לראשונה: שו"ת וואטסאפ לחיילות דתיות

במדרשת עין הנצי"ב ישיקו אפשרות לשאול שאלות באמצעות תוכנת המסרים המידיים • המשיבות - פוסקות הלכה מקרב המדרשה • השירות יהיה פתוח לכל החיילות והמלש"ביות

וואטסאפ, צילום: רויטרס

בשנים האחרונות נרשם זינוק במספר הצעירות הדתיות שמתגייסות לצה"ל, ועם הגידול גם מגיעות השאלות ההלכתיות. במגזר הדתי ישנם כבר שנים ארוכות ספרי שאלות ותשובות וכן אפשרויות למענה בסמס ובטלפון לשאלות בוערות, אולם עד כה, על רקע המאבק של חלק מהרבנים בשירות נשים בצה"ל, לא היה מענה מסודר לשאלות של נשים. למעט ספרון שפורסם לפני כשנה, לא היה מענה מסודר לנשים, ואלו התקשרו לרבניות או לרבנים במידת הצורך, או לא התייעצו כלל.

לראשונה משיקה מדרשת עין הנצי"ב שו"ת (שאלות ותשובות) וואטסאפ שמיועד לצעירות שעומדות בפני שירות צבאי או נמצאות במהלכו. המיזם, שמכונה "מדרשו"ת" יושק הערב במטרה לרכז את השאלות ההלכתיות שנובעות מהשירות הצבאי של נשים דתיות בצה"ל ולתת עליהן מענה הלכתי ואמוני. במדרשה ציינו שישנה חשיבות רבה במתן הפלטפורמה והתמיכה ההלכתית שתסייע לשירות הנשים בצבא.

"אנו מקיימים כבר שנים תוכנית לבוגרות תיכון, שעומדות בפני שירות צבאי, שבמסגרתו אנו מלוות את הצעירות גם לאורך שירותן הצבאי ומעניקות להן תמיכה רוחנית", סיפרה הרבנית רחל קרן, ראש בית המדרש לנשים במדרשה. "במהלך השנים נתקלנו בעשרות שאלות הלכתיות שצפות במהלך השירות, ושקשורות באתגרים הלכתיים, ברצון לשמור על המסגרת והלימוד התורני תוך כדי השירות התובעני ובשאלות פרקטיות שנוגעות בתפילה, בשמירת שבת, בקידוש ועוד", הוסיפה קרן. "תפקידנו כמורות הלכה הוא לתת מענה הלכתי ותורני נגיש לצעירות הללו, ולסייע להן לפני ובמהלך השירות, ככל שנוכל".

"תפקידנו לתת מענה הלכתי ותורני נגיש". רחל קרן // צילום: דודי ועקנין, קונטקט

השו"ת החדש הינו ראשון מסוגו בפלטפורמה כה רחבה ואינטרקטיבית. הצעירות שירצו לשאול שאלות ולהיחשף לסוגיות השונות יצטרפו לקבוצת וואטסאפ ייעודית שבה יפורסמו התכנים. יצויין כי לא כל התשובות יהיו פומביות, ובמידת הצורך אלו יגיעו כתשובה פרטית. במדרשה מבהירים שבוגרות של מוסד דתי, או שלא למדו במוסד כזה כלל יוכלו להצטרף ולקבל תשובות.

"כולנו מקבלות שאלות כבר שנים, אבל רצינו למסד וליעל את התהליך", הסבירה קרן. "מדובר במיזם ראשון מסוגו, ואנחנו מקווים שהוא יסייע לחיילות במהלך שירותן". את שו"ת הוואטסאפ יובילו רבניות ונשות הלכה ממדרשת עין הנצי"ב, שחלקן אף עברו את רוב המבחנים שאותם עוברים תלמידי ישיבה קודם להפיכתם לרבנים, ומוגדרות פוסקות הלכה. עם זאת, במדרשה מבהירים שהתשובות לא יהיו בהכרח על טהרת המין הנשי, וייתכן שבעתיד ישיבו לשאלות גם רבנים ואנשי הלכה, כמובן ברגישות הנדרשת. בנוסף לשאלות והתשובות, מידי פעם יועברו למשתתפות הלכות רלוונטיות למועדי השנה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר