כישראלים שמסתובבים בעולם, אחד החששות הנפוצים שלנו במהלך טיסה הוא שהנוסעים לידנו יתבררו כחברי ארגון טרור שבשלב מסוים ישתלטו על המטוס ויחטפו אותו.
אמנם, מבצע אנטבה האייקוני והמפואר, חקוק בראשם של רוב האנשים, אך למרות שהיה לו סוף טוב עבור מרבית המעורבים, אין מי שיתנדב לעבור חוויה דומה.
מאז אותם ימים ובוודאי שאחרי פיגועי ה-11 בספטמבר, הבטיחות בנמלי התעופה בעולם עברה שידרוגים משמעותיים, וחטיפות של מטוסים הפכו אירוע נדיר למדי. נדיר - כן, אך לא בלתי אפשרי.
אם חלילה ניקלע לסיטואציה המלחיצה, הדבר המנחם הוא שישנן שיטות בדוקות שיעזרו לנו להישאר בחיים. מתברר שאחרי אירועי חטיפת המטוסים באסון התאומים ב-2011, פיתח המשרד האמריקני להגנת המולדת שורה של הוראות לנוסעים שיגדילו את סיכויי ההישרדות שלהם במצבים כאלו.
מהמחקר האמריקני, עליו מתבססות ההוראות, התברר שאירועי חטיפה בדרך כלל מסתיימים בשחרור המטוס לאחר משא ומתן עם החוטפים או כתוצאה מהשתלטות יחידה משטרתית מיוחדת עליו. משמע, לחטופים יש סיכוי להינצל, בעיקר אם הם פועלים לפי הכללים. אז מה כדאי לעשות?
הדבר הראשון שהנוסע צריך לזכור הוא שהחוטפים עצבניים ולחוצים כמעט כמוהו. כלומר, אף על פי שאותם טרוריסטים מסתובבים על פי רוב עם כלי נשק ומפגינים ביטחון כלפי חוץ, המתח שהם שרויים בו הוא גדול מאוד. זו גם הסיבה שהפעולות שלהם לא יהיו תמיד רציונליות עבור האינטרסים שלהם.
ההבנה הזו חשובה לנוסעים שרוצים לשרוד את האירוע, וההמלצה האמריקנית לחטופים היא להפגין מהימנות ולהתנהג בצורה רציונלית ורגועה בעצמם.
"החוטפים עצבניים ולחוצים כמעט כמונו" // צילום: AP
העצה השנייה שעולה מהמחקר עבור הנוסעים המפוחדים, היא לא להילחם או לנסות לברוח, אלא אם כן ההצלחה מובטחת לגמרי. גם אם אתם לא מתכננים לנוס על נפשכם, לא כדאי שתעשו תנועות חשודות ועצבניות או פעולות חריגות ובולטות כיוון שהחוטפים עלולים לפרש אותם לא נכון ולפתוח באש.
אף שחלק מהאנשים ישקלו למרוד ולהציג את הצד ההירואי שלהם, הדבר הכי בטוח לפי המחקר הוא להיות צייתנים ולהיענות להוראות החוטפים, מבלי להפגין עויינות - גם אם זה דורש מכם מאמץ פיזי או נפשי.
הנתונים מראים שאנשים מופנמים שנטמעים בסביבה יהיו בטוחים יותר באירוע שכזה, כך שאם יש לכם נטייה לבלוט, זה הזמן להצניע אותה.
הימנעו מיצירת קשר עין עם החוטפים, אל תתנדבו כשהם מבקשים נוסע למשימה כלשהי, אם חוטף פונה אליכם עם שאלה, ענו בצורה שקולה וקלה אך כזו ששומרת על כמה שיותר עמימות.
"אם יש לכם נטייה לבלוט, זה הזמן להצניע אותה" // צילום: AFP
עוד מצוין במסמך כי ברגע חטיפה, על פי רוב, נשלח מהמטוס קוד חרישי על חטיפה שנקלט בכל התדרים של רשויות התעופה הרלוונטיות. במילים אחרות, תהיו די בטוחים שמישהו יודע על החטיפה כיוון שמילת קוד שקטה או אות, או אפילו מילה מוסכמת שיגיד הצוות, תעורר את האזעקה הנכונה.
לסיכום, מחברי הדו"ח מציינים כי כיון שצוות הטיסה וכל שדות התעופה בעולם מתודרכים ומתורגלים למצבים מעין אלו, עדיף להניח למומחים לטפל במצב, ולהגדיל את הסיכויים שלכם לצאת מהאירוע המלחיץ חיים ושלמים.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו