לא רק במטוסים: קופסה שחורה גם במכונית שלנו

CDR - מכשיר המאפשר אחזור נתוני נהיגה אשר נרשמו בסמוך להתרחשות תאונה • האם בעזרת נתונים אלו ניתן להוזיל את מחירי ביטוח הרכב בישראל? • עד היום היה קשה ומורכב להוכיח מה גרם לתאונת הדרכים; זדון, רשלנות, מצב של כשל טכני • כעת המצב השתנה

צילום: דויד בוטנרו //

את חיים אפשטיין, מפענח תאונות דרכים, מחברת – EDR Israel, פגשתי לראיון-שיחה באולפני אָסקימוֹ tv  בתל אביב, על מנת ללמוד כיצד מקליטים ומאחזרים את הנתונים, מה המשמעות ואיזה שימוש ניתן לעשות בנתוני אירוע תאונה.

הנתונים המדאיגים בנוגע למספר תאונות הדרכים, ההרוגים והפצועים ידועים ומטופלים במספר מישורים במקביל. קיימת עלייה במספר תאונות הקשורות בגורם האנושי והמתרחשות כתוצאה מ "הסחת דעת".

שימוש בטלפון נייד, גורם משמעותי בהסחת הדעת של הנהג // צילום FIXABAY

חברתTRL   (Transport Research Laboratory), שבבריטניה הציגה נתונים הקשורים בזמן התגובה של נהג מוסח, לשימוש בטלפון הסלולארי שלנו  בעת נהיגה קיימת "תרומה" רבה להאטה בזמן התגובה, למשל תוך כמה זמן מתבצעת לחיצה על דוושת הבלמים.

חברתTRL   (Transport Research Laboratory). נתונים הקשורים בזמן התגובה של נהג מוסח

מסתבר שאנו לא לבד ברכב שלנו, וברכבים משנת ייצור 2012 ואילך, הכפופים לתקן האמריקאי, מותקנת "קופסה שחורה" היודעת לרשום נתוני נהיגה הניתנים לאחזור במקרה של תאונה, כאשר הטריגר לכך הוא הפעלתן של כריות האוויר.

חיים אפשטיין, אשר קיבל הדרכה והסמכה מחברת IbB-Engineering נציגי חברת  BOSCH USA, מסביר ומציג את מכשיר ה- CDR  (Crash Data Retrieval) של חברת בוש, אשר אותו הוא מחבר לשקע ייעודי הנקרא OBD ונמצא בכל רכב. שקע נוסף של מכשיר ה- CDR משמש לחיבור מחשב נייד, בו יוצגו הנתונים בקובץ ייחודי שלא ניתן לשינוי כדי לשמור על אובייקטיביות הבדיקה.

חיבור מכשיר CDR למחשב ולשקע OBD.  צילום: חיים אפשטיין

הנתונים המאוחזרים ומוצגים הם הקלטה של נתוני נהיגה 6 שניות לפני אירוע התאונה - הפעלת כרית אוויר או אירוע תאונתי חריג, ו- 2 שניות לאחר מכן. מדובר בנתונים אובייקטיביים הכוללים: מידע על שימוש בחגורות בטיחות, מהירות הנסיעה, זמן תגובה עד ללחיצה על הבלמים, סיבובי מנוע, ומצב לחיצה על דוושת ההאצה.  קריאת הנתונים מאפשרת להבחין בין כשל טכני לבין טעות אנוש, רשלנות או זדון.

כיום, בתאונות עם נפגעים ישנו הליך פלילי מתמשך על ציר הזמן, וקרב גרסאות בין המעורבים בתאונה, המתברר בעצלתיים בבתי המשפט בגלל ריבוי הוכחות וטענות. חמורה יותר העובדה שנהג שהתרשל ממשיך לנהוג בתקופת המשפט הארוכה ואולי גם ממשיך לסכן את משתמשי הדרך, בשעה שהנהג הסביר שלא אשם נמצא פרק זמן ארוך בחוסר ידיעה ועינוי דין מתמשך.

חיבור מכשיר CDR ל" קופסה השחורה" של הרכב ולמחשב // צילום: חיים אפשטיין

הצגת נתוני הרכב והדרך ככלי אובייקטיבי וכביל בבית משפט יכולים לקצר הליכים, להגיע לחקר האמת באופן מדויק ובזמן קצר. גופים ובעלי תפקידים העשויים לעשות שימוש נבון בנתוני ה- CDR הם המשטרה, עורכי דין, מנהלי ציי רכב, שמאים וחברות הביטוח.

יש לציין, בעיקר בעידן בו קיימת החמרה בתקנות השמירה של הפרטיות שהנתונים המוקלטים שייכים לבעל הרכב, המשטרה רשאית לבחון את הנתונים וחברות הביטוח יכולות לעשות זאת רק לאחר הגשת תביעה מצד בעל הרכב ובקשת תשלום. בכל מקרה, הקופסה לא מקליטה קבצי וידאו או אודיו וגם לא מציינת מיקום, רק נתוני זמן.

גם במקרה בו הרכב ניזוק כליל – Total Loss, ניתן לאחזר את נתוני הנהיגה, על ידי איתור וחיבור ישיר לקופסה, אשר התברר כי אינה "קופסה שחורה", אלא... "קופסה אפורה", צבע אלומיניום.

חיבור מכשיר CDR ל" קופסה השחורה" של הרכב //  צילום: חיים אפשטיין

נראה כי הנהנות העיקריות מהחדשנות עשויות להיות דווקא חברות הביטוח, אשר תוכלנה לצמצם את הונאות הביטוח לקצר את מעגל חקירת התאונה, לחלוק ביניהן  בצורה נכונה את אשמת או אי אשמת המבוטח בלי להיות תלויות בגרסתם של המבוטחים. יש להן אינטרס לקבל נגישות לאותה "קופסה אפורה" ברכב של המבוטח.

אחת הדרכים לשימוש נכון בנתונים היא לגרום לנהג הישראלי לחתום על ויתור פרטיות ולאפשר לחברת הביטוח להגיע לנתוני הנהיגה במקביל לבדיקת השמאי והערכת שווי הנזק. חתימה על מסמך עשויה להוות תמריץ על ידי מתן הנחה בתשלום דמי ביטוח הרכב השנתיים. Win – Win למבוטח ולמבטח.  סעו בזהירות.

מידע נוסף: חיים אפשטייןEDR Israel   (Event Data Recordingswww.edrisrael.com

בשיתוף:  דויד בוטנרו - אָסקימוֹ TV     david@askimo.com      03-5503561 

https://youtu.be/DGne2CdBeZA

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר