"קרטל סינלואה שיחד את נשיאי מקסיקו במאות מיליונים"

פרקליטו של אל צ'אפו טוען: "הנשיא פנייה-נייטו וקודמו קלדרון סיפקו הגנה לקרטל סינלואה" • "גם הסוכנות האמריקנית למלחמה בסמים קיימה קשרים עם הקרטל"

ברון קרטל הסמים "אל צאפו" במעצר // צילום: AFP

צוות ההגנה במשפטו של ראש קרטל הסמים סינלואה לשעבר "אל צאפו" טוען כי שניים מנשיאי מקסיקו קיבלו שוחד של מיליוני דולרים - האשמות שעדיין לא מגובות בהוכחות והוכחשו בחריפות על ידי הנשיאים, אך מציבים את ממשל מקסיקו שוב במרכזה של פרשיית הסמים הגדולה במשפט המתנהל בארה"ב בימים אלה.  

עו"ד ג'פרי ליכטמן המייצג את ברון הסמים המקסיקני חואקין גוסמן, או בכינויו המוכר יותר "אל צ'אפו", טען בנאום הפתיחה במשפט, כי נשיא מקסיקו לשעבר פליפה קלדרון והנשיא הנוכחי של מקסיקו אנריקה פניה נייטו לקחו "שוחד במאות מיליונים" מקרטל סינלואה ומהעומד בראשו כעת איסמעיל זמבדה גארסיה, הידוע בכינויו "אל מאיו", כך דווח באתר VISE. 

עו"ד ליכטמן טען כי "אל צאפו" הוא רק שעיר לעזעזל, וכי מי שבאמת עומד בראש הקרטל ומנהל אותו בפועל הוא "אל מאיו", והוא זה שאחראי לשוחד של פקידי הממשל מקסיקו "עד לפסגה". "אל מאיו" עומד בראש רשימת המבוקשים של הרשויות בארה"ב. 

לפי ה-"ניו יורק טיימס", הסניגור ליכטמן אף הרחיק לכת בטענתו על מזימה שמפלילה לא רק את "אל מאיו" ואת פקידי הממשל המושחתים במקסיקו, אלא גם את סוכני המינהל האמריקני לאכיפת סמים, ה-DEA. 

עוד דווח ב"ניו יורק טיימס" כי השופט בריאן קוגן הזהיר את הסניגור ליכטמן שלא להעלות האשמות כאלה ש"אינן נתמכות בעדויות והוכחות". צוות התביעה במשפט אף הגיש בקשה לשופט לפסול את נאום הפתיחה של ליכטמן. 

נשיא מקסיקו לשעבר קלדרון הגיב בטוויטר על הטענות של ליכטמן וכתב כי הן "מגוחכות ושיקריות לחלוטין". קלדרון הוסיף כי "לא 'אל מאיו' או קרטל סינלואה או כל אחד אחר מהארגון שילם לי שוחד". גם נשיא מקסיקו המכהן אנריקה פניה הכחיש את ההאשמות של ליכטמן באמצעות דוברו, שהתבטא בחריפות באומרו כי מדובר ב"שקר מוחלט והשמצה פרועה".

משפטו של "אל צ'אפו", נפתח בתחילת החודש לאחר נעצר ב-2016 והוא הואשם ב-17 סעיפים שונים הקשורים להנהגתו של ארגון הפשע ב-20 השנים האחרונות. בין היתר הוא מואשם בהברחת קוקאין, הירואין, קריסטל מת' ומריחואנה. בנוסף הוא מואשם בקשירת קשר לכמה מקרי רצח על גורמים "שהיוו איום" לקרטל סינלואה.

עם זאת, שישה מהסעיפים הקשורים לסחר בסמים הושמטו מכתב התביעה במטרה להגדיל את איכותו של התיק. הרשויות בארה"ב טוענות שתחת הנהגתו של אל צ'אפו, הקרטל הכניס כ-14 מיליארד דולרים. התובעים עד כה לא הצליחו לחלט אפילו דולר אחד. 

מנגד, פרקליטיו של גוסמן טוענים כי אין כל ראיה שהלקוח שלהם היה יותר "ממנהל זוטר" בקרטל. חצי שנה לפני מעצרו האחרון, ברון הסמים ברח מבית הכלא  שבו הוחזק באמצעות מנהרה (בפעם השנייה), חרף האבטחה הכבדה.

אל צ'אפו, שהוסגר לארה"ב, שוהה כיום בבית כלא בברוקלין ונמצא בבידוד במשך 23 שעות ביממה. 

 

 

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר