מפקד הסיירת משחזר: כך יצאנו למבצע הנועז

התכנון: "לפגוע בכמה שיותר לוחמים" • הביצוע: "19 מחבלים נהרגו" • והדרמה: "הצלפים ירו במחבלים ואז מסוקי הקרב תקפו" • מפקד יחידת שלדג לשעבר מספר - זה מה שקרה בבעלבכ במלחמת לבנון השנייה באוגוסט 2006

לוחמי שלדג // צילום: דובר צה"ל

"כשבוע לאחר תחילת המלחמה עלה בפעם הראשונה הרעיון של 'חד וחלק'. מטרת המבצע הייתה פגיעה במחבלים והשגת מידע מודיעיני. רצינו לבצע מהלך בעל משמעות מבצעית בעומק שטח האויב וגם להמחיש לאויב כי הוא חשוף בכל מקום בו הוא נמצא. לב ליבו של המקום בו הוא מרגיש הכי מוגן היה בבעל-בכ", נזכר אלוף (מיל') אליעזר שקדי, מפקד חיל-האוויר במלחמת לבנון השנייה.

יותר מ-12 שנים עברו מאז ה-2 באוגוסט 2006, אז יצאו לא פחות מ-180 לוחמי עילית מיחידות שלדג וסיירת מטכ"ל, בגיבוי של כמאה כלי טיס, לפשיטה בעורף הלוגיסטי של החיזבאללה, מאה קילומטרים מגבול ישראל. מדובר במבצע הקומנדו הגדול ביותר שידע צה"ל בעומק שטח האויב, שהתרחש בעיירה בעל-בכ, שבה נמצאים מתקני לוחמה של חיזבאללה, לצד הגרעין של אנשי משפחות המהפכה האיראנים בלבנון.

בשנים שקדמו למלחמה הייתה שלדג בפעילות בעזה וביו"ש, אולם חצי שנה לפני חטיפת אהוד גולדווסר ואלדד רגב הבינו ביחידה שצריך להפנות את הפעילות ללבנון. מיד לאחר החטיפה הם הוקפצו לגליל ונערכו לביצוע סדרת מבצעים בעומק מרחב הלחימה ובעומק לבנון. ואז מגיע הרעיון לתקוף בבעל-בכ.

"רצינו לבע מהלך בעל משמעות מבצעית בעומק שטח האויב". לוחם תותחנים במלחמת לבנון השנייה // צילום: רויטרס

"המטרה הייתה לפגוע בכמה שיותר לוחמי חיזבאללה, לפגוע בתשתיות ובהיערכות המבצעית של הארגון בגזרה ולאסוף מודיעין", מספר אל"ם (מיל') א', מפקד שלדג דאז, בריאיון באתר חיל האוויר. "יש צורך בפעולה בעומק בכדי לפגוע באויב בכל מרחב הלחימה, לפגוע בתחושת הביטחון שלו, להפתיע אותו ולגרום לו להסיט כוחות מהחזית לטובת הגנה על העורף".

לראשונה הוחלט שחיל האוויר יפקד על המבצע הקרקעי הגדול, שבו משולבים כוחות קומנדו גדולים וכוחות אוויריים. תכנון הפשיטה התמקד בשני מוקדים – בית חולים קטן בשם דר אל-חכימא שבו תפעל סיירת מטכ"ל בפיקודו של אל"ם עודד ראור ז"ל, ושכונה במזרח בעל-בכ, שבה מתגוררים בכירי חיזבאללה. "אנחנו רוצים להביא מודיעין ולפגוע במי שרלוונטי. יש כאן עוד מטרה - אנחנו רוצים לפעול בעומק כי כאשר כוח קרקעי פועל האויב יוצא מהמסתור ומגיב, משנה את מערכי ההגנה שלו, ובכך מאפשר לנו לזהות את מיקומו ולתקוף אותו", מציין אל"ם א'. שתי הסיירות היו תחת פיקודו של אלוף ניצן אלון, אז מפקד חטיבת עציון שהושאל למבצע עקב ניסיונו כמפקד סיירת מטכ"ל.

"היתרון של שלדג הוא שהיא יודעת לעבוד בפרקי זמן קצרים" // צילום: דובר צה"ל

"תחילה תוכננה השתלטות ואט-אט מצמצמים את זה לפשיטה חד-לילית. אנחנו מבינים שבפעם הראשונה שצה"ל עושה פשיטה מהסוג הזה בלחימה נכון ללכת על פשטות כי ככל שאתה נמצא בשטח יותר זמן, אתה עלול להפוך מפתרון לבעיה", מסביר אל"ם א'. בניגוד למבצעים אחרים, שנעשים בשגרה, במקום חודשי הכנה היו ללוחמים זמן הרבה יותר קצר. "היתרון של 'שלדג' הוא שהיא יודעת לעבוד בפרקי זמן קצרים. כשירות הלוחמים ומעטפת התכנון, הפיקוד והשליטה ביחידה גבוהים וצריך לזהות איפה הסיכונים הגדולים: איך חוברים אל הכוחות מהמסוקים? איך חודרים ותופסים את פאתי היעדים? הפשיטה על כל מבנה היא מורכבת פחות כי עשינו מאות מבצעים כאלה".

מפקדי הכוחות מגיעים לאחר גיבוש התוכניות הסופיות לאישור מפקד האוויר, ולאחר מכן גם לרמטכ"ל, לשר הביטחון ולראש הממשלה. אלוף (מיל) שקדי מסביר מדוע היה צורך לאשר את המבצע בדרגים כל כך בכירים: "הגענו עם המבצע לשר הביטחון ולראש הממשלה. זה מבצע אדיר במשמעותו ו-180 לוחמים יכולים להסתבך בבעל-בכ. אתה רואה את כובד האחריות שיש לראש ממשלה שמקבל החלטה להוציא מבצע שכזה לפועל". גם אל"ם א' מציין כי "בדרך-כלל אנחנו רגילים לבוא בשקט ולעקוץ בנקודה ספציפית אבל בשעות שלפני המבצע הייתה תחושה שזה עומד להיות מבצע אחר, גדול ומורכב יותר".

ואז הלוחמים יוצאים לדרך. החשש הוא מטילי קרקע-אוויר, שאכן משוגרים, אך המסוקים מצליחים לחמוק ולהגיע להר הלבנון. "כוח סיירת מטכ"ל נוחת קרוב מאוד לבית-החולים בנחיתת סער. היתרון פה הוא אלמנט ההפתעה והסיכון הוא שיכולים לפגוע במסוק". במקביל המסוקים של שלדג נכנסים מדרום, דרך הוואדי, ונוחתים כשלושה קילומטרים מהיעד. "אנחנו מבצעים חבירה מהירה ומתחילים לנוע במעלה ההר", מסביר אל"ם (מיל') א'. "יש כוח שנע קדימה ויוצר מגע עם מה שחשבנו שיהיה מערב חיזבאללה, אך הוא מתגלה כנטוש". קצת אחר כך ממקמים את כוח התצפית".

הצלפים ירו ואז מסוקי הקרב תקפו // צילום המחשה: זיו קורן

בשכונה בשם שייח' חביב התפצלו הכוחות, כשלכל כוח יש שני יעדים. "המטרה היא לפרוץ מהר למבנים, להפתיע את האויב, ובמקביל לאתר ולזהות מהקרקע ומהאוויר תגבורות ולפגוע בהן", משחזר אל"ם א'. הלוחמים מגיעים ליעדים, מניחים מטענים על הדלתות ומפוצצים. "איפה שצריך לירות – אנחנו יורים", הוא מספר. "אנחנו מתחילים בחיפוש אחר אנשים. ביעד אחד זיהינו פעילי חיזבאללה. מראש ידענו שהם זוטרים, תחקרנו אותם והם מסרו מידע על שני מחסני אמל"ח שחיל-האוויר יתקוף בהמשך הלילה". ביעדים נמצאו כלי נשק ומידע דיגיטלי, ובשלב זה, חרף התחושה שניתן להמשיך הלאה, נעצרו הכוחות. 19 הרוגים נרשמו לכוחות החיזבאללה, אפס לכוחות הישראלים.

בינתיים כוח התצפית מזהה שלושה מחבלים. הצלפים יורים לעברם ולאחר מכן מפעילים מסוקי קרב שתוקפים אותם. לוחמי שלדג סיימו את משימתם והחלו לנוע בחזרה אל המסוקים. לאחר שווידאנו שכל הלוחמים והשבויים נמצאים, אנחנו מעדכנים את צוות המסוק כי עכשיו יש יותר משקל ואנחנו מביאים חזרה ציוד רב ושבויים. כשמתחילים להמריא יש בעיה, המשקל על המסוק גדול מדי ואנחנו לא מצליחים להתרומם. צוות המסוק מזהה את הבעיה מהר ובקור רוח משחרר בידון (מיכל דלק), ואנחנו ממריאים", סיכם אל"ם א' את הפעולה המבריקה.

הכתבה פורסמה לראשונה על ידי איתם אלמדון והדס לבב באתר חיל האוויר.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר