סקר: כ־90% מההורים - לא לשתף ילד עם מוגבלות

נתונים מדאיגים של החברה למתנ"סים: ל־34% מההורים "מפריע כל סוג של מגבלה" • אמא לילד עם תסמונת דאון: "התוצאות מכאיבות לי, מצער אותי שזה היחס"

ילד בקייטנה // צילום אילוסטרציה: עמי שומן

ילדים עם מוגבלות? לא בחוג של ילדיכם: סקר של החברה למתנ"סים העלה כי מרבית ההורים לא היו רוצים שילדים עם מוגבלויות יהיו חלק מחוג או מקייטנה של בנם, עד שהתבקשו לשים עצמם בנעליהם. כ־90% מההורים לילדים לא היו מעוניינים שילדיהם ישתתפו בפעילות (חוג, קייטנה וכדומה) עם ילד עם מגבלה, כך עולה מסקר של החברה למתנ"סים בנושא יחס לילדים 
עם מוגבלות. 

ההורים נשאלו אם היה מפריע להם שילדם ישתתף בפעילות לא־פורמלית כמו חוג או קייטנה יחד עם ילדים עם מגבלה שכלית/התפתחותית (למשל, על הספקטרום האוטיסטי) או מגבלה פיזית/חושית (למשל, עיוורון או נכות שמצריכה כיסא גלגלים). 

הנתונים, כאמור, מעוררי דאגה: 34% מהם השיבו כי כל סוג של מגבלה היה מפריע להם, 27% השיבו כי היתה מפריעה להם רק מגבלה התפתחותית ו־28% נרתעים ממגבלה פיזית. רק 11% מההורים השיבו כי כלל לא היה מפריע להם שלילדים האחרים בקבוצה יש מגבלה כלשהי. אגב, אף שהמספרים קשים לגבי שני המינים, שיעור הנשים שאמרו שלא היה מפריע שילדן ישחק עם ילד עם מגבלה גבוה משמעותית משיעור הגברים שענה כך לשאלה.

אלא שבאופן לא מפתיע, כאשר ההורים התבקשו לשים את עצמם בנעליהם של הורים לילדים עם מגבלה, הם ענו אחרת. 55% מההורים השיבו כי אם לילד שלהם היתה מגבלה - היה מפריע להם שהורים אחרים, לילדים ללא מגבלה, לא היו מאפשרים לילדיהם להשתתף בפעילות יחד עם ילדם. מנגד, רק 6% מההורים היו מקבלים בהבנה סיטואציה שבה הורים אחרים היו מונעים השתתפות של ילדיהם בפעילות משותפת. 

"נתוני הסקר מצביעים על כך שיש לנו עבודה רבה לעשות, ונדרשים לכך תקציבים ומקום גבוה הרבה יותר בסדרי העדיפויות הלאומיים", אמרה ליאת גולברי, מנהלת תוכניות לאנשים עם מוגבלות בחברה הארצית למתנ"סים, על הסקר, שנערך בקרב 600 משיבים במדגם המייצג את כלל האוכלוסייה הבוגרת בישראל.

גולברי הוסיפה כי "חשוב לגרום לאנשים להבין שכשאנו משלבים במעונות, בצהרונים, בחוגים ובשאר מסגרות החברה למתנ"סים ברחבי הארץ ילדים עם צרכים מיוחדים, גם הילדים ללא הצרכים המיוחדים מרוויחים מכך". 

בחברה הארצית למתנ"סים מעודדים שילוב ילדים עם מוגבלות בכל התוכניות שהם מפעילים, ואומרים כי דווקא הדור הצעיר פתוח יותר. "הילדים מסגלים סגנונות תקשורת שונים ומותאמים, רגישויות, הכלה והבנה וראייה של שייכות של כל אדם לקהילה שבה הוא חי", ציינה ליאת גולברי.

שירית קוקה, אמא של אדיב, בן 6.5, עם תסמונת דאון, שמשתתף בקייטנה משולבת "ארץ עוץ": "אני חושבת שמי שהשיב על הסקר פשוט בא ממקום של חוסר היכרות אישי עם ילדים עם צרכים מיוחדים ועם יתרונות השילוב. התוצאות של הסקר עצמו הפתיעו אותי. הן מכאיבות ומדאיגות אותי כי הבן שלי אמור להיות משולב בבית ספר בזמן הקרוב, ומדאיג אותי שזה היחס. אני רוצה להאמין שהוא לא משקף את המציאות".

"אני אף פעם לא הרגשתי שזה מפריע למישהו. להפך, קיבלתי פידבקים מהורים אחרים שזה חשוב ותורם. אני מעודדת הורים לתמוך ולשלוח את ילדיהם למסגרות משלבות, ויתרה מכך, לקוות שילדיהם יזכו ללמוד במסגרת מגוונת שנותנת מקום לכל ילד ולצרכיו האישיים", הוסיפה האם.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר