להט"ב בצה"ל: השירות המשמעותי של "יחידה מעורבת"

על הנייר, הסדרה הדוקומנטרית של "כאן 11" נראית כמו סדרה מוזמנת של דובר צה"ל, אך יש משהו בעבודה הטלוויזיונית שמצליח לגרום לצופה רגעים של הנאה ואופטימיות • במקרה או שלא, הפרק האחרון עשה את זה עם חייל הומו

צילום: צילום מסך // "יחידה מעורבת"

לכאורה אין שום דבר חדש בעוד סדרה דוקומנטרית על צה"ל. החוויה הכלל-ישראלית הזו, מתקשה להמציא את עצמה מחדש, ומספיק להסתכל על הכתבות הקבועות בגופי התקשורת בואכה החגים: עוד כתבה על יחידה כזו או אחרת, עוד "חשיפה ראשונה" שנועדה לקדם בעצם את הצבא עצמו.

"יחידה מעורבת" נראית על הנייר כמו סדרה מוזמנת של דובר צה"ל, אבל כשבוחנים סדרות מהסוג הזה צריכים לבדוק גם את העשייה הטלוויזיונית. האם מדובר במוצר טוב ומהנה ששווה להקדיש לו פעם בשבוע שעה שלמה מהחיים או לא.

הסדרה עוקבת אחרי חבורת טירונים וטירוניות מרקעים שונים המגויסים לגדוד החי"ר המעורב "אריות הירדן", כאשר המצלמה יודעת לזהות לבד את הגיבורים והגיבורות שיצוצו ככל שהעלילה תתקדם. על אף הנפילה הקבועה לדמויות סטריאוטיפיות שנדמה שהטקסט שיושם בפיהם לנצח יישאר קבוע עוד מימי "הלהקה" ו"ספיחס", יש משהו בעבודה הטלוויזיונית שבכל זאת מצליח לגרום לצופה רגעים של הנאה ושל טלוויזיה טובה. לא רק כי אנחנו מדינת צבא, ולא רק כי הסיטואציות הללו תמיד יעבדו בשל העובדה שהצופה מזדהה עימם, אלא כי יש משהו בדור הישראלי החדש שכל כך נהוג להשמיץ אותו שאולי בכל זאת מצליח לגרום לנו לתחושת סיפוק.

הפרק ששודר אמש, במקריות או שלא, עסק בשיח סביב נושא קהילת הלהט"ב בצה"ל. אין ספק שמים רבים זרמו בקישון מאז עלה נושא הלהט"בים בצבא, ואין מה להשוות בין שנים עברו שהיו עמוסות בסטריאוטיפים לעומת הגישה הרווחת בצה"ל בשנים האחרונות. הדיון נע סביב השימוש במילה "הומו" בתוך ההוויה הגברית, אף שמדובר ביחידה מעורבת.

אחד החיילים ביחידה מצהיר שהוא הומו ולא מתבייש להודות בכך שהוא נעלב בכל פעם שהמילה נאמרת. לאחר שיחה בינו לבין חייל אחר מבאר שבע שמודה שבמצעד הגאווה בבאר שבע הוא רצה לזרוק אבנים על הצועדים כי הם מתגאים יותר מדי בנטייה המינית שלהם, השניים מגיעים להבנה וסצנת הסיום של הפרק היא טקס ההשבעה שלהם. כל מה שסרטון תדמית עם סוף טוב צריך בשביל לגרום לצופים שלו ללכת לישון אופטימיים קצת יותר.


כל מה שסרטון תדמית עם סוף טוב צריך בשביל לגרום לצופים שלו ללכת לישון אופטימיים קצת יותר. // צילום: מתוך "יחידה מובחרת"

אבל מבעד לגישה הצינית אפשר להסתכל על הדברים בצורה אחרת. צה"ל היה ונשאר כור ההיתוך האחרון של ישראל. בעוד מסביב הכל קורס לאיטו ונדמה שההזדהות בחברה הישראלית היא משהו שאנשים חוסמים עבורו כבישים חדשות לבקרים, דווקא הצבא, זה שזוכה לביקורות אדירות על סכומי הכסף האדירים שהוא מבזבז, מאפשר כור היתוך אמיתי. גם אם הסדרה עסוקה בלייפות את המציאות, עדיין מדובר במציאות. מאידך, כמות החשיפה שהצבא מקבל בשנים האחרונות בסדרות טלוויזיה או במבצעי שידור מיוחדים (שיתוף הפעולה בין ערוץ הספורט לצבא בכל הקשור לעידוד שירות המילואים) מראה שהוא מתחיל להילחם על מעמדו כמו כל מוצר צריכה אחר. סדרות שכאלו בהחלט עושות לו שירות טוב.

"יחידה מעורבת", כאן ‭ ,11‬ראשון,‭ 21:00 ‬

 • חשיפה: תרשימי אירוח האירוויזיון באילת

 • הטעות המביכה של עדן בן זקן

 • על מה רבו אביב גפן וח"כ מיקי זוהר?

 • 10 מיתוסים על "סיפורה של שפחה"

את הסטורי שלנו כבר בדקתם היום? הצטרפו כאן לאינסטגרם של "ישראל היום"

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר