בעשרות השנים שחלפו מאז מלחמת יום כיפור, ועל רקע ההתפתחויות הטכנולוגיות המהותיות ששינו את דרך איסוף המידע והפכו אותו לקריטי לצבאות המודרניים, מבקר המדינה חושף כשלים ואי סדרים באחת מיחידות השטח החשובות של אגף המודיעין בצה"ל – יחידה 9900, עוצבת המודיעין החזותי. על פי המבקר, הבעיות שהציג בדו"ח עלולות להוביל למחדל בפרוץ מלחמה.
לא רבות אפשר לחשוף על יחידה 9900, שבראשה עומד מפקד בדרגת אל"ם ששמו אסור לפרסום. עם זאת, בעוצבה יש כמה יחידות שכבר נחשפו ושפעילותן מותרת לפרסום בקווים כלליים: יחידת הלוויינות שעוסקת באיסוף והפקת מודיעין באמצעות לוויינים, מערך סיור האוויר שעוסק באיסוף מידע על גבי מטוסי צופית, יחידת מיפוי, יחידה שמפענחת צילומי אוויר ויחידת אגו"ז (אנליסט גיאו-ויזואלי) שעוסקת במחקר מידע גיאוגרפי ומייצרת בין היתר בנק מטרות ומחקר שוטף בתחומי הטרור. בשל פעילותה, שרק חלקה ידוע ומותר לפרסום, זכתה היחידה בפרס ראש אמ"ן ב-2012.
בדו"ח צוין עוד כי בשנים האחרונות מובילה היחידה המודיעינית מהלך להרחבת ייעודה מאיסוף חזותי ברמה המטכ"לית להתמקדות במחקר בשטח ובהצלבת מידע מודיעיני מיחידות נוספות באמ"ן עם המידע שברשותם, כדי שתמונת המודיעין המוצגת למטכ"ל ולדרג הבכיר תהיה רחבה יותר.
אולם מתברר כי חלק מפעילות היחידה, שלא ניתן להפריז בחשיבותה, מתבצעת באופן לא מסודר ולפי תורת מודיעין שלא עודכנה כראוי מאז 1999 – וזאת למרות השינויים הטכנולוגיים העצומים שהתרחשו בשני העשורים האחרונים. המקרה מציין כי כבר ב-2013 קבע ראש אמ"ן כי על היחידה לעשות שיפור משמעותי בתחום ולהשלים את הפערים, אולם אלו לא נעשו באופן מלא.
ההגדרות של היחידה כה לא מעודכנות, עד כדי כך שבמסמך הארגוני שמפרט את ייעודה של היחידה ואת תפקידה, נכתב שמטרתה היא לשמש מידע למודיעין חזותי, למרות שבשנים האחרונות הפכה היחידה למערך שטח. אמנם ב-2011 נכתבה טיוטה מעודכנת ליחידה, אולם גם כעת, שנים ארוכות לאחר מכן, היא לא אושרה.
אילוסטרציה // צילום: דובר צה"ל
בצה"ל הגיבו לביקורת ומסרו כי נעשה ניסיון בשנים האחרונות לעדכן את התורה המודיעינית כמקשה אחת, אולם עקב אילוצים הדבר לא התקיימה כנדרש ולכן לפני כשנתיים הוחלט לעדכן את התורה לפי פרקים. במאי 2016 פורסם הפרק הראשון בתורה, שעניינו מושגי יסוד.
חלק ניכר מהביקורת עוסקת במוכנות של היחידה לזמן חירום, שגם בה נמצאו פערים: "תפיסת ההפעלה בחירום מתמקדת מהמשימות הנגזרות מהפיכת היחידה למערך השטח בעיקר בחירום, ואינה עוסקת במשימות היחידה בדרג המטכ"ל, דוגמת לוויינות, מיפוי ופיענוח. בהיעדר תפיסת הפעלה שלמה, לא ניתן להכווין כנדרש את מערך הכוח ואת הזיקות בין כלל משימות היחידה", כתב המבקר.
הבלגן שחוגג ביחידה עלול להוביל לכך שבעת חירום החיילים שאמורים לנהל את המערך כלל לא יגיעו בזמן. בהוראות היחידה לא ברור בתוך כמה זמן הם צריכים לחזור ליחידה, ובאחד מהמסמכים נכתב כי החיילים יוכלו לחזור מחופשה בתוך פרק זמן הארוך פי ארבעה ויותר מזה שנקבע בהוראה המטכ"לית. בנוסף, בביקורת נמצא כי היחידה לא הייתה מודעת לכך שהוקצו לה פחות אוטובוסים וכלי רכב להובלת כוחות וציוד בעת חירום ומלחמה מכפי שנדרש.
גם בעבודה השוטפת בשטח נמצאו ליקויים לא פשוטים, זאת למרות שהיכולות של אנשי המודיעין קריטיות לניהול השגרה והחירום. היחידה מספקת צוותים שאמורים להעניק תמיכה למודיעין האוגדות השונות, אלא שאחוזים ניכרים מהתקנים לא מאוישים. בחלק מהאוגדות רק אחד מאנשי הצוות כשיר לתפקידו, ובחטיבות שונות אין אנשי צוות כלל.
בצה"ל מסרו בתגובה כי אחוזי האיוש של אנשי צוות מוכשרים נכון למרץ 2018 השתפרו לעומת הזמן שבו הערכה הביקורת וכי הם "רואים את קצב ותהליך ההכשרה כהישג מרשים".
בצה"ל נמסר בתגובה לדו"ח: צה"ל למד בקפידה את ממצאיו של הדוח ויפעל ליישום הליקויים. לחלק ניכר מהמלצות הביקורת ניתן מענה עוד במהלך השנה. באשר לפערי האיוש והכשירות של חבירי המערך, יינתן מענה עד סוף שנת העבודה 2018. בימים אלה מתבצע עדכון פק"א 9900 והשלמתו תיתן מענה לחלק מהליקויים שעלו בביקורת כדוגמת נושא המעבר משגרה לחירום.
באשר לתחום הגיאולוגיה, אימון ההקמה מתוכנן במהלך רבעון ד' 2018 והצבת הגיאולוגים ביחידות בתחילת 2019. בנושא ייצור בסיס הנתונים הגיאוגרפיים למאמנים, עבודת המטה של אמ"ן בנושא תוצג לאג"ת במסגרת תהליך אישור פק"א יחידת המיפוי ובמסגרת עמ"ט הסדרת הסמכות, האחריות והרגולציה של גופי צה"ל (לרבות אמ"ן), המבוצעת בימים אלו בהובלת אג"ת.
בעניין יכולת השימוש במפות משולבות מורכבות, כפי שהושב בדו"ח, יכולת זו כבר זמינה לכל דורש באמצעות מדור ייעודי לנושא ביחידת המיפוי (מדור שירות והפצה). בנוגע לעקרון אחדות הפיקוד ביחידת סיירי האוויר וכפי שהושב בדו"ח, קיימת יכולת מבצעית המאפשרת התנהלות מיטבית של יחידת סיירי האוויר הן לטובת משימות אמ"ן והן לטובת משימות חה"א.
באשר לניהול תוכניות מחקר ופיתוח במערכת הביטחון, בין אג"ת למו"פ קיימים קשרי עבודה ממוסדים, אשר באים לידי ביטוי בתוכניות העבודה השנתיות והרב שנתיות, בקשרי עבודה שוטפים בפרוייקטים ובתהליכי בחינה ובקרה של חטיבת התכנון בתחומי המו"פ. במהלך 2017 הוחלט על הקמת ענף חדש באג"ת אשר מטרתו לנהל את תחום היכולות הרב זרועי והבינלאומי. שני תחומים אלה ינוהלו ע"י המטה הכללי בצמידות ובסנכרון עם מפא"ת. לכל סדרת דיונים המתקיימים לאישור פרוייקטים באג"ת שותפים מפא"ת באופן מלא.
כמו כן, כחלק מתהליך התכנון הצה"לי השנתי, מתקיימת הצגת תוכנית עבודה של מפא"ת, בסיומו מאושרת התוכנית ע"י סגן הרמטכ"ל והרמטכ"ל. במסגרת זו מתקיים שיח על תוכנית עבודה של המנהלות, תעדוף והתאמות נדרשות ביחס לתר"ש גדעון. מנגנון ההשקעה במו"פ במערכת הביטחון מבוסס במרבית המקרים על השקעה של צה"ל המתווספת להשקעת מפא"ת. מנגנון זה מביא את מפא"ת לקיים מפגשים והצגות עם גופי צה"ל כדי להכיר את צרכיהם ובכך לגייס משאבים חשובים.
בהתאם להנחיות הרמטכ"ל וס' הרמטכ"ל, מובילה מחלקת הארגון באג"ת בשנת 2018 מספר עבודות מטה. תחומי העיסוק כוללים את הסדרת האחריות, הסמכות והרגולציה של גופי צה"ל והממשקים בינהם, עדכון הוראות הפיקוד העליון ופקודות מטכ"ל וכן עדכון וטיוב תהליך עדכון פקודות הארגון של יחידות צה"ל. בהתאם לתוכנית העבודה לשנת 2018, בימים אלו נכתבת בתיאום עם אג"ת פק"א מפא"ת ומבוצעת הסדרת המבנה הארגוני של מפא"ת".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו