המדיה החברתית משקפת את מה שקורה בחברה שלנו, ואף מעצימה את התופעות השליליות של נידויים, חרמות, השמצות, ביוש, או בקיצור - בריונות. רק שאם בחיים מחוץ לאינטרנט הבריונות נשארת בהיקף קטן, הרשתות החברתיות משמשות מעין מגבר לתופעה.
פייסבוק, עם כמעט 2 מיליארד מנויים, עדיין לא הצליחה לחסום את האלימות המילולית והחזותית. אולי משום שענק האינטרנט כבר לא שולט על מה שקורה אצלו בבית, כי הוא לא יכול לראות את כל החדרים.
בשבוע שעבר ביקרה בישראל ג'ולי דה ביאנקורט, ראש תחום מדיניות אבטחה של פייסבוק באירופה, במזרח התיכון ובאפריקה. בביקור היא השתתפה בדיון על רתימת הטכנולוגיה ויוזמות חדשניות למניעת אלימות בוועדת המדע בכנסת, ונפגשה עם חברות הכנסת יפעת שאשא־ביטון, רויטל סויד ועליזה לביא, שפעילות לגבי הטרדה של ילדים ובטיחות נשים.
דה ביאנקורט מזהה בריונות ברשתות החברתיות לפי ארבעה תחומים: בטיחות ילדים, בטיחות נשים, מניעת התאבדויות והטרדות של קהילת הלהט"ב. לדבריה, הטרדת נשים היא הנפוצה ביותר. "זה תלוי במדינה, בתרבות. הפתרונות דומים, והיום פחות שותקים על הטרדות. הפתרון הוא קודם כל לא לשתוק".
פייסבוק יצרה פלטפורמה שקל להטריד בה, אדם מזוהה עם תמונה ופרטים. איך ניתן למנוע זאת?
"פייסבוק מאפשרת לגולשים לדווח על כל הפרה של כללי הקהילה, לרבות הטרדה, ישירות מהאפליקציה עם קישור לרשומה הפוגענית. כל סוג של דיווח מגיע אל צוות ייעודי. למעשה, פייסבוק מפתחת את המדיניות והתהליכים שלה על בסיס דיאלוג עם מומחים וארגונים המתמחים בנושאים של הטרדות.
"אפשר להיות בפייסבוק גם בלי לשתף, או להגביל את השיתוף, לדבר על דברים פרטיים בקבוצות. כשאנשים משתמשים בזהות האמיתית שלהם זה מונע התנהגות נצלנית ופוגענית. יש הרבה קבוצות תמיכה בפייסבוק, שאפשר להיכנס אליהן בלי לחשוף את עצמך. אם יש משהו שאתה רוצה לשאול בקבוצה, אפשר לבקש ממנהל הקבוצה להציב את השאלה בלי לומר מי באמת שאל אותה, וכך למנוע הטרדה".
האם בישראל ההתנהלות שונה משאר העולם?
"אין הרבה הבדל. עכשיו בכל מקום מציפים את ההטרדות. MeToo# זה ייחודי ומדהים. אם עד עכשיו המוטרדים הסתירו את התופעה, עכשיו חושפים ואומרים מתי הם מרגישים מוטרדים".
לשאלה איך גולשים יכולים להתגונן מפני הטרדות, דה ביאנקורט מספרת כי "רק לאחרונה הודיעה פייסבוק על כלים חדשים שנועדו למנוע הטרדה. הכלים נבנו בעקבות משוב ממשתמשי פייסבוק ומארגונים שונים. לדוגמה, זיהוי פרופילים מזויפים יסייע לזהות משתמשים שנחסמו ומנסים לחזור תחת שם אחר. כמו כן, חסימת פרופיל לעיתים יוצרת הסלמה במצב, כך שפייסבוק מוסיפה כעת יכולת להתעלם מהודעות ולהעבירן לתיקיית הודעות מסוננות, שם יוכל הגולש לקרוא את ההודעה, והכותב לא יוכל לראות אם היא נקראה או לא".
"אנחנו יכולים להוריד תוכן במהירות, אך זה לא תחליף לשיחה עם מורה או ההורים" // צילום: גטי אימג'ס
במקרה של הטרדה ודיווח עליה, מספרת דה ביאנקורט, לפייסבוק לוקח כמה שעות עד יום אחד כדי להגיב ולהסיר רשומה פוגענית. "אנחנו עובדים 24 שעות ומחזיקים צוותים מקצועיים, דוברי כל השפות, שיכולים לראות את הדיווח ולפעול בהתאם", היא מסבירה.
האם תודיעו לי מה עשיתם עם התלונה?
"תקבל עדכונים מה עשה הצוות שלנו. ייתכן שלא תאהב את התשובה, אבל אז ניתן להסביר מדוע. כשאנשים מדווחים שהטרידו אותם, זה הדיווח הכי חזק. זו ההרגשה האישית שלהם. אנחנו רואים בזה קודם כל קריאת מצוקה. אם אנחנו חושבים שהוא לא מרוצה, נסיר את הרשומה. אם אתה מדווח על מישהו אחר שהוטרד, לפעמים אתה עלול לטעות, כי יש שיח היתולי בין חברים שאולי לא הבנת אותו".
חברים לפני הכל
בכל הקשור לדיווחים על הטרדות מצד שלישי, נותנת דה ביאנקורט דוגמה: "בניו זילנד דווח על מישהו שאמר שמישהי ברשת מוטרדת. בדקנו וראינו שמישהו כתב הערות פוגעניות, וכשפנינו אליה היא צחקה, ואמרה שזו הדרך שהיא מדברת עם החברים שלה. המסר שלנו הוא לדווח על הטרדה. אנחנו יכולים להוריד תוכן מהר מאוד, אבל זה לא עוצר את המטרידים. הם יכולים לבוא מכיוון אחר. צריך לעקור את זה מהשורש. הורדת תוכן היא לא תחליף לשיחה עם מורה או עם ההורים".
האם יש התייחסות שונה לדיווח על הטרדה אם הוא מגיע מכמה מקורות?
"מספיק שאדם אחד ידווח. לא צריך ש־100 ידווחו. אנו רואים את המגמה של גידול בדיווחים על תוכן מטריד".
מה עלה בדיון בוועדת המדע?
"הוועדה מתמקדת בחינוך, ובכך שצריך להקדים וללמד ילדים בגיל צעיר איך להתנהל ברשת. כאשר ילדים צעירים מוטרדים, הם קודם כל פונים לחברים. אם החברים נותנים להם עצות איך לדווח בפייסבוק על ההטרדה, הם יקשיבו. זה סוג של חונכות. אם החבר יראה לך איך מדווחים, זה כבר ניצחון מבחינתנו. אנו פועלים לפי המשוב שמקבלים ובונים כלים חדשים ותוכניות חינוך, שמטרתן להעביר לגולשים את המידע על ההתנהלות הנכונה ברשת וניצול של הכלים".
"הצוות שלנו אכפתי"
אז מה ניתן לעשות כבר היום? דה ביאנקורט מסבירה כי "כדאי לבדוק את הגדרות הפרטיות. רוב האנשים לא יודעים שאפשר להסתיר את רשימת החברים שלהם, או לקבוע מי יראה מה פורסם בפייסבוק. אפשר גם להסתיר תמונות. כל הכלים, ההסברים, נמצאים באתר.
"בארה"ב השקנו תוכנת מסרים לילדים, מסנג'ר קידס, עם ניטור של ההורים. אם ילד רוצה לדבר באמצעותה עם ילד אחר, זה מותנה בכך שהורי הילדים מכירים וחברים בפייסבוק. הקמנו פורטל להורים עם קישור להסברים של מה שצריך לומר לילדים. במקום שורת איסורים יש דיאלוג בין ילדים להורים. הורים לא יכולים להרגיש שהם לא טובים כי הם לא מכירים את הטכנולוגיה".
איך מסייעים למבוגרים בעלי קושי עם חידושים?
"יש לנו הדרכה לקשישים, אבל עדיין לא בישראל. אנו מראים להם על אפשרויות בפייסבוק, ומסייעים להם שלא ייפלו קורבן להונאות. במקרה שהם כתבו לחברים, ופתאום הם כותבים רשומה פומבית, אנחנו שואלים אותם אם התכוונו לחשיפה, זה יכול לחסוך מבוכה".
איך מדווחים על הטרדות?
"זה כלי זמין בכל עמוד, כל הזמן. הייתי רוצה שתהיה מודעות גדולה יותר לכך שאנו פועלים לפי הדיווחים. אתם מכירים אותנו כחברה אמריקנית גדולה ומנוכרת, אך הצוות שלנו אכפתי, והייתי רוצה לראות יותר דיווחים כשרואים תוכן לא ראוי. אנחנו רוצים לעזור ורוצים שאנשים יידעו איך להתקשר אלינו כשצריך".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו