היסטוריה טלוויזיונית: ערוץ 2 - הסוף

החל ממחר לא תוכלו לזפזפ בשלט לערוץ 22 • במקומו תוכלו לזפזפ לערוצים 12 (קשת) ו־13 (רשת) • לרגל פיצול הערוץ - ששלט בחיינו בשני העשורים האחרונים - ביקש ערן סויסה מטאלנטים בולטים לספר על הרגע הכי משמעותי שהיה להם בערוץ 2

כוכבי ערוץ 2 // צילומים: פיני סילוק, ליאור מזרחי, קוקו, יח"צ, ליאן בשור, שוקה כהן, זיו קורן, מאיר פרטוש // כוכבי ערוץ 2 // צילומים: פיני סילוק, ליאור מזרחי, קוקו, יח"צ, ליאן בשור, שוקה כהן, זיו קורן, מאיר פרטוש

בספטמבר 1986, אחרי שני עשורים שבהם הטלוויזיה בישראל היתה כולה ערוץ אחד - הערוץ הראשון - החלו שידורי ניסיון בערוץ טלוויזיה נוסף, ערוץ 2.  בתחילה שודרו שם תמונות נופים, אחר כך שודרו שם וידאו קליפים, ובשלב מאוחר יותר עלו בערוץ הניסיוני הפקות מקוריות. הידועות שבהן היו תוכנית הבידור של ארז טל ואברי גלעד "העולם הערב" ותוכנית האירוח "בשידור חי עם דן שילון". 

אחרי שבע שנות שידור ניסיוניות, באפריל 1993 פורסם מכרז להפעלת ערוץ 2. שבעה גופים התמודדו על הזכות להפעיל את הערוץ החדש, שלושה מהם זכו: קשת, רשת וטלעד. ב־3 בנובמבר 1993 יצא ערוץ 2 לדרך. בין התוכניות בלוח השידורים הראשון היו "גלגל המזל" עם ארז טל ונערות הגלגל (ובהן סיגל שחמון ורות גונזלס), "החמישייה הקאמרית" (שעברה לערוץ 1 לאחר שתי עונות), תוכנית התחקירים "עובדה" עם אילנה דיין, "לילה גוב" עם גידי גוב ועוד. כמה חודשים לאחר מכן עלו תוכניות כמו "פספוסים" של יגאל שילון ו"הראשון בבידור" עם דודו טופז. 

עם השקת ערוץ 2 הושקה גם חברת החדשות של הערוץ, שאחראית לשידורי החדשות, והיתה משותפת לשלוש הזכייניות. את מהדורת החדשות המרכזית הגישו בצוותא מדי ערב יעקב אילון ומיקי חיימוביץ', עד שנת 2000, אז עזב אילון את חדשות 2. בהדרגה צברה מהדורת החדשות של הערוץ יותר רייטינג, עד שעקפה את מהדורת החדשות של הערוץ הראשון והפכה לנצפית ביותר בישראל.

בינואר 2002 הוקם ערוץ 10, אולם הוא לא הצליח לנגוס נתח משמעותי מהרייטינג של ערוץ 2, שהפך להיות הערוץ החזק בישראל. שנה לאחר מכן, ב־2003, הושק בערוץ 2 הז'אנר שישנה את חיינו: הריאליטי. זה היה ב־2003 כאשר קשת השיקה את התוכנית "קחי אותי שרון". מייד אחריה עלתה התוכנית "כוכב נולד" - והשאר היסטוריה. באותה שנה הושקה גם תוכנית הסאטירה המצליחה בישראל "ארץ נהדרת", שמשודרת עד היום. 

ב־2005 הגיעה לסיומה תקופת הזיכיון הראשונה. ערוץ 2 עבר לשיטת "שתי זכייניות" בלבד. במכרז החדש טלעד הפסידה ושתי הזכייניות שהמשיכו להפעיל את הערוץ  - וחלקו ביניהן את ימי השידור - היו קשת ורשת. 

אלא שב־2011 הוביל שר התקשורת אז, משה כחלון, תיקון חקיקה שמשמעותו היה מעבר משיטת הזיכיונות לקבלת רישיונות שידור, ופיצול ערוץ 2 לשני אפיקי שידור נפרדים. כלומר, מי שמקבל רשיון שידור משדר שבעה ימים בשבוע. המועד המקורי לרפורמה נקבע לנובמבר 2015, אולם ב־2014 הוחלט על הארכת הזיכיונות לשנתיים נוספות. מחר, אחרי יותר משני עשורים של שידור - הרפורמה תצא לדרך והמסך יירד על ערוץ 2. במקום זאת ייהנו הצופים משני אפיקי שידור נפרדים: 12 של קשת ו־13 של רשת. ערוץ עשר יעבור לאפיק 14. הרעיון מאחורי הפיצול היה לעודד תחרות, אולם החשש הגדול של גופי התקשורת השונים הוא שהמעבר לשבעה ימי שידור בשבוע יביא איתו הפסדים כספיים עצומים. האם החשש יתממש? ימים יגידו.

•   •   •

דן שילון

ניהל את "רשת", הנחה תוכנית אירוח בשנים 2000-1991

ניהלתי את 'רשת' בערך 14 שנה. מהתקופה הזאת אני יכול למלא ארבעה כרכים בסיפורים, אבל יש אירוע אחד שקרה במעגל שהיה באמת מיוחד. זה היה יום ירושלים, התוכנית היתה בשיא הפופולריות שלה והבאנו לאולפן שלושה ראשי ממשלה: רה"מ המכהן ביבי נתניהו ושניים לשעבר, יצחק שמיר ושמעון פרס. נתתי להם להתקוטט ביניהם. ביבי עשה עבודה יותר חכמה ונתן להם לצעוק זה על זה. שמיר ניסה לרקוע ברגליים אבל הן היו קצרות מדי והוא לא הגיע לרצפה. מבחינה טלוויזיונית זה היה אירוע יוצא דופן שלא קרה עד אז ומאז. 

 

צופית גרנט

הגישה את "מילקשייק" (2001-1999) ואת "אבודים"

הרגע הכי גדול שלי בערוץ 2 היה ללא ספק ב־2001 כששתיתי שתן בשידור. עד אותו היום הייתי שחקנית טריוויאלית, שהיא בעיקר אשתו של אברם גרנט, ומאותו היום הוגדרתי כקיצונית, מופרעת ומוקצנת. משם ל'תעיפו לנו אותה מהעיניים' הדרך היתה מאוד קצרה. ובכל זאת, זה היה רגע מכונן שלקח לי זמן להתאושש ממנו. בסופו של דבר זה היה המקום שממנו התחלתי את הגדילה שלי בקריירה. כל העניין של עשייה טלוויזיונית חברתית ומתקנת בא לי מאותו מקום של ללכת עד הסוף בלי לחשוב מה יגידו עלי.

 

עדי אשכנזי

יצרה את התוכנית "מה זה השטויות האלה?!" 

הזיכרון הכי מתוק שלי מערוץ 2 הוא מהעונה השנייה של "מה זה השטויות האלה?!". שיתפתי לראשונה את סבתא שלי, מרגו ז"ל, שאני מאוד דומה לה גם בחיצוניות, גם באופי וגם בקול. נסענו עם סבא שלי ניסים לקברי צדיקים כדי לברך אותי שיגיע לי זיווג. היא מאוד האמינה בקברי צדיקים. כשהגענו לשם צילמנו סצנה מאוד מצחיקה שבה אנחנו מתפללות ומקיפות את הקבר. אחרי עוד כמה בני זוג באמת הגיע הזיווג הנכון. הפרק הזה הוא זיכרון מתוק שלי, שיש בו שילוב מושלם בין החיים האמיתיים לבין התוכנית.

 

רוני דניאל

כתב ופרשן צבאי בחברת החדשות של ערוץ 2

אני זוכר היטב את הימים הראשונים של חדשות ערוץ 2. אספו חבורת אנשים שלאף אחד מהם לא היה מושג מה עושים בטלוויזיה. היתה אווירה של התלהבות מרתקת. אף אחד לא הסתכל על השעון וכולם עבדו כמו משוגעים. צריך היה להתמודד מול ממסד חדשותי ותיק של ערוץ 1 ואנחנו באנו לקרוא תיגר על הדבר הזה. אני זוכר במיוחד את הלילה של רצח רבין. נדמה לי ששם פחות או יותר התחלנו להיות חברת חדשות רלוונטית. הרייטינג התחיל לעלות ומאותו הרגע כבר לא היה אפשר לעצור את זה. אלה היו ימים מרתקים.

 

אלי יצפאן

הגיש תוכנית בידור בערוץ 2 בשנים 1999-1996

אמנם קיבלתי תוכנית יחיד ראשונה בערוץ 2, אבל דווקא התוכנית 'פספוסים', שהצטרפתי אליה ב־1994, היתה מאוד משמעותית בשבילי. יגאל שילון האחד והיחיד הנחה את התוכנית ואני עשיתי מתיחות בשטח. הייתי שם במשך 11 שנה ובשבילי זה היה בית ספר אמיתי לקומדיה. זה היה מקום שבו הרשו לי לאלתר כמה שרציתי ואיך שרציתי, בלי מגבלה. אני גם לא שוכח את המתיחה שעשו לי בסן פרנסיסקו כששלחו שוטר שיעצור אותי ורעדתי מפחד. התוכנית הזו הכינה אותי לעבודה לבד אחר כך.

 

אסי עזר

מנחה את "הכוכב הבא", יצר את הסדרה "להיות איתה" 

הרגע הכי משמעותי שלי בערוץ 2 עד כה היה שידור פרק הסיום של העונה השנייה של 'להיות איתה'. בדקה האחרונה של הפרק נועה ועמוס (אביב אלוש ורותם סלע) יוצאים מהחתונה שלהם ונדרסים. מהרגע שכתבתי את הסצנה הזאת ועד הרגע שהיא שודרה עברה שנה לפחות, וכל כך פחדתי שהרגע הזה ידלוף לפני השידור. לשמחתי, זה לא קרה. גם לא היה לנו מושג איך הצופים יגיבו לזה. עד הדקה האחרונה ניסו הבוסים שלי בקשת לשכנע אותי להחליף את הסוף. אני מודה שהתגובות ברחוב שימחו אותי מאוד.

 

יעקב אילון

הגיש את החדשות בערוץ 2 בשנים 2000-1993

קשה מאוד לבחור את האירוע הכי משמעותי שלי מימיי בערוץ 2, כי היו כל כך הרבה. מה לא היה שם? הסכמי שלום, פיגועים, מלחמות, בחירות. אני זוכר את השידור הראשון של חברת החדשות של ערוץ 2 ב־4 בנובמבר 1993 ב־14:00 בצהריים. זה היה מבזק חדשות קצר, אבל ההתרגשות היתה כאילו נחתנו על הירח. מאותו רגע התחיל עידן חדש בתקשורת. שנתיים בדיוק לאחר מכן, ב־4 בנובמבר 1995, הגיע היום השחור מכל. רצח ראש ממשלה בשידור חי במוצאי שבת מול כל המדינה ההמומה. זה הרגע המכונן שלי, אולי אפילו של ערוץ 2 בכלל.

 

מיקי חיימוביץ'

הגישה את החדשות בערוץ 2 בשנים 2002-1993

מאוד קשה לי לבחור רגע אחד מימיי בערוץ 2 כי היו כל כך הרבה רגעים היסטוריים ודרמטיים. אני מרגישה שנפלה בידיי הזכות להיות חלק מהבנייה של גוף תקשורת ששינה את מפת הטלוויזיה בישראל. היום קשה להאמין, אבל כשעלינו לאוויר ב־1993 התחרינו מול רשות השידור ומהדורת מבט שהיתה אז מדורת השבט. המעבר לצפייה בחדשות 2 לא היה מיידי. הצענו מהדורה אחרת ולקח זמן עד שהפער הצטמצם והמהדורה של ערוץ 2 הפכה לנצפית ביותר. זו היתה תקופה מרתקת ומסעירה, ואני שמחה שהייתי חלק ממנה.

 

אברי גלעד

הנחה שורה של שעשועונים ותוכניות ב"רשת" 

השעשועון הראשון שהגשתי ושהצליח בגדול היה 'עשינו עסק'. ביום הצילומים הראשון הובא קהל של ניצבים בתשלום. רק אחרי ששודרו התוכניות הראשונות אנשים הבינו שאפשר לזכות באוטו, בסכומי כסף גדולים ובמטבחים. ואז, בעודי מתאפר בחדר ההלבשה באולפני הרצליה, הבנתי לראשונה את כוחו של ערוץ 2. אני שומע צרחות ומכות, מסתכל מהחלון ואני רואה אנשים מחליפים מהלומות כדי להיכנס לאולפן. פתאום הבנתי מה הולך לקרות, הבנתי שעולם הטלוויזיה השתנה ולא יחזור להיות מה שהיה. 

 

אורנה בנאי

כיכבה בתוכניות כמו "רק בישראל" ו"ארץ נהדרת" 

מכל השנים שלי בערוץ 2 זכורה לי במיוחד פגישה אחת שהיתה קריטית לקריירה שלי. מולי שגב ואני נפגשנו במשרדי קשת, והוא סיפר לי על תוכנית שהוא רוצה לעשות. הוא אמר שיקראו לה 'ארץ נהדרת' או 'נבחרת החלומות', ושחוץ ממני יש קאסט חלומות. השם הראשון שהוא אמר זה דובל'ה נבון, אחר כך הוא הזכיר את טל פרידמן ועוד בחורה לא מוכרת ששמה עלמה זק. נדלקו לי העיניים ואמרתי לו 'איי דו, אני בפנים'. בישיבה הראשונה שבה נפגשנו כל הקאסט נתנו לטל פרידמן טקסט של קופאית שנקראת לובה. כולנו על הרצפה.  

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר