אופנה פולנית מגיעה למחוזותינו // צילום: יח"צ חו"ל

אופנה פולנית לוהטת: הכל על ריזרבד

מצטרפת חדשה לחגיגת הסטייל בישראל: ריזרבד. החברה הפולנית, שפועלת ב־20 מדינות, תפתח כ־30 סניפים ברחבי הארץ עד 2022, ויש להם בקשה אחת: אל תדברו על זארה

בשורה נפלאה לחובבי האופנה: הרשת הפולנית הבין־לאומית ריזרבד (Reserved) תפתח 30 חנויות בישראל. מדובר בחברה עדכנית המציעה פריטים המתחדשים מדי שבוע, לצד קולקציות קפסולה מיוחדות במחירים נגישים. בארץ היא מכונה "זארה הפולנית", בשל סגנונה המזכיר את הרשת הספרדית. 

ב־15 באוגוסט תיפתח החנות הראשונה בקניון איילון עם קולקציית נשים שעוצבה בסגנון שנות ה־70 האלגנטיות ובהשראת הרטרו. חלק גדול מההשראה לקולקציה נלקח מהסרט "נערת הטלפון והבלש" ("Klute"), בכיכובה של ג'יין פונדה. המוטיבים השולטים בה הם צווארוני גולף, שמלות מעיל, רקמות דקורטיביות, בדי משבצות ומכנסיים רחבים. נוסף על כך, מציעה הרשת אביזרים דוגמת מגפי זמש ותיקים קלאסיים בצורת טרפז. 

בשנה הקרובה ייפתחו סניפים נוספים בקניון גבעתיים, בירושלים, בתל אביב ובחיפה בגודל ממוצע של 1,500 מ"ר, ויכללו גם את אופנת הגברים והילדים. קבוצת H&O, בעלת הזיכיון בישראל, מתכננת לפתוח כ־30 סניפים עד 2022, בהשקעה של כ־270 מיליון שקלים.

בשנה הקרובה ייפתחו סניפים חדשים ברחבי הארץ // צילום: יח"צ חו"ל

"כהחלטה אסטרטגית, מחירי המותג בישראל יהיו זהים למחירים באירופה ונמוכים ממחירי המותגים המתחרים", הכריז מנכ"ל קבוצת H&O, עמיר משה. לדבריו, "למדנו את הלקח של זארה ו־H&M, שהם יקרים יותר בארץ. במדיניות השמיים הפתוחים הישראלים נוסעים לחו"ל ורוכשים את מה שזול יותר שם. בהתחלה נהיה באותה רמת מחירים, בשאיפה שנצליח לשמור עליה. שמלה שתעלה 100 זלוטי בפולין - תעלה 100 שקלים בארץ". 

פריטים נוספים שיימכרו בישראל הם שמלות, אוברולים ומכנסיים ב־99 שקלים, חצאיות ב־79 שקלים, טי־שירטים ב־39 שקלים, נעליים ב־99 שקלים וז'קטים ב־199 שקלים. 

חברה עם אופי

בביקור במטה החברה בעיר גדנסק שבפולין אפשר היה להתרשם מאופייה המיוחד של ריזרבד ומהיותה מיני־מעצמה בתחום האופנה. מהמרכז הלוגיסטי של החברה בגדנסק נשלחים בממוצע 620 אלף פריטים ביום ל־20 מדינות שונות. בד בבד, למותג שני מרכזים לוגיסטיים נוספים, האחד ייעודי לאתר הסחר בלודג', והאחר במוסקבה. 

ריזרבד - סניף פולין בגנדסק // צילום: יח"צ חו"ל

מותג האופנה ריזרבד נמצא בבעלות קבוצת LPP, המחזיקה ארבעה מותגי אופנה נוספים - Cropp, Mohito, House ו־Sinsay. בכוונתה של H&O להביא בהמשך לישראל את יתר מותגי קבוצת LPP.

בבניין המטה הלוגיסטי מוקדשת קומה שלמה לטובת צילומי הפריטים השונים לאתר האונליין של החברה, כולל חדרים לעיצוב שיער ולאיפור. בכל אחד מעשרת חדרי הסטודיו מצולמים הדוגמנים מדי יום בחמש זוויות קבועות עם 30 פריטים. באחת החנויות בגדנסק החל פיילוט חדשני של מסכי טאץ' בתאי המדידה. על מנת לא להציק למודד בתא, מי שנכנס לתא מקיש על כפתור "התא תפוס" והוא מסומן באדום, או במילים אחרות - איך לא חשבו על זה קודם?!

בתוך התא אפשר לסמן את מספר הבגדים שהלקוח מודד, במקום להסתובב עם השלט המציג את מספר הפריטים. במחלקת הנשים הוצבה פינת ישיבה עם צמחייה הכוללת מקומות ישיבה עם הטענה אלחוטית של המכשירים הסלולריים. האירוניה היא שנצפו שם בעיקר גברים.

בעלים ללא משרד

מארק פיצ'וקי, מי שהקים את החברה לפני 30 שנה עם שותפו, מתעקש להגיע למטה החברה באופניים. "אין לי חדר או משרד", ציין. הבעלים של קבוצת LPP, שמגלגלת כ־1.7 מיליארד יורו בשנה, עובד ללא משרד ומעדיף "לשבת עם כל הצעירים במתחם פתוח. אני מאמין בעבודת צוות".

אשתקד ביקר פיצ'וקי בישראל. "בטיול הפרטי ראיתי איך האנשים ברחוב מתלבשים וחשבתי שמדובר באנשים מתקדמים מאוד מבחינה אופנתית. לכן, אני משוכנע שזה מקום מצוין בשבילנו להיות בו". הבעלים אף הצהיר כי "אנחנו נהיה מזוהים בישראל כרשת אופנתית".

שוק האופנה בישראל הוא תחרותי במיוחד. כפי שהסביר בעלי LPP,  "בתחום האופנה בעולם כולו זה לא כמו שקוקה קולה, למשל, חולשת על השוק וה־10% הנותרים שייכים לשחקנים האחרים. באופנה אין יותר מ־5% נתח שוק. 10% זה למי שנמצא בשוק המקומי שלו. לדוגמה, בשבדיה ל־H&M יש יותר מ־10%, לאינדיטקס (קבוצת זארה) בספרד נתח שוק דומה, וכך גם לנו בפולין. זה ממחיש שכל אחד יכול להוות תחרות".

שוק האופנה ברשת התחזק בשנים האחרונות, וריזרבד לא נותרה מאחור. את 2018 צפויה החברה הפולנית לסיים כאשר 10%-8% ממכירותיה מבוצעות אונליין. פיצ'וקי מאמין כי "אנשים הם חברותיים ותמיד ירצו להיפגש בסניף", והוא לא מתרגש מהמגמה הגוברת של המכירות באינטרנט: "זה כמו שהיה הייפ לקריאה של ספרים אלקטרוניים ועכשיו זו קטגוריה שלא גדלה יותר. אנשים עדיין קונים ספרים. תמיד יהיה היתרון של המגע של הבד, שאין אותו באינטרנט. אני לא מאמין שאנשים יהיו רק במחשב. זה רגש, זו אמנות".

בקבוצת LPP זיהו את החיסרון העיקרי במכירות באינטרנט - ההחזרות, 30% אם לדייק. הבעלים הסביר כי "הלקוחות מזמינים כמה שיותר ואז הם מבינים שהם לא צריכים הכל. אני מאמין שהיתרונות החזקים שלנו הם שאנחנו מביאים אמנות ואת האופנה העדכנית ביותר. אני מאמין שאמזון יכולה להרוג את כל אלה שיש להם סגנון קלאסי, בשיווק של אותו סגנון עם שינוי קל".

ישראל כחלק מהגלובליזציה

סמנכ"ל הכספים של החברה, פרמיסלאב לוטקייביץ, שיתף כי הסיבה שהחברה החליטה להביא את המותג לישראל קשורה לאסטרטגיה להפוך לחברה גלובלית. הוא הוסיף כי "אנחנו נמצאים בעיקר באירופה, וכשמצאנו שותף שאפשר לסמוך עליו ושיש לו ניסיון מוכח בניהול עסקים מקומיים בישראל, החלטנו להיכנס למדינה המרתקת הזו שיש לה תרבות נפלאה והיסטוריה. אנחנו גם יודעים שאופנה מהווה חלק גדול מסגנון החיים של הישראלים, מה שאומר שהפוטנציאל בשוק גבוה מאוד".

החברה עוקבת אחרי בלוגרים והשפעות שונות // צילום: יח"צ חו"ל

חוש האופנה בישראל מלהיב את החברה הפולנית. "קיבלנו את התחושה שנשים בישראל אוהבות אופנה אבל באותה עת הן מאוד פרקטיות ואוהבות נוחות", סיפרו מוניקה קפלן, מנהלת השיווק של החברה, ואנה רדזוקובסקה, המעצבת הראשית של מחלקת הנשים. הנשים הישראליות, לדברי קפלן, "אוהבות סגנון וינטג' ורטרו וזה מעולה, כי העונה סגנון הרטרו מאוד באופנה". 

כדי ללמוד את שוק האופנה הישראלי, החברה עוקבת אחרי בלוגרים והשפעות שונות. ההלבשה לעונת החורף הקרובה כבר מוכנה, לא רק לפולין אלא גם לישראל. "בחורף הקרוב נראה סגנון דנים, וינטג', בוהו וסגנון קוזי", הכריזה המעצבת הראשית רדזוקובסקה.

מנהלת השיווק קפלן שיתפה כי "מהביקור שלנו בקניונים בישראל ראינו שיש מותגים שמציעים לבוש רשמי יותר שנשים אוהבות, אבל בפרספקטיבה שלנו זה קצת בוגר ויותר מדי רציני. לפעמים אלגנטי זה מבוגר מדי, ויש תחושה שיש פער בין להיראות אלגנטית לבין להיות רעננה ולהיראות צעירה יותר".

הביקור בישראל הבהיר לחברה כי "תל אביב רבתי היא אזור פרימיום, מקום של תרבות פופ חשובה. בשבילנו תל אביב, כמו לונדון וברלין, היא אחד המקומות החשובים ביותר". זארה פועלת בישראל שנים רבות, אך בריזרבד לא אוהבים את הכינוי "זארה הפולנית". "כל מותג בפני עצמו", אמרה קפלן, "מבחינתי זה להיות עוקב אחרי ואנחנו לא. יש מקום לזארה, שהוא מותג נהדר, אך יש מקום גם למותגים כמו ריזרבד וטופ שופ. זארה היא רצינית מאוד לגבי אופנה. אנחנו יותר 'פאן' ודומים לטופ שופ. אנחנו לא יותר מדי רציניים, אלא יותר איזי".

הפרזנטורית - סינדי קרופורד

רדזוקובסקה מצידה השתעשעה מהרעיון. "ההשוואה לזארה עדיפה על H&M", הצהירה. לדבריה, "אנחנו רוצים לחגוג את תרבות הפופ. למשל, כשאנחנו לוקחים את סינדי קרופורד כפרזנטורית אנחנו חוגגים את שנות ה־80". בעונות האחרונות שיתף המותג פעולה עם פרזנטורים חזקים במדיה החברתית, דוגמת קייט מוס וקרופורד. שיתוף הפעולה עם מוס נולד בעת פתיחת החנות הראשונה ברחוב אוקספורד בלונדון.

אחד הסניפים בפולין // צילום: יח"צ חו"ל

מנהלת השיווק הסבירה כי "השוק הוא משוגע. היום כבר לא מסתכלים רק על תצוגות האופנה, אלא גם כל הזמן על האינסטגרם. הכל בקצב מהיר ואנחנו צריכים להפתיע. זה מתיש אבל כיף". העבודה עם קרופורד ומוס היתה לדבריה "נהדרת, הן הוכיחו שהן מקצועיות מאוד".

אז כפי שקרופורד ומוס היו מקצועיות ולקחו חלק בהתקדמות המותג של ריזרבד, רוצה כעת החברה הפולנית שגם חובבי וחובבות האופנה הישראלים יצטרפו לחגיגה. החל מ־15 באוגוסט, החברה מזמינה אתכם להגיע לסניפיה, שיתחילו את דרכם בקניון איילון, וליהנות מחגיגת שופינג אופנתית.

הכתבת היתה אורחת החברה בגדנסק

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו