פרסום מודעות תכנון ובניה: כל הטיפים

מהו המכשול המרכזי שמעכב ביצוע של פרויקטים בתחום הבניה ועולה לעוסקים בתחום בזמן וכסף יקרים פעם אחר פעם? תשובה ראשונה: פרסום מודעות תכנון ובניה. תשובה נוספת – ועדת התכנון המקומית

צילום: //

בשיתוף ברק רום

חוק התכנון והבניה, התשכ”ה-1965 מציב הנחיות ברורות באשר לחובת פרסום מודעות תכנון ובניה המוטלות על כל מי שמגיש בקשה לשינוי תוכנית או סטייה ממנה (בין אם מדובר בתוכנית מפורטת - תב”ע ובין אם בתוכנית מתאר מקומית או מחוזית), לקבלת הקלות בניה או למתן היתר לשימוש חורג.

גוף התכנון העיקרי מולו נדרשים האדריכלים והיזמים בתחום הבניה להתנהל הוא ועדת התכנון המקומית, המתנה את מתן האישור בקבלת תיעוד מלא של ביצוע חובת פרסום מודעות תכנון ובניה.

בשנים האחרונות אנו עדים להקפדה יתרה מצד וועדות התכנון המקומיות על מילוי כל הוראות החוק כלשונן. מי שלא מבצע את הליך הפרסום באופן מלא, יסודי ומדויק, עלול להידרש לחזור על כל הליך הפרסום מחדש - מה שיביא לעיכוב במתן ההיתר וכתוצאה מכך, יעלה לו בכסף וזמן יקרים.

כיצד תוכלו להימנע מראש מליפול למלכודת כזו - ולהבטיח שדבר לא יעכב את הגשמת הפרויקט החשוב שלכם?

די בקלות. עליכם פשוט לעשות שיעורי בית בנושא - ולעבוד עם הגורם המקצועי שיאפשר לכם לצלוח את הליך פרסום מודעות תכנון ובניה בקלות, ביעילות ובמהירות, תוך עמידה מלאה בסטנדרטים המחמירים שמציבים החוק וועדות התכנון המקומיות כאחד.

כיצד לבצע פרסום מודעות תכנון ובניה באופן מקצועי

ניתן לבצע את הפרסום באופן מקצועי על ידי חברה המתמחה בכך, כאשר כל הפרסומים נעשים תחת פיקוח משפטי של עורך דין, על מנת להימנע מכל שגיאה שעלולה לעלות למגיש הבקשה בצורך בפרסום חוזר ובזמן וכסף מיותרים. בתום הליך הפרסום, האורך כשבועיים, יקבל לקוח החברה לידיו חבילת פרסום מלאה הכוללת תיעוד לביצוע כל הליכי הפרסום בהתאם להוראות החוק והנחיות ועדת התכנון המקומית, ובה הצהרה חתומה בידי עורך דין המאמת את ביצוע הפרסום כחוק.

אילו סוגי בקשות שונים ניתן להגיש לפי סעיף 149 לחוק התכנון והבניה

בקשה לשימוש חורג או להקלה - המונח שימוש חורג מתייחס לשימוש במבנה או בקרקע החורגים מייעודם כפי שנקבע בתב”ע או בהיתר. על אישור הבקשה לשימוש חורג אמונה ועדת התכנון המקומית. משפג תוקפו של האישור, על הבונה המעוניין לחדשו לבצע שוב את הליך פרסום השימוש החורג במלואו, בהתאם להוראותיו המפורטות של חוק התכנון והבניה, התשכ”ה-1965.

הקלת בניה היא מתן היתר לבניה החורגת במידה שאינה מרחיקת לכת מהוראות תוכנית בניין עיר (תב”ע). ועדת התכנון המקומית היא הגורם המוסמך לאשר או לדחות גם בקשה להקלה.

על מגישי שני סוגי הבקשות, כמו גם על המעוניינים בקבלת אישור לביצוע תמ”א 38, מוטלת חובת פרסום בהתאם לסעיף 149 בחוק התכנון והבניה. החוק מטיל עליהם את האחריות לפרסום בעיתונות (בשני עיתונים יומיים שאחד מהם עיתון נפוץ ובמקומון המתפרסם לפחות פעם בשבוע) של הודעה המפרטת את טיב הבקשה וקובעת מועד סביר להגשת התנגדויות לה, לאיתור בעלי חלקות הגובלות בשטח שהבקשה מתייחסת אליו ומסירת הודעות אישיות להם ולבעלי עניין אחרים ולפרסום מודעות בשטח עצמו.

לאחר מילוי הוראות אלו, על מגיש הבקשה להמתין 15 יום שבמהלכם ניתן להגיש התנגדויות לבקשה. הספירה מתחילה מהמועד בו הושלמו חובות הפרסום במלואן. ראוי לציין כי הזכות להגיש התנגדות לבקשה שמורה לכל מי שרואה עצמו כנפגע או נפגע פוטנציאלי מיישומה.

בקשה לשינוי תוכנית - בנוסף לפרסום בעיתונות ואיתור בעלי חלקות גובלות ומסירת הודעות אישיות כמפורט לעיל, על מגיש בקשה לשינוי תוכנית להציב בחזית המגרש שלט שגודלו לפחות 75X75, ואם השטח קטן משלושת אלפים מטרים רבועים עליו להציב שלטים בכל צידי המגרש. בנוסך לכך עליו לדאוג לפרסום ההודעה על שינוי התוכנית על לוחות מודעות בשכונה שבה אמורה הבניה להתבצע.

לאחר מכן יש להמתין במשך 60 יום ממועד הצבת השלטים והפרסום בעיתונים, שבמהלכם ניתן להגיש התנגדויות לתוכנית.

בשיתוף ברק רום

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר