10 היינות הכי קלילים לחג האסיף

היינות המרעננים והלא יקרים האלה, מתאימים לאירוח האושפיזין ולבילוי עם חברים מתחת לסכך • ושמחתם בחגכם

יין בסוכה - לא רק לקידוש // צילום: Getty Images

בסוכה שלנו אורה וצהלה, והאורחים באים עם הרבה בקבוקי יין. אנחנו צריכים עוד קצת חופש כדי להירגע מהחופש, וההזדמנות שלנו היא בחג הסוכות. יוצאים מהבית אל הסוכה או חיק הטבע, מתחברים עם הסביבה, מארחים או מתארחים ופותחים יינות כיפיים ולא יקרים, שמתאימים למזג האוויר המתחלף מקיצי לסתווי. 

בעוד ראש השנה היה חג אלגנטי ורשמי, שבו היינו מחויבים לכל כללי הטקס והרושם המחויטים, סוכות הוא בדיוק ההפך - חג קליל עם אווירה שמחה וחיבור אקולוגי לטבע. בהתאם, גם היינות שנשתה יהיו קלילים ויתאימו בדיוק למטרה: שתייה לא מחייבת, מרעננת ומרווה. עם יין כזה, הסוכה של שלומית מעולם לא הייתה אטרקטיבית יותר. 

יינות לבנים

1. גוורצטרמינר המושבה 2017, יקבי בנימינה 

ממורשתו של יפתח פרץ, היינן הקודם שחזר לאחרונה למכורתו, יקבי כרמל, כיינן ראשי. היין מבושם ופירותי, בעל גוף קל, טעמי פרי טרופי (אפרסק צהוב, ליצ'י, מלון כתום) ופריחה אביבית. ליהנות בחיק הטבע - בכלום כסף! 25 שקלים.

2. פמיטאז' 2017, יקב טפרברג 

יין מסקרן בסדרת הביניים של היקב, המורכב מענבי דבוקי, זן מקומי שמתעורר לחיים חדשים ומודרניים, סוביניון בלאן וגוורצטרמינר - חביב הישראלים - בשידוך חגיגי ומהנה. שלל טעמי אגס, מנגו, אננס (המון אננס!) ומעט ליצ'י. חמיצות טובה בצד הפרי, ואפילו מעט חרפרפות מפתיעה בחך. מקסים. 60 שקלים.

3. רוסאן 2017, יקב תבור 

היינות הלבנים של תבור - יקב שנושא את דגל הקיימות והשמירה על האקולוגיה והטבע בכרמים - מככבים כבר שנים בתחרויות ובציונים, וגם היין הזה, שענביו גדלו בצפון רמת הגולן, ממשיך את הקו המוצלח. מצד אחד הוא חמצמץ, פריך וחד, ומצד שני יש בו שלל פרי אקזוטי (ליצ'י, מלון, משמש טרי ותפוח). מדויק ומהנה. 60 שקלים.

4. ווייט טוליפ 2017, יקב טוליפ 

יין שמח וקליל שרובו (70 אחוזים) ענבי גוורצטרמינר והיתר סוביניון בלאן. יש לו ארומה נהדרת של נקטרינה צהובה, ומי ורדים לצד רעננות הדרית של אשכולית לבנה. אמנם הוא מוגדר כיבש, אבל הוא נמצא על הקצה הארומטי של הסקאלה וככזה הוא שופע מתקתקות פירותית אופיינית. "ושמחת בחגך!" 75 שקלים.

5. סוביניון בלאן 2017, יקב דרימיה 

הפתעה מיקב דרימיה הקטן שביישוב סוסיא. אלעד, בעלי היקב והיינן, יוצא סיירת מטכ"ל, מראה עקומת שיפור גבוהה משנה לשנה. הסוביניון הזה - מכרמי רמת ערד - שקוף למראה, ונמצא על הקצה החומצי, הפריך והרענן של הסקאלה. לצד העשבוניות והחדות שלו, תחושו באף שלל תפוחים ירוקים וציטרוניות ירקרקה. והאלכוהול הנמוך (רק 11.5 אחוזים!) ירשה לכם עוד לגימה. פשוט נפלא! 80 שקלים.

6. רוזה 2017, יקב יתיר

יינות ורודים הם בדיוק מה שצריך לשתות באוויר הפתוח. היין עשוי ענבי גרנאש (55 אחוזים), טמפרניו, מורבדר ומעט ויונייה לבן, בעל צבע ורוד בוהק ושמח, ארומה פרחונית, ובלגימה מודגשים טעמי תות גינה, פטל אדום ופומלה, לצד מינרליות מענגת. החיים שלנו תותים! 

90 שקלים. 

 

יינות אדומים

7. פינו נואר־פטי ורדו 2016, יקב ירושלים 

בלנד קצת מוזר בהרכבו, אבל זה עובד - תסמכו על סם סורוקה, יינן היקב, שהוא יודע את העבודה. אף מצוין ופירותי (דובדבן, שזיף אדום) עם תיבול ארץ־ישראלי ירקרק (אורן, תימין) ומרירות נעימה בסיום. הגוף הלא מאוד כבד ורמת האלכוהול הנמוכה שבו מכוונים אותו בדיוק לפיקניק שלכם. 60 שקלים.

8. נטע אדום 2016, יקב נטע 

מיזם היין החדש מבית דור ההמשך של יקב ברבדו בעצם מנגיש את היינות שלהם - גם מבחינת המחיר וגם מבחינת סגנון היין המשוחרר והקליל יותר. זהו ממסך בצבע בורדו יפה ועמוק של מרלו, סירה, פטי ורדו ופטיט סירה, ששכשך שמונה חודשים בלבד בחביות עץ וכעת משחרר ניחוחות גרגירי יער כחולים, פלפל שחור ואף פלפל ירוק. גוף היין בינוני, והוא לא מאוד מורכב אבל הרמוני וכיפי. לפרוס מפה צבעונית על הדשא ולחלוץ את הפקק! 80 שקלים.

9. אלכסנדר 2016, יקב כפר הרא"ה 

יקב זעיר בעמק חפר, שמצליח מאז הקמתו לייצר יינות טובים ונכונים על טהרת שמרי הבר. איך זה עובד? צריך להיות מדויק מאוד בתהליך, עם יד על הדופק וכנראה גם עם הרבה עזרה "מלמעלה". הבלנד שלפנינו, שהתיישן כ־14 חודשים בחביות, מורכב מחמישה זנים: פטי ורדו, מרסלן, קברנה סוביניון, מרלו ומעט פטיט סירה. יש לו גוון יפה ואטום, עסיסיות פירותית - דובדבן שחור ואסנה, עם שמץ עשבי תיבול אופיינים (רוזמרין, אורגנו). תבוא קטן - תצא גדול! 80 שקלים. 

10. פינו נואר 2016, יקב טורא 

רבות דובר על כך שהזן המפונק פינו נואר איננו מתאים לגידול באקלים הישראלי, אבל יש גם יוצאים מכלל. אל תצפו לפינו צרפתי - ליין הזה אופי ייחודי ומרתק משל עצמו. כרם הר ברכה (850 מטר מעל פני הים), שבו גדלו הענבים, התברך בטרואר ייחודי והתוצאה משובבת נפש. הוא לא כבד, אדמדם־חיוור למראה, בעל ארומות אדמתיות משהו, פרי חמצמץ, שרף אורנים, תיבול ארץ־ישראלי ומעט וניל. מומלץ אף לצנן אותו מעט לפני חליצת הפקק. לא רק לחיק הטבע. 85 שקלים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר