שעולות לפייסבוק. את זה עשיתי עד שאחותי גילתה לי שזו רשת חברתית בפני עצמה, ומאוד התחברתי לרעיון שזו רשת שמדברת דרך תמונות. זה קל, פשוט ומעניין".
לשאלה אם היו לה מייד עוקבים, ענתה זרמון: "ממש לא. בהתחלה הייתי צריכה להסביר לאנשים מה זה. הורדתי לחברות שלי את האפליקציה לניידים שלהן והכרחתי אותן לעקוב. היום יש לי 363 אלף עוקבים". לשאלה מה הטיפים שלה לאינסטגרמר המתחיל, אמרה זרמון: "צריך להיות ייחודי ולהציג את כל הצדדים שלך, ולאו דווקא רק את הטובים ביותר. צריך גם להעלות המון תמונות. כולם יכולים להצליח אם הם ישקיעו בזה ויתייחסו לזה ברצינות, כלומר ייצרו תוכן ייעודי, ייחודי ועקבי. עוקבים אמיתיים ואיכותיים לא מגיעים במהירות. צריך סבלנות ותמיד ליהנות ממה שיש".
עוד מוסיפה זרמון: "אנשים מתפרסמים דרך תוכן איכותי בנושא ממוקד ודרך שיתופי פעולה חכמים שיכולים ליצור באזז גם ברשת וגם מחוצה לה. אני משתדלת להעלות תמונה אחת ביום. משתדלת להעלות תוכן שהעוקבים שלי ימצאו כמעניין ושיתרום להם, כמו המלצות על מקום מגניב ועוד, אבל חשוב לי להישאר נאמנה לתוכן שאני אוהבת ושאני רוצה להעלות".
View this post on InstagramDec 17, 2018 at 8:20am PST
לשאלה אם אפשר להתפרנס מזה אמרה זרמון: "חד־משמעית, כן אבל כמובן שזה לא קורה מייד. כמו כן, צריך ללמוד לשלב את זה עם עוד עולמות תוכן בתחום ולפתח את עצמך תוך כדי. עשייה מביאה עשייה".
"חייבים לגעת בקהל"
גל זהבי, אושיית אינסטגרם בתחום האוכל, נחשב לאהוב בקרב בני הנוער. הוא מספר: "לפני שנה וחצי התחלתי להתעסק עם האינסטגרם. היו לי 3,000 עוקבים שהגיעו באמצעות זה שהייתי קצת מוכר בפייסבוק. לא ידעתי איך להשתמש בזה נכון. הבנתי שזה הדבר הבא והחלטתי להשקיע בזה. עבדתי בהתחלה עם חברות פרסום שעשו לי רובוט במשתמש...."
"...הבנתי שאני צריך לעשות 1,000 לייקים לאנשים רנדומליים. אי אפשר לעשות את זה לבד כי זה אומר שצריך לעשות את זה מהבוקר ועד הלילה. שילמתי לחברה שמחלקת לייקים מהמשתמש שלי ללקוחות פוטנציאליים. נוסף על כך, התחלתי כצלם אוכל והתמונות של האוכל שלי הביאו הרבה חשיפה. הוספתי תמונות מחיי היום־יום שלי באמצעות הסטורי, והאינסטגרם שלי הפך לאטרקטיבי עבור בני נוער".
עוד מוסיף זהבי: "במשך כשש שנים כתבתי סטטוסים מצחיקים בעמוד בפייסבוק שהיה אז בשיאו. תמיד אהבו את הבדיחות שלי. מה שהביא את העוקבים זה האהבה לאוכל, ומה שהשאיר אותם זה הפן האישי והצחוקים. אתה לא יכול ליצור קהל אדוק רק עם אוכל, הם לא ילכו שבי אחריך. אחרי שעברתי את הרף של 10,000 עוקבים, התחברתי ליותר אנשים בתעשייה. אתה הופך להיות חשוף לקהל שהוא משפיע ויש לך כוח..."
"...אתה מניע אותם לפעולה ויש לך צבא משלך. הם לא חיילים שלך, אלא חברים שלך. הם מרגישים שאתה חלק משגרת החיים שלהם. הם יודעים עליך הכל, ועם קצת מתיקות אתה מקסים אותם והם שלך. החשיפה שלי באינסטגרם היא מטורפת ומשוגעת. יש לי בסטורי מספר עוקבים שאין לאנשים שעובדים הרבה זמן. לפני שנה מספר העוקבים שלי עמד על 20 אלף, והיום יש לי 114 אלף בלי לקנות עוקבים. זה היסטרי, וזה נחשב שחקן במשחק".
לשאלה כיצד עושים את זה נכון, הוא אומר: "אין בן אדם בעולם שיכול להגיע לאינטראקציה מטורפת עם הקהל בלי לגעת בקהל. אי אפשר להעלות תמונה וישר לשבור את הרשת. אתה צריך להיחשף בדברים מסוימים, ליצור המון אינטרקציה בזמן שאתה יוצר תוכן מסוים".
"תכננו מתי לחשוף את הזוגיות"
זהבי נמצא בזוגיות עם כוכבת הרשת העולה עמנואל לוי, זוגיות שאותה חשף ברשת. לשאלה מה התרומה של הזוגיות לאינסטגרם, אמר: "זה סוג של אסטרטגיה. אם יש לי 20 אלף עוקבים ואני חושף את הזוגיות שלי, זה לא מעניין. לכולם יש חברה ולכן לאף אחד לא אכפת. חיכינו לעשות את זה כמו שצריך. דאגתי ווידאתי שכולם יידעו שאני אפרסם את הזוגיות שלנו. פרסמנו את זה במוצאי שבת, שזה הטיימינג הכי חזק מבחינת חשיפה, וקיבלנו 36 אלף לייקים".
"חשוב לציין", מבהיר זהבי, "שזו עבודה בפני עצמה. החברים שלי מתבאסים שאני מביא את הסמארטפון לפאב ומצלם, אבל הם מבינים שאני חייב לעשות סטורי. בגלל שבת הזוג שלי מגיעה מהעולם הזה, היא לא מתבאסת".
לגבי טיפים למתחילים הוא אומר: "צריך ללמוד את העוקבים שלך ומה אנשים אוהבים. העוקבים שלי אוהבים אוכל, אבל הם לא אוהבים שאני מעלה אוכל לא כשר. כשאני מעלה אוכל לא כשר אני מקבל 12 אלף לייקים במקום 15 אלף לייקים. אני ממליץ לשמור על שפה נאותה, לא לעשות שיימינג ולא להתלכלך. אצלי באינסטגרם לא רואים סיגריות ולא אלכוהול, בעיקר כי אני דמות שילדים עוקבים אחריה ואני מזוהה איתם. נוסף על כך, הכי חשוב לא לקנות עוקבים, לא לקנות לייקים ולא להתפתות לדברים מהסוג הזה, כי באותו רגע אינסטגרם מורידה לך את החשיפה. זה לא יוצר שום נאמנות באינסטגרם".
לשאלה אם אפשר להתפרנס מזה, הוא אומר: "אני ישן טוב מאוד בלילה ואני מתפרנס מזה בכבוד. אני מרשה לעצמי לקבל דברים ולפרסם אותם, ואפשר גם ליהנות מהטבות ומדברים אחרים".
"בסטורי מתחברים ליום שלי"
חגית ביליה, המכונה לייזה פאנלים, צברה קהל נאמן ברשת בזכות מתכוניה. לביליה ספרי בישול פופולריים וקהל נאמן ברשתות החברתיות. "התחלתי לא מזמן עם האינסטגרם, שם התחלתי עם הסטורי. בפייסבוק יש לי קהילה די גדולה, אבל כולם אמרו לי 'את חייבת להיכנס לאינסטגרם' ולא הבנתי מה הקטע. אני אדם של מילים ושעמם אותי להעלות רק תמונות..."
"...לפני כשנה יצא הסטורי ונדלקתי. קלטתי שאפשר להכיר את הקול שלי. אנשים יכולים לראות אותי במטבח ולהתחבר ליום־יום שלי. בכל יום אני יכולה לספר את הסיפור שלי. בפייסבוק יש לי 60 אלף עוקבים ובאינסטגרם כ־23 אלף, אבל אני פעילה כשנה וחצי. בפייסבוק התחלתי לכתוב סטטוסים ולצלם תמונות וכתבתי את מה שהיה לי להגיד. אני מתה על הקהילה הזו, אבל אחרי שש שנים רציתי משהו אחר ומצאתי את הסטורי. זה כמו חדר בריחה מבחינתי, שם אני מתחבאת וכולם יכולים לבוא ולהציץ".
לגבי מספר העוקבים אמרה: "זה לקח זמן, אבל קלטתי שיש לי קהילה חזקה שמתחברת אלי. כשעשו עלי כתבה בטלוויזיה, למשל, הגיעו עוד עוקבים וגם הפלטפורמה של פייסבוק היתה מקפצה טובה. הרבה אנשים באו לראות 'היכן אני מסתובבת'. בפייסבוק זה לקח הרבה זמן, לא שילמתי על קידום ולא עשיתי את זה גם באינסטגרם. היה לי בלוג שגם הקפיץ אותי מאוד".
איך בוחרים את התכנים?
"אני מעלה את מה שנראה לי שמעניין את הקהילה. אם בישלתי פשטידת קישואים אני אעלה את זה, אבל אם הייתי בישיבה זה לא יעניין אותם. לא כל דבר מהתוכן היומי שלי עולה, אלא רק מה שרלוונטי. מבחינת התמונות, התמונות הן בדיוק מה שצילמתי על השולחן. לפעמים זה מדהים ולפעמים פחות. אני אוהבת שמרגישים את הטעם. לא אכפת לי אם זה מעוצב או לא, אני רוצה שירגישו את הבית שלי וזה יותר חשוב לי".
מה הטיפים שלך לבשלן המתחיל?
"תחילה שיכינו אוכל טעים ושיתחבר לתוכן שהם מעלים. לא לעשות את זה מתוך תאבת לייקים. כל אחד צריך לשכלל את מה שהוא טוב בו. אני טובה בבישול וכתיבה זה הפורטה שלי. אני באמת מבשלת יום־יום לארבעת הילדים שלי. יש פה אמת ואותנטיות. אהבה לדבר זה משהו שעובר. בכל נושא הצילום אני בסדר, אני לא מדהימה. לפעמים יוצא לי מדהים ולפעמים פחות, אבל אני אוהבת שהצילום יוצא טעים ולאו דווקא יפה".
לשאלה אם אפשר להתפרנס מהאינסטגרם היא אומרת: "אני חושבת שכן אפשר להתפרנס. אני מתפרנסת מהספרים, מההרצאות ומהדברים הנלווים. עדיין לא היה גורם מסחרי שמעריך אותי כמו שאני מעריכה את עצמי. יש כאלה שאומרים לי 'אני אתן לך מוצר ותעלי את זה', אבל לא בשביל זה התכנסנו. אני לא מקבלת מוצרים תמורת פרסום. אם יהיה גורם מסחרי שאאמין בו אשמח לשיתוף פעולה, אבל שזה יהיה תמורת שכר הוגן. העולם הולך למקום יותר ריאליסטי. אני לא משלמת על קידום. יכול להיות שאם הייתי מקדמת היו לי כבר 100 אלף, אבל אני הולכת עקב בצד אגודל".
"תמונה אחת עשתה את השינוי"
ליאור קוקה, מי שהחלה את דרכה בהכנת עוגות בבית, הגיעה אמנם רק לחצי הגמר בתוכנית "בייק אוף ישראל", אך הפכה לאושיית רשת בזכות הקינוחים ההיסטריים שלה. קוקה, שהמציאה את עוגות האותיות והמספרים המפורסמות עם הפירות, השיקה בעבר חנות פופ אפ בקניון TLV FASHION MALL בתל אביב, שבה הציעה עוגות 40 שכבות של קרפ בטעמים שונים כגון בזוקה ווניל, שהפכו ללהיט באינסטגרם. לאחרונה הקימה מקום חדש בתל אביב המציע גלידות מרהיבות.
View this post on InstagramDec 20, 2018 at 5:12am PST
קוקה מספרת על תחילת הדרך באינסטגרם: "התחלתי לפני כשנה וחצי, ולעומת זה הייתי המון בפייסבוק. אחרי שהייתי בתוכנית ריאליטי היו לי 800 עוקבים באינסטגרם, שזה לא משהו אחרי תוכנית בפריים טיים. אז האינסטגרם היה שונה והיו בו בעיקר גל גדות ונטע אלחמיסטר. אני מאוד אוהבת לצלם ויום אחד העליתי תמונה טובה של עוגה, שהתחילה לרוץ בין המון קבוצות. ככה הצטרפו המון עוקבים והתחילו לשאול של מי העוגה הזו. תמונה של עוגה אחת עשתה מה שתוכנית טלוויזיה בפריים טיים לא עשתה ברשת.
"מאז ראיתי מה תופס את העין לאנשים. למדתי את הצבעים, את הזוויות ואיזה טקסט מתאים לתמונה. מאוד חשוב לי לשלב בין המקצועי לאישי. הבנתי שיש הרבה יותר השפעה ככל שאני משלבת יותר את החיים שלי. אם אוסיף לתמונה משהו מהחיים שלי זה יעלה את מספר הלייקים ב־3,000".
על העבודה הקשה שלה היא מוסיפה: "היום יש לי כמעט 70 אלף עוקבים ואני יכולה להגיד שזה לא בן־יום. זו עבודה. העליתי תוכן בלי סוף. אני חושבת שהסטורי שינה את כל המשחק כי העוקבים היום לא רואים רק תמונה אלא שומעים את הקול שלך, והשתמשתי בזה המון. הייתי מצלמת את כל התהליכים בעבודה שלי, מהשלב של לקנות שמנת, דרך הכנת העוגה ועד שטיפת הכלים. זה גרם לאנשים להתחבר לתהליך. הם רואים מה אני עושה כדי להכין עוגות, ולא רק תמונה מוגמרת של עוגה שעולה 500 שקלים. בחרתי להראות באינסטגרם לילדות כמוני שזו עבודה קשה. החיים האמיתיים הם עבודה קשה, ולא הכל זה מסיבות".
מה הטיפים שלך?
"מבחינת קצב העלאת התמונות, אני חושבת שלומדים את המינון הנכון וזה תלוי לאן אתה מכוון. בימים שאני 'חופרת' מאוד אני רואה שלפעמים יש פחות צפיות, ולכן צריך לעקוב אחרי הלך הרוח של העוקבים. צריך לחוש מתי הם רוצים לראות אותך ומתי זה מספיק להיום. היום אני חיה את זה, ולכן זה בא לי מאוד בטבעיות".
View this post on InstagramNov 7, 2018 at 5:11am PST
לשאלה אם אפשר להתפרנס מזה, אומרת קוקה: "זו פלטפורמה שלא היתה קיימת לפני כמה שנים. אז היה צורך להשקיע הרבה בפרסום, ולכן זה יותר קל. כמו כן, אפשר לראות בדיוק מתי אנשים מתלהבים ומתי לא. אני מקבלת אינדיקציה וזה קשר ישיר עם קהל. זה מרים עסק. בהחלט אפשר להתפרנס מזה. ביום שאני מפרסמת סטורי שאני שוטפת כלים נכנסות לי הזמנות לאירועים, וביום שאני לא מעלה פחות יוצרים קשר. כמו כן, אני מקבלת תשלום על שיתופי פעולה עם חברות מסחריות".
כל המושגים הבסיסיים שצריך לדעת באדיבות טינקמילון מושגים
האשטג - אמצעי תיוג טקסט המשמש לסימון ולקטלוג נושאים ברשתות חברתיות ובאתרים נוספים.
סטורי - קטע קצר באורך של 15 שניות, של תמונה או סרטון שעולה לחשבון האינסטגרם שלנו ונעלם אחרי 24 שעות.
ביו - קיצור של ביוגרפיה, הטקסט שמופיע בפרופיל מתחת לשם המשתמש. אפשר לשים שם משפט מגניב או לספר על עצמך במשפט או להוסיף קישור לאתר, לערוץ יו־טיוב ועוד.
סלפי - צילום עצמי בסמארטפון כאשר המצולם מצלם את עצמו. שימו לב לקשר האסוציאטיבי בין הסלפי למילה באנגלית "סלפיש", (Selfish), שמשמעותה אנוכי. מעורר מחשבה על הצורך שלנו להנציח את עצמנו.
פייסבוק:
קליקבייט - "פיתיון לחיצות", כותרת שמגדירים לסרטון או לכתבה כדי להלהיב אנשים ולגרום להם להיכנס (= ללחוץ על הכותרת).
אמ:לק - "ארוך מדי, לא קראתי". בדרך כלל משתמשים במושג כתגובה לפוסט או לטקסט באינטרנט בשל אורכם.
עמוד/ פרופיל/ קבוצה - פייסבוק מאפשרת פתיחת עמוד כמו פרופיל, לא רק לאנשים, אלא גם לנושאים שונים. זה נקרא "קבוצה". אפשר לאשר כניסה לקבוצה או לפתוח אותה לכלל המשתמשים שירצו להצטרף.
נוטיפיקציה - התראה שנשלחת אלינו כשמישהו אחר בפייסבוק מבצע פעולה הקשורה לתוכן שהעלינו - לדוגמה, "לייק" על תמונה, הודעות, שיתוף ועוד.
חברים/ עוקבים - חברים הם אנשים שבחרנו שיראו את התוכן שאנו מעלים. אפשר לשלוח ולקבל הצעות חברות. כמו כן, פייסבוק מזהה אנשים שאתם עשויים להכיר ותוכלו לקבל הצעות לאיתור חברים באמצעות המייל ובאמצעים נוספים. אפשר גם לראות פוסטים של פרופילים שהם לא ברשימת החברים שלנו, על ידי מעקב אחריהם אם הם הגדירו את התוכן שלהם כציבורי. זה משמש גם פרופילים שהגיעו למספר החברים המקסימלי של פייסבוק.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו