אום אל פחם - מוקד הטרור של המחבלים מקרב ערביי ישראל

מי שחשב שהלוויית המחבל שביצע את ניסיון פיגוע הדקירה בעיר העתיקה תעבור בשקט - נאיבי • כמו בהלוויות מחבלים אחרים מאום אל פחם, מי שהוביל את השנאה נגד ישראל היו אנשי הפלג הצפוני של התנועה האסלאמית • על אף שהוצאה מחוץ לחוק, ממשיכים אנשיה לפעול • פרשנות

הלווית המחבל באום אל פאחם // צילום: יחיא ג'בארין - TPS // הלווית המחבל באום אל פאחם // צילום: יחיא ג'בארין - TPS

מי שחשב לתומו כי מסע הלוויה של המחבל אחמד מוחמד מחאמיד מאום אל פחם יתנהל לפי התנאים שהציבה המשטרה ולא יהפוך למופע הסתה משולהב - צריך להיות נאיבי מאוד. כמו בהלווייתם של שלושת המחבלים מהר הבית, המחבל מדיזנגוף נשאת מלחם ומפגעים נוספים בעלי אזרחות ישראלית שיצאו מאום אל פחם או הכפרים שבסביבתה - גם בהלוויתו של מחאמיד מי שהוביל את מסע השנאה נגד ישראל היו אנשי הפלג הצפוני של התנועה האיסלאמית.

על אף שהוצאה מחוץ לחוק יחד עם גרורותיה, ממשיכים אנשי הפלג הצפוני לפעול באין מפריע בכל חלקי הארץ וקבעו באום אל פחם את מרכז פעילותם - ובה מעניקות להם הרשויות העירוניות והאוכלוסיה המקומית כר פעולה נוח ונרחב להפצת ההסתה והשנאה היוקדת למדינת ישראל. 

זו גם הסיבה שאיש אינו מופתע עוד שמחבלים מקרב המגזר הערבי בישראל מגיעים לרוב מאום אל פחם. צריך להדגיש ולומר כי במשפחתו הגרעינית של המחבל מחאמיד הדגישו כי הם מגנים בתוקף פיגועים ותמיכה בטרור, אולם בד בבד שבו וטענו כי לא היה צורך בהריגתו לצורך ניטרולו, שכן מדובר באדם שפעל מתוך אי שפיות בשל מחלה נפשית ממנה סבל ולא מתוך אידיאולוגיה לאומנית. 
טעתה גם המשטרה שהחליטה להחזיק בגופתו, ערב חג הקורבן תוך הצבת תנאים כמעט בלתי אפשריים מבחינת המשפחה, שביקשה להביא את בנה לקבורה - מה שהביא לתסיסה וזעם בקרב הציבור בעיר שנרתם לסייע למשפחה לגייס את דמי הערבות בסך 50 אלף השקלים. 

זאת לאחר שהמשטרה נענתה לבקשת המשפחה וקיזזה ב 50% את סכום הערבות. את התחושות המעורבות של משפחת המחבל סיכם אחד מבני המשפחה הגרעינית של מחאמיד, שאמר בצער בעת שיגור הזיקוקים בלוויה תוך קריאות לנקום את הריגתו של השאהיד.

"הם לא באו ללוויה", אמר. "הם באו לתת הופעה אחרי שתרמו כסף למגבית בעבור הערבות שדרשה המשטרה. אילו היו משחררים את הגופה לקבורה ולא מציבים תנאים, הכל היה עובר בשקט. אין שום כבוד בלוויה שיורים בה זיקוקים".

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר