כוח חיזבאללה בלבנון // צילום: AP

טנקים ויחידת עילית: "צבא היבשה" של חיזבאללה

מחקר בחן את יכולות ארגון הטרור בעקבות חשיפת המנהרות • הרקטות, הנגמ"שים האמריקנים ויחידות אופנועי שטח • נסראללה ממשיך לאיים

טנקים, יחידות עילית, ארטילריה ומשגרי רקטות לטווח של 200 קילומטר. מרכז המחקר ע"פ אלוף מאיר עמית בחן במחקר חדש כיצד התעצם חיזבאללה בשנים שעברו מאז מלחמת לבנון השנייה, זאת על רקע חשיפת המנהרות של הארגון, וכיצד נסראללה מצפצף על החלטה 1701 של האו"ם. בין היתר מצויינים מימדי הכוח של חיזבאללה, שלא מותירים מקום לספק – המלחמה הבאה, אם וכאשר תגיע, תהיה לא פשוטה בכלל. 

בנובמבר 2016 קיים חיזבאללה מפגן כוח צבאי חריג בהיקפו, וראשון מסוגו, בסמוך לעיר הסורית אלקציר שבצפון בקעת הלבנון. במסגרת המפגן, שנערך לציון יום "השאהיד", חשפו בחיזבאללה חלק מהעוצמה הצבאית שלהם. בין היתר נחשף כוח שריון, כוח ארטילריה, יחידת העילית אלרצ'ואן ויחידת אופנועי השטח. "יחידות אלו מהוות את 'חוד החנית' של הכוח הצבאי של חיזבאללה", מציינים במכון. 

במפגן הוצגו טנקים מתוצרת רוסית ונגמ"שים מתוצרת ארה"ב. בין היתר הוצגו טנקי T-72 רוסיים עם מיגון ריאקטיבי נגד טילי נ"ט, טנקים מסוג T-55  ו-T-62. נגמ"שים מסוג BMP שעל חלקם הותקנו טילי סאגר ונגמ"שים מסוג M-113 שעליהם הותקנו תותחי 14.5 מ"מ. זוהו גם כלי ארטילריה מתנייעת, כולל תותחים נגד מטוסים 100 מ"מ, תותחים שעליהם מערכי טילי קרקע אוויר SA-6,  משגרי רקטות 302 מ"מ שמסוגלות להגיע לטווחים של 90-180 ק"מ, תותחים מסוג 122 מ"מ ותותחי נ"מ דו קני על גבי משאיות. עוד זוהו טרקטורונים שעליהם הותקנו טילים נגד טנקים מדגם קורנט.

עכשיו בערוץ חיילים: 

- סרט מלחמה: כשאסירים השתלטו על כלא 6

- רמבו של הימ"מ: הכלב שגילה את המחבל - ונפצע מירי בקרב

- אופס: האוטובוס חושף את הבסיס הסודי

"למרות שאמצעי הלחימה, אשר הופיעו במפגן, הוצגו בעיתוי ובהקשר הלחימה של חיזבאללה בסוריה, הם צפויים בעתיד להיות מופנים נגד ישראל, תוך ניצול הניסיון הקרבי שנרכש ע"י חיזבאללה בסוריה", מציינים עורכי המחקר. הם מדגישים כי יש לשים לב במיוחד לרקטות המתניידות והטרקטורונים שנושאים טילי נ"ט. "במפגן ביקש חיזבאללה להרתיע את ישראל (ואויביו האחרים) ולהמחיש, כי הוא הפך מארגון גרילה לארגון צבאי למחצה, מאומן היטב, שרכש לעצמו בסוריה ניסיון קרבי עשיר והקים יחידות חדשות מצוידות באמצעי לחימה כבדים (טנקים, נגמ"שים) המאפיינים צבאות סדירים של מדינות ולא ארגון טרור וגרילה".

כוח חיזבאללה בלבנון // צילום: AP

החוקרים מציינים כי ב-12 השנים שחלפו מאז מלחמת לבנון השנייה שיקם חיזבאללה את תשתיתו הצבאית בדרום לבנון, מדרום ומצפון לליטני. תשתית זאת כוללת בין השאר רקטות, מטולי נ"ט, מטעני חבלה, אמצעי נ"מ ואמצעי לחימה נוספים. "אמצעי הלחימה הללו והפעילים המפעילים אותם, מוטמעים בתוך יישובים שיעים שתושביהם משמשים לחיזבאללה 'מגן אנושי'. חיזבאללה נוקט במגוון צעדי הטעיה והסתרה כדי למנוע פגיעה בתשתית ע"י צבא לבנון ויוניפי"ל ולהיחשף להאשמות בדבר הפרת החלטה 1701".

המרכיב הבולט ביותר בתשתית הצבאית של חיזבאללה, שנבנה ע"י איראן ב-12 השנים שחלפו, הינו ארסנל רקטות גדול יותר מבחינה כמותית, ומשודרג מבחינה איכותית. ארסנל הרקטות, שבמלחמת לבנון השנייה הוערך בלמעלה מ-20,000 רקטות ובשנת 2012 הוערך בכ-60,000 רקטות, מוערך כיום בלמעלה מ- 130,000 רקטות. כמו כן, ברשות חיזבאללה כמה עשרות טילים מדויקים. "יכולת זו של חיזבאללה מאיימת על ריכוזי אוכלוסייה ואתרים אסטרטגיים במרבית שטח ישראל, כולל בדרום. בארסנל רקטות זה טמון פוטנציאל ליצירת נזק מקיף לעורף הישראלי ע"י ירי רצוף, במשך תקופת לחימה ממושכת וברמת דיוק גבוהה בהרבה, מאשר היכולות שהופגנו ע"י חיזבאללה במלחמת לבנון השנייה. יכולת זו מאפשרת למנהיג חיזבאללה חסן נסראללה לשוב ולאיים על ישראל בפומבי בתקיפת מרכזי אוכלוסייה ומתקנים חיוניים ובכלל זה תחנות חשמל, שדות תעופה, נמלים, מפעלים פטרוכימיים ותשתיות גרעיניות", כותבים החוקרים.

"אמצעי הלחימה מוטמעים בתוך יישובים שיעיים" // צילום: EPA

דוגמה להתעצמות של חיזבאללה וניסיונם להסתיר את פעילותם מעיני הציבור התרחש באוקטובר 2009, אז התרחש פיצוץ בביתו של פעיל הארגון בכפר טיר פלסיה, צפון-מזרחית לעיר צור. כתוצאה מפיצוץ המבנה, ששימש כמחסן נשק, נפגעו כמה בני אדם. כמה חודשים מוקדם יותר, ביולי של אותה שנה, התפוצץ מחסן נשק אחר בפאתי הכפר ח'רבת סלם דרומית לליטני. אנשי חיזבאללה מיהרו לסלק את הנשק שנותר ורק לאחר מכן התירו לצבא לבנון וליוניפי"ל להגיע למקום. אירועים אלו, כתבו החוקרים, חושפים את מגבלות הפעולה של יוניפי"ל שנמנע מפעילות אקטיבית בתוך הכפרים השיעים, שבהם ממקמים אנשי חיזבאללה את התשתיות הצבאיות של הארגון. למרות שבעקבות האירוע הראשון גינו במועצת הביטחון של האו"ם את מה שהתרחש, "לא חל שינוי של ממש ביחס הקהילייה הבינלאומית לתלונותיה החוזרות ונשנות של ישראל אודות הפרות החלטה 1701 ע"י חיזבאללה".

"מרכיביה המהותיים של החלטת 1701 וסידורי הביטחון, הנוגעים למרחב שמדרום לליטני, לא נאכפו ב-12 השנים האחרונות שחלפו מאז תום מלחמת לבנון השנייה. התשתית הצבאית של חיזבאללה, הפרוסה בדרום לבנון ובצפונה, שוקמה ושודרגה מאז מלחמת לבנון השנייה, והמנהרות שנחשפו לאחרונה בקרבת הגבול עם ישראל הינן ביטוי נוסף לכך", מציינים החוקרים. "המרחב שמדרום לליטני לא פורז מנוכחות צבאית של חיזבאללה הממשיך להיות מוקד הכוח המרכזי שבו, על אף פעילות הביטחון השוטף המתבצעת ע"י צבא לבנון ויוניפי"ל. הממשל הלבנוני אינו הריבון הבלעדי בלבנון כולה כפי שקבעה החלטה 1701 והנשק של צבא לבנון אינו הנשק היחידי הנמצא במרחב שמדרום לליטני (ובלבנון כולה). הברחת אמצעי הלחימה ללבנון ממשיכה להתבצע ע"י איראן בדרך האוויר, הים והיבשה, ללא ניסיון ממשי של הממשל הלבנוני למנוע זאת".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו