חברת אמזון מרחיבה את חנויות הגו נטולות הקופות שלה, גם לערים שיקגו וסן פרנסיסקו, כך נמסר בהצהרה של החברה השבוע. בהצהרה אושר כי הרעיון של חנויות לקנייה ושירות עצמי ללא שום צורך בתורים ובקופאיות יורחב מעבר לחנות הפיילוט הראשונה שהוקמה בסיאטל.
למי שלא מכיר, חנות אמזון גו (Amazon Go) מעוצבת כמו חנויות מכולת קטנות אחרות רק שיש הבדל מכריע אחד: אין בהן לא קופות, לא קופאים ולא תורים. הכל נעשה דרך אפליקציית תשלום ייעודית כשהלקוחות סורקים כשהם נכנסים לחנות. לא צריך כרטיס אשראי ולא צריך ארנק – רק את הסמארטפון.
אחרי הכניסה, שורה של מצלמות וחיישנים עוקבים אחר כל מה שהקונה לוקח מהמדף ומה שהוא בוחר להחזיר למקום. כך החשבון של הלקוח מחושב בצורה אוטומטית לחלוטין והחשבון נשלח במייל לקונה אחרי שהוא עוזב את המקום כשהתשלום נעשה דרך האפליקציה בסמארטפון, בדומה לקניות מרחוק.
ההתרחבות של הניסוי מסיאטל לשתי ערים נוספות בארצות הברית מהווה סנונית ראשונה של מהפכת ענק שיתכן ותחולל בכל שוק המכירות, באם השיטה של אמזון תתפוס וזאת כיון שהתורים והקופאיות ייעלמו מהסופרים ואת מקומם יתפסו חיישנים אוטומטיים כאשר חוויית הקניה תשתנה לחלוטין (למעט מוצרים ספציפיים, כמו אלכוהול הדורש הצגת תעודה המעידה על גיל מתאים). כבר כעת יש ברחבי העולם חברות נוספות המתכננות ניסויים דומים.
ברם, מבקרי שיטת הקניות החדשה והמשוכללת שאומרים כי היא תשעבד את הקונים יותר לקניית מוצרים מיותרים, כיון שאין מעמד של המתנה או מעבר בקופה, בה הם שוקלים ומעריכים את קניית המוצרים שלהם מחדש ומודעים לעלות הכוללת של הקנייה בזמן אמת. זאת, בניגוד לשיטה של אמזון בה סך עלות המוצרים מחושב רק ביציאה מהחנות, כך שהקונה כלל לא מודע לסך הכולל של קניותיו ושקוע בחוויית קנייה נטולת נקודת בקרה. לזכותה של אמזון ייאמר שהיא מאפשרת להחזיר מוצרים שלא נעשה בהם שימוש ולקבל זיכוי באשראי, ועדיין, החוויה נטולת הבקרה על ההוצאות עשויה להיות ממכרת לצרכנים.
