דו"ח עמותת "15 דקות", ארגון צרכני התחבורה הציבורית, דירג את קווי התחבורה הציבורית שספגו הכי הרבה תלונות מתחילת 2018. הדו"ח יוגש היום (שלישי) לוועדת הכלכלה של הכנסת בראשות ח"כ איתן כבל. לפי הדו"ח, חברת האוטובוסים דן היא שיאנית התלונות. שני קווים של החברה תופסים את המקומות הראשונים ברשימה, וסך הכול ארבעה מהם נמצאים בעשירייה הראשונה. רוב התלונות נוגעות לקווים הנכנסים למטרופולין תל אביב.
הדו"ח המתבסס על נתוני החציון הראשון לשנת 2018, מראה שהתחבורה הציבורית סובלת מלוחות זמנים משובשים, מחסור בהיצע ושירות לקוי. כ-3000 דיווחים התקבלו על כ-700 קווים מכל רחבי הארץ במוקד "15 דקות".
37 אחוזים מהתלונות נגעו לאוטובוסים שלא הגיעו לתחנות, או בשל איחור או בשל אי ביצוע נסיעה. 16 אחוז מהתלונות נגעו לדילוג על תחנה. בשני המקרים מדובר בהפרה של תנאי הרישיון מצד המפעיל. בנוסף לעומסי תחבורה הולכים וגוברים.
כ-26 אחוז מהתלונות נוגעות לשירות לקוי, עשרה אחוזים לחוויית נסיעה לא נעימה וכחמישה אחוזים למידע שגוי או חסר. התלונות התקבלו במוקד באמצעות אפליקציה, טופס תלונה באתר והודעות ווטסאפ.
"אין מספיק נתיבים ייעודיים לתחבורה ציבורית"
ממסקנות הדו"ח עולה בין השאר כי "העדפה בכבישים הבינעירוניים המרכזיים (2,4,5 ו-1) ובכבישים העירוניים על ידי יישום 'מהיר לעיר' נדרשת בהקדם. הפופולאריות של קו 1 מעידה כי יש מקום להגברת תדירויות והוספת קווים מכינים בגוש דן בצירים המרכזיים שבהם עתידה לעבור הרכבת הקלה, עד שזו תהיה מוכנה",
מנכ"ל "15 דקות" גיל יעקב, מסר: "הביקוש לתחבורה ציבורית בערים הולך וגדל, אבל לצערנו הרשויות לא עושות מספיק כדי לקצר את זמני הנסיעה. ישנן רשויות שלא מפנות נתיבים לתחבורה ציבורית. בזמן שמשרד התחבורה מקדם נתיבים כאלה בכבישים הבינעירוניים בקצב איטי מאוד".
"מספר התלונות הגבוה על קו 1 מעיד על הביקוש האדיר לקווים מכינים", הסביר יעקב, "מחסור בקווים מהירים לאזורי תעסוקה ולתחנות הרכבת נמשך זמן רב מדי. ציבור הנוסעים מצפה ממשרדי האוצר והתחבורה להוסיף שירות וקווים בהקדם. המוקד של '15 דקות' מסייע לציבור לדווח על בעיות בשירות הקיים, ובזכות הלחץ הציבורי ישנם שיפורים נקודתיים. אנחנו קוראים למשרד התחבורה לייעל את אופן הטיפול בפניות הציבור בהתאם להמלצות מבקר המדינה והכנסת".
תגובת חברת מטרופולין
מחברת מטרופולין נמסר בתגובה: "כפי שעולה מהדו״ח, אחד הנושאים המרכזיים הוא היעדר נתיבי תחבורה ציבורית. אנחנו פועלים מול משרד התחבורה שאחראי על תחום התשתיות. מטרופולין נותנת מענה מקצועי ויעיל לכל תלונה שמגיעה לחדר הבקרה או למוקד החברה בזמן אמת. לעצם הממצאים, מדובר בקווים בעלי ביקוש גבוה. תיגברנו את קו 90 פעמיים מתחילת השנה ולגבי קו 149, קיימת תוכנית תיגבור, שתיושם בזמן הקרוב".
העדכונים הכי חמים ישירות לנייד: בואו לעקוב אחרינו גם בערוץ הטלגרם החדש שלנו!
