המדריך המלא: כך תקבלו פיצוי מטכנאי שאיחר

באילו מקרים חל החוק ומתי ניתן לקבל פיצוי ללא כל צורך בהוכחת נזק • כל מה שאתם צריכים לדעת על החוק ששונה לאחרונה לטובת הצרכן

צילום: Getty Images // שעתיים איחור יעניקו לכם מאות שקלים

אם אי פעם הזמנתם הביתה טכנאי או כל נותן שירות אחר, בטח תזדהו עם המערכון הקלאסי של הגשש החיוור, בו ד"ר ליכטיג בר זוהר מחכה, כלשונו, 'עד בוש' להגעת הסיידים. הסיידים מגיעים מאוחר, לא צובעים את הקיר, דורשים תוספת תשלום וגם חייבים ללכת לסיים עבודה במקום אחר לפני שהתחילו את העבודה אצלכם בבית. 

אתמול החליטה ועדת הכלכלה של הכנסת לעשות סוף לסיפור הכל כך ישראלי וקבעה כי בעל שירות שיאחר ביותר משעתיים ישלם פיצוי של עד 600 שקלים למזמין. החוק היבש קיים כבר זמן רב אולם עד כה היתה בו פירצה שאפשרה לחברות השונות להימנע מתשלום הקנס. החברות סרבו לפצות צרכנים שהטכנאי שנשלח אליהם לביצוע שירות איחר, בטענה שאותם צרכנים אינם לקוחות החברה ולכן החוק אינו חל עליהם. 

אותה פרצה משפטית יצרה מצב בו החוק הפך ללא רלוונטי ואף נותן שירות לא שילם את הקנס. מנכ"ל המועצה לצרכנות, ג'וש גולדשמיט, אמר בדיון בוועדת הכלכלה כי "יש אלפי צרכנים שהסרט "שכחו אותי בבית" בכלל לא מצחיק אותם, כי זה מה שהם מרגישים כשהם מחכים שעות לטכנאי בבית". לדבריו, הבעיה קיימת גם בענף הגז ואמר כי למועצה מגיעים מדי שנה למעלה מ-40 אלף תלונות בנושא.

כעת, בעקבות הרצון לתיקון החוק באופן שיימנע את הפרצה הזו, החלטנו לברר מהן הדרכים לדרישת פיצוי מנותן שירות. במילים אחרות, מה עליכם לעשות אם הזמנתם טכנאי הביתה והוא איחר מעבר לשעתיים. להלן מדריך קצר המתבסס על פרסומי המועצה הישראלית לצרכנות.

איחרת, שילמת // צילום: Getty Images

באילו מקרים חל החוק? 

1. ביקור טכנאי בבית הצרכן בתקופת האחריות בשנה הראשונה של מוצרי חשמל, אלקטרוניקה וגז חדשים, מנגנונים מכניים וחשמליים ברהיטים שמחירם גבוה מ–150 ₪.

2. תיקון של מכשירים שסופקו במסגרת חוזה למתן שירותים מתמשכים: החוק חל על חוזה למתן שירות שמותנה בתקינות המוצר והציוד הנמצאים אצל הצרכן. לדוגמא – ממיר של חברת כבלים, או לוויין, לחצני מצוקה, בלוני גז וכו'.

 מהם המועדים הקבועים בחוק הטכנאים לביקור טכנאי?

ביקור טכנאי בבית הצרכן יהיה בין השעות 8:00 – 19:00 בימי חול, ובין השעות 8:00 ל – 13:00 בימי שישי וערבי חג בהתאם לתיאום מראש בין הצדדים. במקרה שנדרש ביקור טכנאי בבית הצרכן, על החברה נותנת השירות לתאם עם הצרכן את המועד ואת שעת הביקור. זמן ההמתנה לא יעלה על שעתיים מעבר לשעה שתואמה.

האם החוק חל גם על התקנה ופירוק הציוד הנדרש לקבלת השירות?

החוק חל גם במקרה של התקנה או פירוק המכשיר בבית הצרכן ככל שנדרש לכך ביקור טכנאי על פי החוזה. יש לציין כי כיום החוק אינו חל על שירות לתיקון ליקויים ופגמים במכשירי חשמל שלא במסגרת תעודת האחריות.

על פי חוק הגנת הצרכן, שר הכלכלה רשאי להתקין תקנות ולקבוע שהחוק יחול על חוזים נוספים למתן שירות, אך נכון לחודש אפריל 2015 טרם הותקנו תקנות אלה. יחד עם זאת, אם נגרם נזק לצרכן בשל איחור, או אי הגעת טכנאי, קמה לצרכן עילה לתביעת פיצויים בגין הנזק שנגרם לו על פי דיני הנזיקין הכלליים. חשוב לשמור תיעוד של הנזק שנגרם כדי להוכיח את גובה הנזק (למשל תלוש משכורת מהווה ראיה לנזק שנגרם כתוצאה מבזבוז יום עבודה). "חוק הטכנאים" לא חל על בעלי מקצוע שאינם נותנים שירותים בהתאם לתעודת האחריות. יחד עם זאת, במקרה של אי הגעת טכנאי קמה לצרכן עילה לתביעת פיצויים מכוח דיני הנזיקין כאמור לעיל.

מתי הצרכן זכאי לפיצוי ללא הוכחת נזק במקרה של איחור טכנאי?

1. במקרה שתואם מועד לביקור טכנאי וחלפו שעתיים מעבר לזמן ההמתנה – הצרכן זכאי לפיצוי ללא הוכחת נזק בסך 300 ₪.

מקרה לדוגמא: שעת הביקור – 10:00.

זמן ההמתנה – 10:00 – 12:00.

הצרכן זכאי לפיצוי ללא הוכחת נזק בסך של 300 ₪ החל מהשעה: 14:00.

2. במקרה שתואם מועד לביקור טכנאי וחלפו שלוש שעות מעבר לזמן ההמתנה – הצרכן זכאי לפיצוי ללא הוכחת נזק בסך 600 ₪.

3. במקרה שנותן השירות הפר את הוראות החוק לעניין הקריאה הטלפונית, הצרכן זכאי לפיצוי ללא הוכחת נזק בסך 300 ₪.

חריג: במקרה שהאיחור נבע מסיבות שנותן השירות לא ידע עליהן ולא היה עליו לדעת עליהן ולא יכול היה למונען – לא יהיה הצרכן זכאי לפיצוי ללא הוכחת נזק.

וועדת הכלכלה שמה סוף לפירצה בחוק // צילום: Getty Images

האם נותן השירות רשאי להציע לצרכן פיצוי חלופי? 

כן. נותן השירות רשאי להציע לצרכן פיצוי בשווה כסף במוצר או בשירות בתנאים הבאים:

1. נותן השירות הודיע לצרכן שהוא רשאי לבחור בין הפיצוי הכספי לבין הפיצוי המוצע.

2. הצרכן הסכים לקבל פיצוי חלופי.

נטל ההוכחה כי הצרכן הסכים לפיצוי החלופי מוטל על נותן השירות.

האם ניתן לתבוע פיצוי כספי גבוה יותר בשל נזק שנגרם כתוצאה מאיחור הטכנאי? 

כן. הצרכן רשאי לתבוע את נותן השירות בסכום גבוה יותר ובתנאי שיוכיח שהנזק נגרם לו כתוצאה מעיכוב הטכנאי.

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר