שוברים את המיתוס: היהדות מתנגדת לאבולוציה?

הנוצרים מתנגדים לעניין בחריפות, אך מהי באמת עמדת היהדות • רבנים ואנשי מדע משיבים על אחת השאלות הנפיצות במאות האחרונות

תמונת המחשה // צילום: נאס"א

אבולוציה ויהדות - שתי התורות האלו נתפסות על ידי רבים כסותרות זו את זו. שהרי האבולוציה מדברת על התפתחות טבעית של מיליוני שנים והיהדות מדברת על בריאה בשבעה ימים. הנצרות מתנגדת לנושא בחריפות וגם בחלק מהחוגים החרדים לא אוהבים את התיאוריה שלעיתים סותרת לכאורה את התורה. יצאנו לבדוק האם באמת יש כאן סתירה, האם התפיסה המדעית השלטת היום באמת סותרת את התורה או לא. מסתבר כמו בכל דבר כי התשובה מורכבת וכי רבים בתוך האמונה היהודית דווקא תומכים באבולוציה לא מן השפה ולחוץ אלא דווקא כגישה בעלת חיוב מבחינת היהדות

לרב קוק היתה אהדה לתורת האבולוציה

הרב אורי שרקי הוא אחד מהרבנים הבולטים בציונות הדתית. הוא רב במכון מאיר ורבה של קהילת "בית יהודה" בקרית משה שבירושלים. מכהן כיו"ר ברית עולם - המרכז העולמי לבני נוח, מחבר ספרים וגם אביו של עיתונאי חדשות 2 - יאיר שרקי. כשפנינו אליו בשאלה, הוא השיב כי האבולוציה לא סותרת את היהדות, וכי אף פעם אין סתירה בין המדע לאמונה.

"בעולם היהדות יש הפשטה", הוא מסביר. לדבריו, הרמב"ם למשל קובע שמי שאומר שהאלו-הים יושב על כיסא בפועל הוא חוטא, זאת למרות שבתורה יש יחס גשמי לבורא. "להבין חלקים בתורה כפשוטם זה לא הגיוני ואפילו כפירה לפי הרמב"ם. לכן, גם להבין את בריאת העולם כפי שהיא כתובה בתורה זו טעות". 

"לרב אברהם יצחק הכהן קוק יש גישה אוהדת לתורת האבולוציה. הוא עשה מלכתחילה אבחנה בין מדע לאמונה. המחשבה שהשניים תלויים אחד בשני היא מחשבת ימי הביניים. הנצרות המשיכה איתה יותר מדי זמן ואילו היהדות השתחררה מכך לפני זמן רב". הרב שרקי מסביר כי תמיכתו של הרב קוק בתורת האבולוציה נובעת מכך שהיא מלמדת את הציבור שבריאת העולם לא נעשתה ברגע אחד אלא בתהליך הדרגתי. 

הרב אורי שרקי // צילום: נעם פנטון ריבקין

"הגישה הזו מאפיינת את דרך המקובלים, שמסבירים שהייתה השתלשלות עולמות מבחינה רוחנית - שהעולם הרוחני שעומד ביסוד העולם שלנו לא נברא במכה אחת אלא בתהליך. כך, בא המדע ואומר שגם בעולם הטבע יש תהליך אבולוציוני. גם אם התורה הזו תופרך בעתיד, זה לא יחייב את הרב קוק כי הוא לא עוסק במדע או בעולם החומר. אגב, מעניין לציין כי העולם החרדי שמתנגד לציונות מתנגד גם לאבולוציה. יש גם בציונות ממד הדרגתי אבולוציוני והחרדים מתנגדים לזה ומתנגדים בכלל להדרגה הזו" אומר הרב שרקי. 

הרב שרקי מוסיף שגם ביחס למושג אדם וחווה אין כלל צורך להבין אותו כפשוטו אלא כאדם או קבוצת האנשים הראשונה בעלי תודעה. "כאנחנו אומרים אדם וחווה אנחנו לא מתכוונים לאדם הראשון שהתהלך על האדמה, אלא על האדם הראשון או קבוצת בני האדם הראשונים שהיו מודעים. המושג אדם הראשון הוא הכוונה לאדם שבו אנו מתחילים. לכן לא משנה לנו שאבות אבותינו התפתחו לאט, ועוד מכמה קבוצות שאף ניהלו יחסי גילוי עריות ביניהם. היה רגע שבו חבר אחד בקבוצה או קבוצה שלמה דחפו יחד את האנושות אל הבנה ומודעות ואותו אדם או אותה קבוצה הם מבחינה זו האדם שבו מתחילים. זה הכוונה האדם הראשון, הראשון בתהליך שאפשר להתייחס אליו" הוא מסכם.

המתנגדים לקבלת העמדה האבולוציונית

חוגים חרדיים חסידיים וליטאים רבים אכן מתנגדים לתורתו של דרווין מנימוקים רבים, רוחניים, מעשיים ומדעיים. הם נאבקים בהשקפת העולם הזו עד היום וטוענים נגדה טענות רבות משקל, שנטענות לא פעם גם בתוך עולם המדע פנימה. בין המתנגדים המוכרים לתורת האבולוציה נמצא גם האדמו"ר מנחם מנדל שניאורסון, האדמו"ר האחרון של חסידות חב"ד. 

הרבי מילובביץ ביסס את התנגדותו על העובדה שכל המחקר המדעי הנוכחי מתבסס על רציפות היסטורית פשוט, שבה לא היו שינויים רדיקליים שישפיעו משמעותית על היכולת שלנו לקבוע את גיל העולם. ביחס לכך הוא טען כי ייתכן ששינויים קיצוניים בתנאים ששררו בעולם בראשיתו גורמים מראית עין של עולם בן יותר מששת אלפי שנים, כשלא כך הדבר. 

עוד הוא טען כי ייתכן שאלוהים ברא מלכתחילה באדמה מאובנים ושלדים ללא שקדם לכך תהליך התפתחות. משום כך, אין בממצאים מתחום הגאולוגיה, פלאונטולוגיה וכדומה כדי לסתור את האפשרות של בריאת העולם ללא אבולוציה. יש לציין כי האדמו"ר היה בקי במדע ובוגר אוניברסיטת סורבון בפריז, ובכל זאת שלל את הגישה המדעית האבולוציונית וקבע כי היא לא הכרחית כלל.

ייתכן שאלוהים ברא מלכתחילה באדמה מאובנים ושלדים, ללא שקדם לכך תהליך התפתחות? // צילום: EPA

הוגה נוסף שצידד בגישה זו הוא המתמטיקאי והביולוג ד"ר יצחק רפאל הלוי עציון. לדבריו הגאומטריה לא-אוקלידית שנתגלתה במאה ה-19 הוכיחה שאקסיומות שבעבר נחשבו לאמיתות מוחלטות (כגון שדרך שתי נקודות עובר רק קו ישר אחד) הן למעשה שרירותיות וניתן לבנות גאומטריות עם אקסיומות חלופיות. כך גם הנחות היסוד שעליהן נשענים "המדעים ההיסטוריים", כגון העדר כוח עליון וקצב קבוע של תהליכים טבעיים מסוימים עליהם נשען התארוך, הן אמונות שרירותיות שאין בכוחן לערער על אמונה בתורה. יש לציין כי ההתנגדות לאבולוציה היא  עמדה מרכזית בחוגים החרדיים גם כיום, ומחזירים בתשובה רבים כגון הרב אמנון יצחק וצבי ענבל מסבירים בהרצאותיהם את הסיבות להתנגדות הזו.

הפוסק החרדי שתמך בתורת האבולוציה

אף על פי שבעקרון בעולם החרדי שוררת התנגדות יחסית לגישה האבולוציונית, הרי שדווקא אחד מתלמידיו הגדולים ביותר של מנהיג היהדות החרדית 'החזון איש', הרב גדליה נדל, תמך בגישה האבולוציונית והתייחס אליה בחיוב. חרף היותו פוסק חרדי מובהק ורב שכונת 'חזון איש' בבני ברק ומראשי כולל 'חזון איש' הרב גדליה עסק בהגות פילוסופית וספרות יפה, ותמך בסייגים שונים באבולוציה. כך, הוא גרס כי אדם הראשון שהיה אביו של שת, אינו אותו "אדם" שהיה אביהם של קין והבל. הוא גם קיבל את ההנחה שהעולם נברא הרבה יותר מוקדם מכ-6000 אלפי השנים המקובלות במסורת, ווקיבל את הגישה של התפתחות האדם בתנאים מסוימים.

בספרו הוא כותב לגבי התפתוח עולם הצומח: "כשנוצרו הצמחים ביום השלישי - אין סיבה לחשוב שהם נוצרו כולם בבת אחת. ישנה השתלשלות של מינים. ישנם שינויים גנטיים, מוטציות, היוצרים מינים חדשים, וזהו תהליך הלוקח זמן רב מאד... במקום לדבר על 'התפתחות' נדבר על התקדמות הבריאה, משלב לשלב, מצורה לצורה, ברצון ה', הפועל באמצעות המלאכים. אמנם, התקדמות זו היא תהליך ממושך. כל שינוי בטבע לוקח הרבה מאד זמן, בצעדים קטנטנים. כך היא פעולתו של הקב"ה", כותב הרב נדל.

לגבי בריאת האדם הוא כותב כך: "התיאור של יצירת האדם מן העפר הוא בדרך משל ומליצה. הקב"ה לא לקח כף עפר וגיבל אותה במים, כמו שעושים הילדים בגן... בריאת האדם בצלם א-לוקים זהו סופו של תהליך ארוך, שראשיתו ביצור לא שכלי, השייך לקטיגוריה של בעלי החיים, ההולך ומתקדם על שניתן לו השכל האנושי, ובמקביל גם הצורה הפיסיולוגית של האדם המוכרת לנו... ההוכחות של דרווין, ושל חוקרי המאובנים, לקיומם של שלבים קודמים כאלה, נראות משכנעות. הטעות של דרווין היא בראייה הכללית של הדברים, המתחמקת מן השאלה איך נוצרו השינויים. אך עם ההכרה ברצון האלוקי הפועל בטבע באמצעות המלאכים - אין לנו שום צורך לשלול את תיאור המאורעות כפי שהחקירה המדעית מציגה אותם... האדם שעליו נאמר "נעשה אדם בצלמנו" הוא שלב אחרון של התקדמות הדרגתית".

"אין פער בין האבולוציה למה שמואר בתורה"

הפיזיקאי, הוגה הדעות והחוקר פרופסור נתן אביעזר מאוניברסיטת בר אילן סבור כי אין שום פער בין מדע האבולוציה לבין המתואר בתורה. "ראשית, אבולוציה כיום זה מדע, ואני לא חושב שמתאים שאדם מאמין יחלוק או יסתור את המדע. לכן אני קובע שהאבולוציה התרחשה. יש בעולם המדע כיום דיון בכלל האם האבולוציה התרחשה כפי התאוריה של דרווין. בכל הנוגע לזה יש ראיות לכך שבחלק מהדברים היתה אבולוציה הדרגתית אבל בחלק היה תהליך אחר שנקרא שיווי משקל מקוטעים".

"יש בעולם המדע כיום דיון בכלל האם האבולוציה התרחשה כפי התאוריה של דרווין" // צילום: גטי אימג'יס

אולם בכל הנוגע לפשט המקראות נכתב בתורה תהליך שבו כתוב 'ויעש' ויעש במקרא זו לא בריאה אלא תהליך של עשיית דבר מורכב מפשוט ממש כמו שהאבולוציה מתארת. כלומר על רוב הברואים לא כתוב ברא אלא ויעש. ואכן הברואים הפשוטים מופיעים ביום החמישי והברואים המורכבים מופיעים ביום השישי. יש כאן ממש הקבלה וקביעה שהיה תהליך איטי. הכל לקח זמן וגם פרשנים רבים לתורה מדברים על תהליך ואין כאן שום סתירה".  

פרופ' אביעזר מסייג ואומר כי בתחום אחד כן נכתב מפורשת ברא וזה ביחס לבריאת האדם ביום השישי. "אם עד כה דברנו על עשייה שהיא תהליך הרי בבריאת האדם כתוב ביטוי אחר והוא 'ברא'. אם כן כאן לא הייתה הדרגה. אז איך זה מסתדר עם תורת התפתחות האדם, עם ההדרגתיות שהמדע מראה. אני כתבתי על זה מאמרים שלמים וספרים ולכן גם כאן אין סתירה. אלא שזה מצריך העמקה ודיון אקדמי ואני מפנה את  מי שרוצה להעמיק לפרקים הרלוונטיים בספרי".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר