מראה חדש למראה // צילום: יחסי ציבור

כשהמדף והסמארטפון מתחברים: הישראלים שכיכבו בברלין

מראות דיגיטליות, שבבים בבגדים ומדפים חכמים הם רק חלק מהחידושים שהוצגו במעבדת החוויה הקמעונאית של ויזה שנפתחה בבירה הגרמנית, ולנו הישראלים, הייתה שם נוכחות מרשימה

איך ניתן להפוך את חווית הקניה בחנויות לנעימה, קלה ונגישה עוד יותר? אופנת רכישת המוצרים באינטרנט עדיין לא השתלטה לחלוטין על עולם הצרכנות הקמעונאי, ולאחרונה גוברים הסימנים לכך שצרכנים, לפחות באירופה, חוזרים לחנויות. 

נתח הרכישות העולמי בחנויות עומד היום על כ-80%. עם זאת, תלותם של הצרכנים בכרטיסי אשראי ובמכשירי הטלפון החכמים שלהם הולכת וגוברת. הטלפונים החכמים הפכו ממזמן לחלק בלתי נפרד מחיינו, וכעת עולה השאלה, איך ניתן לייעל את הקשר בין החנויות, הצרכנים, חברות כרטיסי האשראי והטלפונים החכמים ולחבר בין הקניות ברשת האינטרנט לקניות בחנויות – לחוייה משולבת ונטולת גבולות בין המציאות לווירטואליה. 

חברת ויזה, שלפני ששים שנה בדיוק יצרה מהפיכה בעולם הצרכנות כשהכניסה לשימוש כרטיסי אשראי ומאוחר יותר אמצעי תשלום אלקטרוניים, מפעילה ברחבי העולם כעשרה מרכזי חדשנות, ביניהם תל אביב, שנועדו לייצר חידושים לייעול הקשר בין הצרכנים, הסוחרים והמוסדות הפיננסיים הקשורים בפעולות הרכישה. כמה מהחידושים העתידניים בתחום הוצגו בשבוע שעבר ב-"מעבדת חווייה קמעונאית״ שנערכה במרכז הפיתוח של ויזה בבירת גרמניה. 

לחדשנות הישראלית הייתה נוכחות משמעותית ביותר ב״מעבדת החווייה״: ארבע חברות סטארט-אפ ישראליות הציגו חידושים שהן פיתחו עבור תעשיית הקמעונאות. 

 

תגים בבגדים. מתוך התערוכה // צילום: יחסי ציבור

חברת Quickwy מפתחת תג IoT מיניאטורי, ראשון מסוגו הניתן לשילוב בתוך בגדים, בכעשירית המחיר המקובל היום בשוק, המספק חוויית רכישה מהפכנית ללקוחות ולצוות החנות, באמצעות יצירת ייצוג דיגיטלי לכל פריט פיזי בחנות, ורמת נתונים המקבילה למסחר באון ליין. התג מספק נתוני מלאי חי בתוך החנות, תשלום עצמאי וחוויית אינטרנט של החפצים, בתוך החנות עצמה. התג מייצר את החיבור האולטימטיבי בין המסחר באון ליין ובאוף ליין, מקנה חווית רכישה אישית ומאפשר דרכי התקשרות עם הלקוח, לצד נתיבי רווח חדשים שעד כה לא היו אפשריים, לטענת החברה.

״התחלנו לפתח את התג לפני שנה״, מספרת ענת שקד, נציגת החברה, ״ואנחנו נמצאים כעת בשלבים סופיים, כך שהתג יהיה מוכן ב-2019. התג יאפשר ללקוחות לבצע רכישה בחנות מבלי לעמוד בתור, אלא פשוט באמצעות ביצוע רכישה אוטומטית. מעבר לכך, הוא ייצור ללקוחות ׳ארון חכם׳ ויאמר לך אלו בגדים מתאימים לאחרים, כמה פעמים לבשת את אותו הבגד ואם לא הגיע הזמן להעניק לו רחיצה, וכן יאפשר באמצעות אפליקציה קשר עם חברות האופנה, כדי לקבל רעיונות רכישה נוספים״.

חברת WiseShelf  פיתחה, כשמה כן היא, מדף חכם המקטין מצבי חוסר מלאי על המדף, מצמצם הוצאות ליקוט בזמן אמת, ומעלה את יעילות עבודת מילוי המדפים. וייז שלף, הופכת מדף סופרמרקט רגיל להיות חלק ממערכת אינטרנט של החפצים, ומחברת אותו לרשת.

החברה פיתחה אביזר דק זול וקל ליישום המונח על המדף הרגיל. המדף החכם שולח התראות, דוחות בזמן אמת והמלצות, שיבטיחו שהמדף תמיד יהיה עם פריטי הסחורה הנכונים וזמינים למשיכה הן על ידי קונים בחנות והן לליקוט בביצוע הזמנות מרחוק באמצעות שימוש ב-Wi-Fi רגיל, בדומה למלקטים שאנחנו כבר רואים מסתובבים בחנויות הסופרמרקט בארץ. המדף החכם מקצר זמני ליקוט באון-ליין וכן זמני מילוי סחורה במדפים. מערכת המדף החכם של WiseShelf מותקנת היום ברשת סופר-פארם ונמצאת בניסוי בחברות קוקה-קולה, X5, אינטרמרשה ודאנסק.

חדש על המדפים. מתוך התערוכה של ויזה בברלין // צילום: יחסי ציבור

 

המראה הדיגיטלית

החברה השלישית שהשתתפה ב״מעבדת החווייה״ החדשה בברלין, היא MemoMi, היוצרת ומחזיקת הפטנטים של ה-Memory Mirror® –  פלטפורמת מראה דיגיטלית שמעצבת מחדש את האופן בו צרכנים קונים בהווה. באמצעות בינה מלאכותית צרכנים יכולים למדוד באופן וירטואלי מוצרים שונים כפרטי לבוש, משקפיים, נעליים, מוצרי אופנה משלימים ואיפור בזמן אמת וללא חוסר הנוחות המתלווה לחוויית המדידה עצמה. הפלטפורמה מציעה גם הקלטת קטעי וידאו ב-HD,  בהם יכולים הלקוחות לצפות בעצמם מזויות שונות עם מוצרים שהם מעוניינים לקנות, וכמובן, לשתף את הסרטונים עם אנשים שעצותיהם חשובות להם.

חברת Supersmart הוותיקה יותר, פיתחה דרך קלה ומהירה לקנייה, המאפשרת סריקה ובדיקה מיידית של סלסלה או עגלה עמוסה במוצרים תוך מספר שניות. הפתרון של Supersmart  משתמש בתשתית הקיימת של הסופרמרקט ולא משנה את העגלות והסלסלות. סנסורים בעמדת הסיום מנתחים את תוכן העגלה כדי למנוע טעויות או אפילו גניבות. 

חברות אחרות הציעו ב״מעבדת החווייה הקמעונאית“ פתרונות לרכישת מוצרי מאכל בטרם יוצאים מהבית לעבודה, או כששבים הביתה בסוף יום עבודה מתיש. הזמנה שמתבצעת ומושלמת באינטרנט מאפשרת לקונה לעבור בחנות בדרך ולאסוף את המוצאים המוזמנים מבלי לבזבז זמן יקר בהמתנה בתור ולתשלום, בדומה למה שהציגה גוגל לפני כמה שבועות בוועידת המפתחים שלה עם רשתות קפה ידועות. הוצג גם פתרון חוסך זמן, המאפשר לחנויות המזון לאכסן את המוצרים הנרכשים בתאים בתחנות הרכבת התחתית או העלית, אותם ניתן לפתוח באמצעות כרטיס האשראי עימו בוצעה הרכישה, המצויד בשבב NFC ועל ידי מגע.

"לא פגשתי בת"א מפתח שלא רציתי לעבוד איתו"

סוזן קררה, האחראית על החדשנות ב״ויזה״, שהנחתה את מעבדת החדשנות״ אומרת ל״ישראל היום״, כי הנוכחות הישראלית הגדולה במעבדה מעידה על היכולות הרבות שיש לישראל בתחום החדשנות.

״ויזה״ פתחה את מרכז החדשנות דלה בישראל בינואר השנה ומאז הביאה החברה לישראל לקוחות ממקומות שונים בעולם, כדי לייצר שיתופי פעולה עם חברות סטארט אפ ישראליות. ״בישראל יש ריכוז גדול של חברות סטראט אפ ואווירה יצירתית של אנשים שעובדים יחד וחושבים אחרת״, מדגישה קררה, ״הצבא בישראל יצר דורות שלמים של אנשים שמומחים במציאת פתרונות לבעיות. רבים רכשו הרבה מאוד ידע בשנות שירותם בצבא, ויש לישראלים משמעת רבה. זה חלק מהתרבות המקומית שלכם. אנחנו ב׳ויזה׳ רוצים לעבוד עם הטובים ביותר, וכל מי שיש לו רעיונות לסייע ללקוחות בהליכי הקניות הוא שותף פוטנציאלי שלנו. לא פגשתי בתל אביב מפתח שלא רציתי לעבוד איתו. זו מתנה גדולה שיש לכם״, אומרת קאררה. 

רוצים לשמוע על עוד חידושים? הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו ותדעו ראשונים

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...