נמצאה תרופה חדשה לסרטן השד

מחקר חדש שהוצג בכנס הסרטן האירופי בגרמניה חושף כי התרופה טיסטנריק הביאה לתוצאות טובות בעצירת המחלה והארכת תוחלת החיים של החולות • מומחית: "מדובר בתוצאות מאוד מבטיחות" • החודש מתקיים ברחבי ישראל והעולם חודש המודעות לקידום המאבק בסרטן השד

"תוצאות טובות בעצירת המחלה" // צילום (אילוסטרציה): GettyImages // "תוצאות טובות בעצירת המחלה" // צילום (אילוסטרציה): GettyImages

בשורות חדשות ומעודדות לחולות סרטן השד: מחקר חדש שנחשף היום (ראשון) מגלה שהתרופה האימונותרפית (טיפול במחלה על ידי הגברת המערכת החיסונית) הראשונה טיסטנריק הצליחה להציג תוצאות טובות בעצירת המחלה, ובהארכת תוחלת החיים של החולות בכעשרה חודשים. מדובר במחקר מתקדם ראשון בעולם שמצא יעילות של תרופה אימונותרפית לסרטן שד מסוג זה – הגורמת למערכת החיסון של החולה לזהות ולתקוף את תאי הסרטן.

המחקר הוצג במסיבת עיתונאים בפני אלפי רופאים באחת ההרצאות המרכזיות והחשובות של כנס האיגוד האונקולוגי האירופאי השנתי, שמתקיים בימים אלו במינכן. הוא התפרסם על רקע חודש המודעות הבינלאומי לקידום המאבק בסרטן השד, המצוין בישראל ובעולם בחודש אוקטובר.

המחקר נערך על חולות סרטן שד מסוג "טריפל נגטיב"- קבוצה קטנה יחסית של כ-15 אחוז מהחולות. (כ-825 חולות מתוך 5500 חולות חדשות שמתגלות מדי שנה בישראל),  אשר מתמודדות עם מחלה אגריסיבית וקשה שהטיפול שהוצע להן עד כה היה רק כימותרפיה. על פי נתוני האגודה למלחמה בסרטן ומשרד הבריאות, סרטן השד הוא השכיח והקטלני ביותר בקרב  נשים בישראל וכ-1,000 נשים מתות כתוצאה ממנו מדי שנה. 

התרופה טיסטנריק. הביאה לתוצאות טובות

סרטן מסוג זה הינו שכיח יותר דווקא בקרב חולות צעירות ומדובר בגידול שלא רגיש לטיפולים הורמונליים. לכן, היצע הטיפולים עבורן היה עד כה מצומצם מאוד  והסיכון לחזרת המחלה ולהתקדמות גרורתית שלה היה גבוה מאוד. שיעורי ההישרדות בקרב חולות עם סרטן גרורתי מסוג זה נמוכים: כמחצית מהחולות שורדות למרבה הצער רק שנה.

התוצאה: הישרדות מוגברת של החולות

המחקר החדש בדק שילוב של טיפול כימותרפי יחד עם התרופה האימונותרפית טסנטריק בקרב 902 חולות, ונמצא כי הטיפול המשולב האריך בכחודשיים את משך עצירת המחלה (PFS) בחולות (עצירת מחלה ל-7.2 חודשים בחולות שקיבלו שילוב תרופות, לעומת 5.5 חודשים בחולות שקיבלו כימותרפיה בלבד), ואת ההישרדות הכוללת של החולות בכארבעה חודשים. (17.6 חודשים, לעומת 21.3 חודשי חיים בחולות שקיבלו שילוב של תרופות).

המחקר הוגש לאישור רשויות התרופות בארה"ב ובאירופה // צילום (אילוסטרציה): GettyImages

עם זאת, המחקר מצביע על תועלת משמעותית יותר לקבוצה קטנה יותר של חולות (184 חולות) שאליהם מתחברת התרופה האימונותרפית. בקרב חולות אלו ההישרדות הכוללת הייתה ארוכה בעשרה חודשים (15.5 חודשי הישרדות כוללת בחולות שקיבלו כימותרפיה, לעומת 25 חודשים בחולות שקיבלו שילוב של כימותרפיה וטיסטנריק). ההבדל בעצירת המחלה (PFS) עמד עדיין על חודשיים וחצי.

התרופה כבר נמצאת בשימוש בישראל

בעקבות תוצאות המחקר התרופה הוגשה לרישום במנהל המזון והתרופות האמריקני (FDA) וברשות התרופות האירופית כטיפול ראשון בחולות סרטן השד מהסוג שהשתתף במחקר. תרופת  הטיסנטריק (Tecentriq) של חברת התרופות השוויצרית רוש, מחברות התרופות הגדולות בעולם, כבר רשומה לשימוש  בישראל  למחלות סרטן הריאה ושלפוחית השתן והיא נמצאת במחקר 

"תוצאות אלו ללא ספק משנות את הפרקטיקה הטיפולית בסרטן שד מסוג טריפל נגטיב", אמרה ל״ישראל היום״  פרופ׳ תמי פרץ, מנהלת מכון שרת לאונקולוגיה בהדסה עין-כרם. לדבריה, ״סרטן השד מסוג טריפל נגטיב הינו גידול אלים והטיפולים בו עד כה היו פחות מוצלחים. אנו רואים כאן מחקר במחלה גרורתית עם תוצאות מאוד מבטיחות. במחקר זה זוהה לראשונה סמן שנמצא על תאי מערכת החיסון, אשר מבדיל בין שתי תת קבוצות של חולות - כאלה שעבורן הטיפול יעיל ביותר וכאלה שעבורן נמשיך בחיפוש אחר טיפולים נוספים. מדובר על בשורה חשובה ביותר. מעבר לנתוני היעילות, יש לציין כי גם תופעות הלוואי שנצפו הן לא קשות בהתייחס לניסיון שיש לנו מהטיפול בסרטן שד".

פרופ׳ בלה קאופמן, נשיאת המערך האונקולוגי בביה"ח שיבא, אמרה כי "המחקר מאוד מרשים. הוא אמנם ראשוני, אבל מעודד ומבטיח ומציג רווח של 10 חודשים בהישרדות של אוכלוסייה עם פרוגנוזה לא טובה. אם עד עכשיו סרטן שד לא היה במירוץ האימונותרפיה שעשתה כזה שינוי במלנומה וסרטן ריאה, אפשר להגיד בזהירות שבתת הקבוצה של טריפל נגטיב, תרופת האימונוטרפיה נראית מבטיחה מאוד".

הכותב, רן רזניק, היה בין אורחי חברת רוש בכנס

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר