פה קבור הכסף: עוקץ הקברים בבית העלמין של צפת

הקדש בית העלמין בצפת, בראשות רב העיר שמואל אליהו, מוכר ליהודים מחו"ל חלקות קבר בעשרות אלפי שקלים • הבעיה: אין לו רישיון לכך

בית הקברות בצפת // צילום: אייל מרגולין/ג׳יני

הקדש בית העלמין בצפת, "בית החיים", שרבה הראשי של העיר שמואל אליהו משמש היו"ר שלו, מוכר בבית העלמין החדש של צפת חלקות קבר ליהודים מחו"ל בעשרות אלפי שקלים לכל חלקה - ללא רישיון קבורה מהמשרד לשירותי דת.

 

המשרד לשירותי דת כבר דחה בעבר את בקשת ההקדש לקבל רישיון קבורה וגם עתה, כחודש אחרי שההקדש הגיש בקשה נוספת, נמסר במענה לפניית "ישראל היום" כי המשרד "העניק רישיון קבורה למועצה הדתית בצפת והיא היחידה המוסמכת לבצע קבורה בצפת".

 

המשרד לשירותי דת מפרסם באתר האינטרנט הרשמי שלו חוברת מידע למשפחות הנפטרים. תחת הפרק "דמי קבורה – נפטר בחו"ל המובא לקבורה בארץ" אמנם לא מציין המשרד את תעריפי הקבורה המותרים ליהודים מחו"ל, אולם מדגיש: "רק חברה לענייני קבורה המחזיקה ברישיון קבורה בתוקף מהשר לשירותי דת, רשאית למכור חלקות קבר".

 

מנהל ההקדש, הכפוף ליו"ר שמואל אליהו, הוא בני לגזיאל אשר בכובעו השני משמש גם ראש המועצה הדתית צפת. בעוד שהמועצה הדתית בראשות לגזיאל מחזיקה ברישיון קבורה ועל בסיסו מוכרת קברים לתושבי העיר כחוק, הקדש "בית החיים צפת" מוכר קברים ליהודים מחו"ל ללא הרישיון הנדרש בטענה כי הוא עושה זאת מתוקף היותו של ההקדש בעלי הקרקע.

 

כך, למשל, חשבונית שהגיעה לידי "ישראל היום" חושפת כי כבר לפני שנה גבה "הקדש בית החיים" של צפת סכום של 25,970 שקלים ממשפחתו של יהודי ממונטריאול שבקנדה שנעתרה לבקשת יקיר ליבה והטיסה אותו לקבורה בעיר הקודש צפת.

קברו של הרב ברג ז"ל

 

אגב, הקלדת המילים "בית העלמין בצפת" בגוגל תעלה למקום גבוה את אתר האינטרנט של ההקדש שעלה כבר לפני כמה שנים לרשת. הקישור יוביל את המחפש היישר לדף פרויקט שיווק הקברים שבו מודגש כי בית העלמין העתיק בצפת הוא אחד המקומות הקדושים ביותר בארץ ישראל. "בבית העלמין ספונים קדושי עליון, גדולי האומה היהודית", נכתב בעמוד השיווקי המפרט בין שאר השמות את האר"י הקדוש, רבי יוסף קארו כותב "שולחן ערוך", רבי שלמה אלקבץ כותב פיוט השבת "לכה דודי", רבי לייב בעל הייסורים וחנה ושבעת בניה. "הקדש בית החיים צפת הקצה שטח מיוחד למרגלות בית העלמין העתיק (שבו יושב בית העלמין החדש, ע"ח), על מנת לאפשר ליהודים מהתפוצות לרכוש ד' אמות לקבורה בעיר הקודש צפת, כסגולה לאריכות ימים וכסגולה לחיי העולם הבא". תחת כוכבית נכתב: "ניתן לרכוש גם במרוכז עבור קהילות".

 

סכומי עתק מחו"ל

 

המכירה המרוכזת המפורסמת ביותר היתה לרב ברג, "רב הסלבריטאים", שמשך למרכז הקבלה שהקים תחילה בלוס אנג'לס כוכבים בינלאומיים, ובהם הזמרת מדונה וכוכבי הוליווד דמי מור ואשטון קוצ'ר. הרב השנוי במחלוקת שהלך לעולמו לפני 4 שנים וחצי, נקבר במערת קבורה מפוארת שהוקמה בעלות כוללת (קרקע + בנייה) של מאות אלפי שקלים, אשר בסמוך לה נרכשו יותר מ־50 קברים נוספים עבור קהילתו. גם היום מעוררת אחוזת הקבר הזו סערת רגשות בקרב החוג החרדי בעיר ומחוצה לה ומערת הקבורה מאובטחת מאז ועד היום 24 שעות ביממה, 7 ימים בשבוע.

 

יצוין כי משפחה של נפטר שהיה תושב צפת, לא נדרשת לשלם עבור חלקת קבר כלל. סכום של כמה אלפי שקלים בודדים מועבר לגוף המחזיק ברישיון קבורה (המועצה הדתית צפת) מהביטוח הלאומי. לעומת זאת, חלקת קבר עבור יהודי מחו"ל נמכרת בעשרות אלפי שקלים על ידי ההקדש. תושבי העיר חוששים כי מאחר שחלקות הקבר עבור יהודים מחו"ל נמכרות בסכומי עתק העולים פי כמה מהסכום הנגבה עבור תושבי העיר, לא יותיר להם מקומות קבורה בבית העלמין של עירם.

 

"אבותיי ואבות אבותיי קבורים פה בבית העלמין של צפת ואני שואל, למה צריך למכור חלקות שלמות לאנשים מחו"ל?" אמר הרב דב קפלן, בנו של הרב אברהם שמחה קפלן ז"ל, ששימש הרב הראשי של צפת במשך 40 שנה. "תמוה בעיניי שמוכרים פה כל כך הרבה חלקות. בסוף לא יישארו מקומות קבורה לתושבי צפת. עניי עירך קודמים, יום אחד ייגמרו פה כל חלקות הקבורה". ויקי אלקבץ חברת מועצת העיר צפת אומרת כי "הכי חורה לי שאין שקיפות. לאן הולך הכסף מהקברים שנמכרים על ידי ההקדש?".

 

ממסמך של המשרד לשירותי דת שנמסר לנו על ידי ראש המועצה הדתית עולה כי כבר בדצמבר 2014 התקיימה פגישה בין יו"ר ההקדש ורבה הראשי של צפת שמואל אליהו לבין היועץ המשפטי של המשרד לשירותי דת, ונקבע בה כי "הוחלט כי פעילות בית העלמין תועבר במלואה לעמותה שתוקם ליד ההקדש, וזאת כדי למנוע מצבים שבהם ההקדש פועל בבית העלמין לצד המועצה הדתית וחלק מכספי מכירות חלקות הקבר אינם מופקדים בחשבון פיתוח בית העלמין".

 

3 שנים של דיונים

 

מאז חלפו כבר יותר משלוש שנים ורישיון הקבורה נותר כאמור עד היום בידי המועצה הדתית והיא היחידה כאמור המוסמכת למכור קברים ולתת שירותי קבורה. לדברי לגזיאל, ההקדש מחזיק במסמך שניתן לו לבקשתו ב־2011 מרמ"י (רשות מקרקעי ישראל) המעיד לכאורה כי ההקדש הוא הבעלים על הקרקע. בדצמבר 2017 אף אישרה לו רמ"י לעדכן את נסח הטאבו על שמו במקום רשות מקרקעי ישראל ועיריית צפת שהיו רשומים כבעלי הקרקע של בית העלמין עד אז.

 

ייתכן שהסיבה לעיכוב העברת רישיון הקבורה נעוצה בניגוד העניינים לכאורה של ההקדש שמנהלו ועובדיו הכפופים לרב אליהו משמשים במקביל גם בתפקידים שונים במועצה הדתית. ייתכן גם שהמשרד הושפע במידת מה מהתנגדויות שהוצגו בפניו כדוגמת המכתב הבהול ששוגר לאחרונה לשר הדתות על ידי יוחאי עזרא, חבר המועצה הדתית מטעם סיעת הבית היהודי בדרישה לעצור את הליכי מתן הרישיון להקדש בטענה כי "המועצה הדתית מתנהלת בחוסר תום לב ומנסה לבצע מחטף".

 

אבל גורמים במשרד לשירותי דת אומרים כי המשרד רואה לנגד עיניו את טובת הציבור ומכאן נוטה להעדיף ששירותי הקבורה לא יינתנו על ידי גוף כדוגמת הקדש או עמותה שהפיקוח עליהם לוקה מאוד בחסר, אלא על ידי גוף ציבורי כדוגמת המועצה הדתית שנמצאת בין השאר בפיקוח של חברי מועצה (בדומה למועצת עיר), מבקר וועדת ביקורת.

 

מנהל ההקדש: "פועלים בהתאם לחוק"

 

מרשם העמותות במשרד המשפטים נמסר כי עמותה בשם "בית החיים צפת" אכן הוקמה כנדרש באפריל 2015, אולם עד כה "העמותה טרם מסרה דיווחים לרשם העמותות". בנוגע להקדש נמסר כי מדובר בהקדש דתי ומכאן שהוא "כנראה מפוקח על ידי ביה"ד הרבני". מיחידת הרישום והפיקוח בהנהלת בתי הדין הרבניים נמסר כי "ההקדש מסור לשיפוטו של בית הדין הרבני בחיפה ולא לבית הדין בצפת. לא נפרט מעל גבי העיתון הליכי רגולציה קונקרטיים המצויים בעיצומם. עם זאת יצוין כי ההקדש מצוי בתהליך בדיקה וביקורת. לנוכח התעלמות מתמשכת מהליכי הביקורת, מקדמת היחידה הליך לשינוי מצבת אפוטרופוסי ההקדש, שעתיד לצאת לדרך בקרוב".

 

מהמשרד לשירותי דת נמסר כי "משרדנו העניק רישיון קבורה למועצה הדתית בצפת והיא היחידה המוסמכת לבצע קבורה בצפת. 'הקדש בית החיים בצפת' פנה למשרד לשירותי דת וביקש רישיון קבורה. הבקשה נמצאת בבדיקה מול האגפים המקצועיים הרלוונטיים. המשרד עוקב ופועל בהתאם בכלים שאותם הקנה לו המחוקק. בסיום הבדיקות נגבש מסקנות ונפעל".

 

בני לגזיאל, יו"ר המועצה הדתית ומנהל ההקדש, מסר כי "ההוראה שלפיה ההקדש הוא שיבצע את הקבורה, והמועצה הדתית לא תעסוק בכך יותר בהיעדר זיקה לקרקע, ניתנה על ידי המשרד לשירותי דת. מאז ניתנה הוראה זו לא קיבלה המועצה הדתית הוראה שונה או אחרת. נהפוך הוא: המועצה הדתית המשיכה לפעול לביצוע ההוראה בתיאום המשרד לשירותי דת ובעידודו". לדבריו, "אחד התנאים על פי דין לקבלת רישיון קבורה הוא שלבעל הרישיון תהיה קרקע. למועצה הדתית אין כלל קרקע לקבורה והקרקע נמצאת כולה בידי ההקדש, לכן ניתנה הנחיית המשרד ואנו נמשיך לתת שירותי קבורה כפי שניתנו עד היום".

 

הרב הראשי לצפת שמואל אליהו מסר: "דובר הנהלת בתי הדין לא היה מודע להוראה של נשיא ביה"ד הגדול, הראשון לציון הרה"ג יצחק יוסף, שכל דיוני ההקדשות של צפת יתנהלו בצפת כפי שקובע החוק. והם אכן מתנהלים בצפת". שעות ספורות אחרי שהרב אליהו שיגר את תגובתו, דובר הנהלת בתי הדין הרבניים ביקש להוסיף כי "ליחידת הפיקוח על ההקדשות נמסר רק עתה כי בקשר להקדש התקיימו בשנה האחרונה הליכים לפני ביה"ד בצפת. סוכם עם ראשי ההקדש כי בתקופה הקרובה תיערך ישיבה של המפקח על ההקדשות עם ראשי ההקדש".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר