ראש הממשלה בנימין נתניהו הנחה את מ"מ מנכ"ל משרדו יואב הורוביץ לבדוק יחד עם משרד התחבורה, משרד לביטחון הפנים ומשרד המשפטים איזה תיקונים ופעולות יש לעשות כדי להגביר את הבטיחות של רוכבי האופניים החשמליים.
צילום: שמואל בוכריס
ארז קיטה מנכ״ל עמותת אור ירוק הגיב לצעד שנקט נתניהו: "ראש הממשלה מבקש מהשרים האחראים על המחדל לתקן אותו למרות שבמשך שנים הם לא עשו זאת. עוד ועוד חוקים לא יעזרו אם נושא הבטיחות לא נמצא בראש סדר העדיפויות של המשרדים האחראים ובעיקר משרד התחבורה האחראי על בטיחות הרוכבים. ראש הממשלה חייב להתערב באופן אישי ולקחת את הנושא לידיו כדי להביא לצמצום מספר הנפגעים וההרוגים הגבוה שעולה בכל שנה".
בהמשך להודעת ראש הממשלה ובקשתו לבחון את סוגיית בטיחות רוכבי האופניים החשמליים, הבהיר הערב השר לבטחון הפנים גלעד ארדן את עמדתו ואת עמדת משטרת ישראל ואגף התנועה שלה, כפי שהובעה בכל דיון שנערך בנושא זה בשנים האחרונות: לדבריו, כדי להבטיח את שלומם ובטיחותם של הרוכבים על האופניים החשמליים (וכלי רכב ממונעים נוספים הנוסעים בכבישים כמו קורקינט ממונע), יש למסד באמצעות משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, הליך רישוי מקוצר, הכולל בחינת ידע הכרחי בסיסי בחוקי התנועה לרוכבים על כלים אלה.
עוד מדגיש השר ארדן כי הכרחי להזכיר ולהדגיש (ביחס לטענות שעלו הערב), שבשנים האחרונות חלה עלייה דרמטית באכיפה כנגד נסיעה שלא כדין באופניים חשמליים, וחל גידול של כ-70 אחוזים לפחות באכיפת עבירות אלו רק על ידי משטרת ישראל. מעבר לכך, ביוזמת השר לבט״פ ארדן נחקק החוק שאפשר לפקחי הרשויות המקומיות לרשום דוחות תנועה בנושא זה, מה שהוביל לעלייה משמעותית נוספת באכיפה כנגד נהיגה בניגוד לחוק בתחום.
עוד מציין ארדן כי הבעיה העיקרית בנושא הנהיגה על אופניים חשמליים אינה היעדר אכיפה. הבעיה העיקרית הינה שנפגעים רבים, שנהגו על כלי רכב אלה, נעדרו כל הכשרה וידע שמכשירים אותם לנהוג בכלי רכב ממונע בכבישי ישראל הסואנים. על משרד התחבורה, האחראי על הכשרת ״משתמשי הדרך״ ועל החקיקה בתחום זה ובתחום הבטיחות בדרכים, לקבוע בדחיפות את התנאים ואת ההכשרה המקוצרת אך ההכרחית, הנדרשת מרוכבי כלי רכב אלה ולא לאפשר לתופעה מסוכנת זו להמשיך ולהתרחב ללא כל דרישות ידע ו/או רישוי.
מאז תחילת 2018 נהרגו 16 רוכבי אופניים חשמליים. בשבוע שעבר נהרג ארי נשר ז"ל, שנפגע מרכב בתל אביב, בעת שרכב עם חברו על אופניים חשמליים. החשוד במעשה הוא כדורגלן מ.ס אשדוד, יצחק אספה, שמהחקירה עולה כי נמלט מזירת האירוע לאחר המקרה. על פי המשטרה, בדמו נמצאה כמות אלכוהול הגדולה פי חמישה מהכמות המותרת. מעצרו הוארך אתמול בשלושה ימים.
נשר ז"ל הובא אתמול למנוחות. הבמאי אבי נשר, אביו של ארי, ספד לו: "בעוד כמה דקות נטמון בעפר את גופו של בנינו בן ה-17, אין מחיר שלא הייתי משלם להיכנס לנעליו ולהיטמן במקומו. בסרטים זה אפשרי אבל בחיים זה לא יכול לקרות".
ארבעה מרוכבי האופניים החשמליים שנהרגו השנה היו מתחת לגיל 16. עשרה רוכבי אופניים חשמליים נהרגו בפנים הערים ושישה נהרגו כשרכבו בתחום הבינעירוני. בתחום העירוני. לצורך השוואה רב שנתית, בשנת 2015 נהרגו 15 רוכבי אופניים ועוד שני רוכבי אופניים חשמליים, שנה אחריה עשרה רוכבים רגילים ועוד עשרה שרכבו על אופניים חשמליים, ואשתקד 11 שרכבו על אופניים רגילים ועוד 10 על אופניים חשמליים.
הנתונים מדאיגים. זירת התאונה בתל אביב, שבוע שעבר // צילום מסך
רה"מ בנימין נתניהו ושר התחבורה ישראל כ"ץ // צילום: אלכס קולומויסקי
ארי נשר ז"ל // צילום: טליה רוזין
מתחילת חודש ספטמבר 2018 נהרגו 14 בני אדם. חודש ספטמבר 2017 הסתיים עם 29 הרוגים בכל החודש. לפי הנתונים, בתקופה המקבילה בשנה שעברה נהרגו 279 איש. בתחום העירוני נהרגו 99 בני אדם לעומת 117 הרוגים בתקופה המקבילה אשתקד (2017) . 109 בני אדם נהרגו בתחום הבינעירוני לעומת 162 הרוגים בתקופה המקבילה אשתקד.
לדברי מנכ"לית הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, עו"ד רחלי טבת ויזל: "מותו של ארי נשר ז״ל, מצטרף לצערנו לרשימה ארוכה וכואבת של 15 הרוגים בקרב רוכבי האופניים החשמליים שנהרגו במהלך השנה האחרונה. רוב הרוכבים נהרגו בעת רכיבה על הכביש בתחום העירוני, מרביתם המוחלט לא חבש קסדה".
"יש לפעול לפי כללי בטיחות בסיסיים ומצילי חיים" הדגישה, "רכיבה על שבילי אופניים ואם לא אז בכבישים צדדיים ולא סואנים, רכיבה עם קסדה, ללא שימוש בנייד ורכיבה לפי החוק רק מעל גיל 16. בנוסף, אני קוראת לרשויות המקומיות לממש תקציבים שהוקצו על ידי משרד התחבורה לסלילת שבילי אופניים. אין באמור כדי להפחית מאחריות נהגי הרכב. נדגיש גם כי מבחינת החוק, מהירות הנסיעה באופניים חשמליים אינה עולה על 25 קמ"ש".
העדכונים הכי חמים ישירות לנייד: בואו לעקוב אחרינו גם בערוץ הטלגרם החדש שלנו!
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
