במשך 41 שניות ידעו שבעת חברי הצוות של המעבורת "קולומביה", ובהם האסטרונאוט הישראלי הראשון אילן רמון, כי הם עומדים בפני מותם. כך עולה מדו"ח ועדת החקירה בן 400 העמודים של סוכנות החלל האמריקנית נאס"א, שפורסם אמש בוושינגטון.
ה"קולומביה" התרסקה ב-1 בפברואר 2003 בשל תקלה קטלנית שאירעה כבר בעת שיגור המעבורת. מדו"ח ועדת החקירה עולה כי פיסת קצף הבידוד פגעה בכנף השמאלית ופערו בה חור, שבעת ניסיון הנחיתה, עם כניסתה לאטמוספרה, גרם לשבירתה ולהתפרקות המעבורת.
אתמול פורסם גם תיעוד מצמרר של סרט וידאו שצילמו אנשי הצוות דקות לפני ההתרסקות. בסרטון הם נראים מפעילים את המכשור במעבורת, מביעים התפעלות מהאור הבהיר בדרכם חזרה לכדור הארץ ומתבדחים ביניהם. זמן קצר לפני הנחיתה המתוכננת בפלורידה איבדו האסטרונאוטים את השליטה במעבורת, ואחר כך נכנסו ל"טראומה קטלנית". לפחות אחד מאנשי הצוות היה בחיים ולחץ על כפתורים במשך חצי דקה לאחר האזעקה הראשונה, אולם בשלב הזה כבר היה מאוחר מדי. כעבור שניות התפרקה המעבורת לחתיכות.
הדו"ח הוכן במשך קרוב לשש שנים, והוא חושף ליקויים חמורים ביותר בציוד האסטרונאוטים ובנוהלי הבטיחות. אחד האסטרונאוטים לא חבש קסדה, שלושה לא לבשו כפפות המספקות הגנה מירידת לחץ אוויר, אחד לא היה במושבו, ואחר לא היה חגור. חליפות החלל והקסדות של אנשי הצוות היו לקויות, וכך גם חגורות הבטיחות של המושבים. לאנשי הצוות לא היה ציוד לתיקון תקלות, והם גם לא אומנו לכך. המצנחים שאמורים היו לסייע במקרה של תקלה חמורה לא יכלו להועיל: הפעלתם נעשית באופן ידני, ואנשי הצוות כבר איבדו את הכרתם.
בכל מקרה, גם ללא כל הליקויים הסיכוי של האסטרונאוטים להינצל היה אפסי. סיבת המוות המדויקת לא ברורה - חוסר חמצן בעת שהלחץ במעבורת ירד, או פגיעה פיזית בעת שהיא הסתחררה ללא שליטה.
ועדת החקירה התבקשה לבדוק את האפשרויות למנוע מראש תקלה כזאת או לגלותה במועד, וכן לסייע בעיצוב תא חדש למעבורות שיהיה עמיד יותר בפני תאונות. יש לציין כי מאז האסון שונו באופן דרסטי נוהלי המסעות לחלל של נאס"א.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו