ההוברבורד והקורקינט יורדו מהמדרכה?

רשויות רבות ברחבי הארץ דורשות להגביל את השימוש בכלי הרכב, שגורמים לריבוי תאונות ונפגעים • הכנסת תדון בנושא

הוברבורד בפעולה // צילום: יהושע יוסף // הוברבורד בפעולה // צילום: יהושע יוסף

ריבוי תאונות הדרכים, ובמיוחד ריבוי הנפגעים כתוצאה מרכיבה על קורקינט חשמלי ועל הוברבורד, (רכינוע) הוביל באחרונה מספר רשויות לבחון את האפשרות לאסור את הרכיבה שלהם על המדרכה בפרט (דבר שמותר רק להוברבורד על פי חוק) ועל הכביש בכלל ולנווט את השימוש בהם למקומות בטוחים ומגודרים.

אלא שלצורך כך דרושה מסתבר חקיקה. ריבוי הפניות אל חברי הכנסת בנושא גם נשא פרי וועדת המשנה לבטיחות בדרכים, בראשות ח"כ יעקב אשר, הודיעה כי תקיים דיון ראשוני כבר השבוע. הדיון יעסוק ב"בסכנה הכרוכה בשימוש בכלי רכב ממונעים ללא רישיון, כדוגמת הקורקינט החשמלי ההוברבורד ועוד".

נזכיר כי הן ההוברבורד והן הקורקינט החשמלי, אושרו לשימוש בתקנה כבר בשנה שעברה למרות שתחילה נשקלה האפשרות לאסור את הייבוא והשימוש. לאחר שנכנסו לתקוף התקנות לשימוש באופנים חשמליים עם הגבלות וכן אושרה האכיפה נגדן, שני הכלים הללו נותרו מחוץ לרשימה אם כי לגבי הקורקינט החשמלי נאסר השימוש בו על מדרכות. אלא שבחודשים האחרונים עשרות ילדים ובני נוער נפגעו כתוצאה מהשימוש בהם ובמקביל נרשמו מספר דיווחים על שריפה של הוברבורד, אפילו בזמן שלא היו בטעינה בחשמל.

יד קשה נגד הרוכבים

פורום 15 ראשי הערים הגדולות כבר פנה ערב ראש השנה לחברי כנסת, שרים, מנכ"לי משרדי ממשלה ועוד, ודרשו לנקוט ביד קשה נגד רוכבי אופנים חשמלים בפרט ורוכבי כלים נוספים הרוכבים על המדרכות ומסכנים את הציבור של הולכי הרגל. עו"ד איתן אטיה, מנכ"ל פורום ה-15, אף הודיע כי הרשויות המקומיות מתכוונות להתמקד באכיפת החוק בעיקר כלפי האופניים החשמליים והקורקינטים החשמליים הרוכבים על המדרכות, ומהווים את גורם הסיכון הגדול ביותר להולכי הרגל, בשל מהירותם הגבוהה, ובשל היותם ״כלי רכב״ לכל דבר ועניין.

באחרונה עולה מספר הנפגעים משימוש בהוברבורד. מרבית הנפגעים הם נערים מתחת לגיל 14. הכלי, שמשרד התחבורה התיר לייבאו ולעשות בו שימוש, בתנאי שאינו נוסע במהירות של יותר מעשרים קמ"ש, התגלה לטענת גורמי אכיפה וגורמי רפואה ככלי מסוכן במיוחד למי שאינו בקיא או שולט בו כראוי. אם זאת, כאמור, הוא מותר לשימוש במדרכות. 

גורמים ברשויות השונות כבר ציינו כי נשקלת האפשרות לאסור לרכב במדרכה, אם כי כרגע מה שמונע מלהכניס את האיסור הוא הרצון להמנע מלהורידו אל הכביש שם הוא עתיד לסכן עוד יותר את המשתשמים בו. לכן נבדקת אפשרות להתיר את השימוש בו במקומות מיועדים כמו שבילים או רחבות. בכל מקרה, במשרד התחבורה מדגישים כי השימוש בכלי הוא מעל לגיל 16  וזאת מאחר והוא נחשב לכלי חשמלי. הכלל הזה תופס גם למשתמשים בסגוואי.

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר