מעמד ההכרזה על חתימת הסכם הגרעין בוינה (ארכיון) | צילום: אי.פי.אי

הכסף הפרו איראני והשמאל היהודי

נעים להכיר: קרן האחים רוקפלר, המחזיקה בהון של 922 מיליון דולר, תורמת כספים לארגונים כמו ג'יי סטריט, מולד - וגם הקרן החדשה לישראל • בעבר מימנה הקרן קבוצות לובי שקראו ל"דיאלוג אמריקני-איראני" • מקרן רוקפלר נמסר: "יש ליצור קשר עם הארגונים באופן ישיר"

גופים רבים בארץ ובעולם פועלים לשמר את הסכם הגרעין של איראן עם המעצמות. גם אחרי פרישתה של ארה"ב מההסכם, קבוצות לחץ בארה"ב ובישראל פועלות במקביל לקבוצות לובי פרו-איראניות באירופה, ומהדהדות מסרים התומכים בהסכם.

על פניו, נראה כי הארגונים במערכה הזו פועלים באופן ישיר ולא מתואם, אך בדיקת "ישראל היום" חושפת מקור מימון עיקרי הפועל, כך נראה, באופן שיטתי במטרה להטמיע את ההסכם ולקיימו באופן מירבי. קרן האחים רוקפלר האמריקנית, היא הגוף העיקרי העומד מאחורי הפעילויות הרבות הנעשות למען ההסכם.

קרן רוקפלר הוקמה בשנות ה-40 בארה"ב מטעם משפחת רוקפלר, במטרה לקדם אג'נדה פרוגרסיבית ברחבי העולם. הונה של הקרן, שתורמת כ-30 מיליון דולר לארגונים שונים בכל שנה, נאמד נכון להיום ב-922 מיליון דולר.

מרכז רוקפלר, ניו יורק // צילום: אי.פי.איי

מיליוני דולרים במשך שני עשורים

נושא הגרעין האיראני עומד במרכז סדר היום של הקרן ב-20 השנים האחרונות. בעשור הראשון מימנה קרן רוקפלר קבוצות לובי ואקדמיה שקראו ל"דיאלוג אמריקני-איראני", כמו ארגוני הלובי הפרו-איראני "המועצה האיראנית אמריקנית" ו"המועצה הלאומית האיראנית אמריקני".

מאז שהחל ממשל אובמה במגעים רציניים בנושא, סכומי התרומות גדלו משמעותית, וכך גם הגדרת הפעולה – שהפכה בינתיים ל"קמפיין האיראני". כך, למשל, קרן "פלאושיירז" הפועלת בענייני הגרעין, קיבלה בשנים האחרונות 6.2 מיליון דולר מהאחים רוקפלר "עבור הקמפיין האיראני". מיליוני דולרים נוספים חולקו לקבוצות רבות אחרות כמו "קרן החברה האזרחית", "קרן אמריקה החדשה", "קבוצת המחקר אירופה-איראן" ועוד.

מטה V15 בתל אביב, 2015 // צילום: עמי שומן

קמפיין בקרב הקהילה היהודית בארה"ב - ובישראל

לצד פעילות זו, קרן רוקפלר מממנת גם קמפיין תמיכה בהסכם הגרעין באמצעות הקהילה היהודית בארה"ב. התרומה הבולטת ביותר שלה בתחום היתה על סך 3 מיליון דולר לארגון ג'יי-סטריט, בשנת 2015. באותה עת הגיע לסיומו המו"מ על הסכם הגרעין, והיו אלה ימי השיא של המאבק נגדו. נתניהו נאם במרץ בקונגרס, ובקיץ נוהלה מערכה בקפיטול, כשהקונגרס ניסה לבטל את ההסכם. ג'יי-סטריט פעלה נמרצות להשמיע "קול יהודי" שונה מהמסר של ממשלת ישראל, בין היתר באמצעות בכירי מערכת הביטחון הישראלית בדימוס.

קרן האחים רוקפלר תומכת גם בארגונים הפועלים בישראל, למשל "מולד", "הקרן לישראל חדשה", "שוברים שתיקה" ואחרים. בהקשר הזה יש להזכיר תרומה על סך 240 אלף דולר לארגון "וואן ווייס" ("קול אחד"), שעומד מאחורי מותגי השמאל V15 ו"דרכנו" ותורם גם ל'מפקדים למען ביטחון ישראל' – קבוצות שהוקמו סביב בחירות 2015 והפעילו קמפיין אגרסיבי להפלת שלטון הימין. רק לאחרונה תרמו האחים רוקפלר 25,000 דולר לארגון "זזים", אחד הכוחות המניעים את ההפגנות בשדרות רוטשילד בתל אביב וההפגנות בפתח תקווה. גם כיום, ביטחוניסטים בכירים החברים ב"מפקדים לביטחון ישראל" הם מראשי הדוברים נגד ביטול הסכם הגרעין. 

תגובות:

מקרן האחים רוקפלר נמסר: "הקרן תומכת ב'קול אחד', 'מולד' ו'מיתווים', בתור נתמכים של תכנית בניית השלום שלנו. בנוגע לפרטים אודות עמדותיהם לגבי איראן והסכם הגרעין, יש ליצור קשר עם הארגונים באופן ישיר". 

מתנועת "דרכנו", נמסר: "'וואן ווייס' אינה מקבלת כסף מקרן רוקפלר. דרכנו אינה מקבלת כסף מרוקפלר. מי שטוען אחרת הוא הפייק ניוז בהתגלמותו". לאחר שהוצגו בפני "דרכנו" ראיות שקרן רוקפלר תמכה ב"וואן ווייס", נאמר: "התגובה נשארת בעינה. אנחנו 'דרכנו', לא 'וואן ווייס'". יצוין כי "וואן ווייס" ו"דרכנו" רשומים כאותו ארגון אצל רשם העמותות, וכי על פי דוחות התנועה, בשנת 2016 הוחלט לשנות את שם הארגון מ"וואן ווייס" ל"דרכנו".

"מפקדים לביטחון ישראל", מסרו: "תנועתנו ממוקדת בחשיבות ההיפרדות מהפלשתינים לביטחון ישראל ולאופייה כמדינה דמוקרטית עם רוב יהודי מוצק. התנועה לא דנה ולא גיבשה עמדה תנועתית בנושא הגרעין האיראני. התבטאויות חברי התנועה בנושא זה משקפות את ניסיונם ותובנותיהם ונעשות על בסיס אישי, לא תנועתי. ממילא, עמדת תורם זה או אחר במחלוקת בארץ ובחו"ל בשאלת עתיד עסקת הגרעין, אינה רלווטית לסדר היום של התנועה ולעמדותיה".

מטעם "ג'יי סטריט", נמסר: "התנועה הובילה קמפיין מרכזי ורב כיווני כדי לייצר הסכמה בקונגרס לעסקת הגרעין האיראני, הן במדינות מפתח והן ברמה הלאומית. הקמפיין מומן בסכום של 5.5 מיליון דולר, וקרן האחים רוקפלר היו חלק מזה. אנחנו ארגון אמריקני המחזיק משרד וצוות בישראל. אין לנו פעילות באירופה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו