חדרי בריחה הדור הבא

פתרתם חידות ב־60 דקות ויצאתם עם פיצה חמה? • חדר הבריחה הקולינרי הראשון בעולם נפתח בת"א • וגם: איך משחקים בלי לצאת מהבית

חדר הבריחה "הולי פיצה". פתרון חידות יביא לקבלת חומרי גלם // חדר הבריחה "הולי פיצה". פתרון חידות יביא לקבלת חומרי גלם

עולם חדרי הבריחה תפס תאוצה בארץ ובחו"ל. מי לא אוהב להיכנס לחדר ובמשך 60 דקות להתנתק מהעולם ולפתור חידות באדרנלין גבוה? עם זאת, נראה שכמו בכל תחום אחר, גם פה נעשים ניסיונות לחדש ולהיות מקוריים כמה שיותר, כדי שחובבי הז'אנר ימשיכו לאתגר את עצמם. 

כתוצאה מכך נולד הרעיון של חדר בריחה קולינרי, המשלב בתוכו אוכל. איך זה עובד? בקלות. 

יואב וואינס, מי שתכנן והבעלים של חדר הבריחה הקולינרי הראשון בעולם - "הולי פיצה" - נמצא בעולם חדרי הבריחה 3.5 שנים. הוא תכנן חדרים מסוג זה עבורו ועבור אחרים בארץ ובחו"ל ומספר: "העולם של חדרי הבריחה צמח באופן מדהים ביחס לעצמו וביחס לחו"ל. החיים הלחוצים בארץ וההיצמדות לטלפונים גורמים לנו להתנתק לשעה שבה אנו מתחברים לעולם אחר. אנחנו חווים הצלחה, הישגיות וכיף. אחד הדברים שדומה לתחושות של חדרי בריחה זה מזון. אפשר לחוות הישגיות בזמן בישול משהו טעים, אוכל טוב נותן תחושת סיפוק ושובע. לכן אין טבעי יותר מאשר לשלב את שני הדברים יחד".

"הולי פיצה" פעיל חודשיים בלבד וכבר הספיק לטלטל את הענף. "עד היום אנשים היו צריכים להוציא כסף נוסף על אוכל בזמן הבילוי שלהם, ופה הם מקבלים גם את הארוחה. חשבנו על יוקר המחיה, ובעצם מי שנכנס לחדר הבריחה יוצא שבע".

את הפיצה בסיום אפשר לאכול במקום או לקחת הביתה

 איך משחקים בחדר הבריחה הקולינרי? 

"זהו חדר בריחה שבו פתרון חידות יקדם את השחקנים במסלול להכנת הפיצה וסיפור המסגרת הוא שהאפיפיור רוצה פיצה בתוך שעה, ובעל הפיצרייה ברח מהלחץ ועל השחקנים להציל את המצב". וואינס מספר: "יש כאן את האלמנט של הזמן, הלחץ לפתור חידות והדופק המהיר. זה דומה לחדר בריחה רגיל עם כמה חדרים. בשונה, בשלב מסוים פתרון חידות מקנה חומרי גלם שבעזרתם השחקנים מתחילים להכין את הפיצה. כמו כן, השחקנים נכנסים עם סינרים וכובעים כמו בכל פיצרייה טיפוסית. בסוף כשהפיצה יוצאת מהתנור מצטלמים איתה ואפשר לאכול אותה אצלנו או לקחת בטייק אוויי". לטענת וואינס, כל אחד יכול לסיים את המשחק עם פיצה - גם אדם ללא ידע בבישול כלל. המשחק בנוי באופן שכל אדם, גם אם אין לו שום ידע בבישול, ייצא עם פיצה טעימה. חשוב לציין שיש גרסה טבעונית למשחק והתוספות על הפיצה לבחירת השחקנים (בצל, זיתים ירוקים, זיתים שחורים, תירס, פטריות, אנשובי, אננס וכו').

איך מכינים את הפיצה? 

"תצטרכו לגלות לבד". 

"הולי פיצה" הם הראשונים בעולם. לשאלה אם יש סניפים נוספים בקנה ענה וואינס: "אנחנו כרגע במגעים עם שתי חברות בגרמניה ובפינלנד להתאמה לחדרים כאלה. מעבר לזה, עובדים על שני חדרים נוספים: 'קינוח קטלני', שבו יוצאים עם קינוח של 6 קאפקייקס, שייפתח בנחלת בנימין בת"א; ופותחים חדר בפברואר 'מלך החומוס', שבו מכינים חומוס, גם הוא בת"א. אנחנו שוקלים אופציות נוספות בישראל והכיוון הוא באר שבע וחיפה". "הולי פיצה" פתוח בכל יום מ־9 בבוקר עד 4 לפנות בוקר. המחירים נעים בין 100 ל־120 שקלים למשתתף. 

חדרי בריחה בבית

מי שמעוניין לחוות את חוויית חדר הבריחה אבל לא מעוניין לצאת מהבית, כיום יש אפשרות נוספת - חדרי בריחה במשחק קופסה. כמו בחדרי הבריחה האמיתיים גם בבית העבודה היא בצוות ופותרים חידות בתוך 60 דקות. גם אם לא שיחקתם בחדר בריחה אמיתי עד כה, זה לא משנה, אתם תיהנו מכל רגע. 

הבלוגרית לילך פינצ׳בסקי סימיאן, בעלת הבלוג Play With Lilach העוסק בחדרי בריחה ובמשחקי לוח, ממליצה מה כדאי לעשות לקראת המשחק כדי להצליח לפתור את החידות בתוך 60 דקות: "ארגנו סביבת משחק מתאימה - דמיינו שאתם נכנסים לחדר בריחה אמיתי ודאגו שלא יהיו הסחות בסביבת המשחק. פנו את השולחן מכל חפציו, דאגו לתאורה מתאימה, חלקו לכל משתתף דף נייר וכלי כתיבה, דאגו לנטרל רעשי רקע וכבו טלפונים סלולריים". 

אסקייפ רום. אשפר לשחק בבית

פינצ׳בסקי סימיאן מוסיפה: "חפשו את ההקשרים בין הרמזים שמצאתם. למשל, סימנים שחוזרים על עצמם, צבעים תואמים, מספרים מוחבאים או צורות שיכולות להתאים למקומות מסוימים. כעת נסו לשאול את עצמכם - מה החידה ואיך פותרים אותה, היו חברים - עזרו זה לזה לפתור את החידות יחד. אל תשתלטו ותנו לכל המשתתפים לחוות את החוויה ולפתור את החידות. אל תכעסו על חבר אם ביצע משהו לא נכון, זכרו שבאתם לשחק וליהנות. ולקראת סיום, נתקעתם? הזמן מתקתק? אל תהססו לקחת רמז. אבל היו הוגנים! אל תקראו ספוילרים ואל תתקדמו מעבר לנקודה שבה אתם נמצאים".

משחקי קופסה של הקוביה // ניצי אילן טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר