סערה בשירותים הוטרינריים: עיכוב במינוי פתולוג בכיר לאחר שזכה במכרז

בית הדין האזורי לעבודה בתל-אביב נעתר לבקשת ד"ר ברקוביץ למתן צו עשה זמני והורה ביום 13/8 (בהסכמת הצדדים) כי לא ינתן מינוי של קבע לד"ר ניר עדרי (שזכה במכרז) למשרת מנהל המעבדה לפתולוגיה בשירותים הוטרינריים של משרד החקלאות, וזאת עד לדיון בתובענה העיקרית לפסילת תוצאות המכרז

צילום: //

העתירה הוגשה על ידי מועמד במכרז, ד”ר אסף ברקוביץ, רופא וטרינר ופתולוג בכיר (בעל מומחיות בינלאומית) באמצעות עו”ד איריס אלמוג, ממומחית בדיני עבודה. הסעד הזמני נכנס לתוקפו לאחר הסכמת נציבות שירות המדינה והזוכה במכרז להצעת כב’ השופט יצחק לובוצקי.   המשמעות היא שאמנם המכרז טרם בוטל אבל לא ינתן מינוי של קבע לד”ר ניר עדרי עד להכרעה בתביעה של ד”ר אסף ברקוביץ לביטול המכרז.

עם הגשת הבקשה לסעד זמני, אף הודיעה נציבות שירות המדינה באופן חריג כי בכוונתה לבחון שוב השגתו של ד”ר ברקוביץ (אשר נדחתה) ולהכין חוות דעת משפטית לנציב שירות המדינה כשיתכן ויהיה בהחלטה החדשה כדי לייתר את ההליך המשפטי !

הפרשה החלה עוד לפני למעלה משנה, במאי 2016 עם זכייתו של ד”ר ברקוביץ במכרז פומבי, כשאז ד”ר ניר עדרי (מתמודד במכרז) הגיש השגתו לנציבות לפסילתו של ד”ר ברקוביץ בטענה שזה לא עמד בתנאי הסף (חסרו לו חודשיים בהתאם לדרישות המכרז). נציבות שירות המדינה דחתה בזמנו את ההשגות וטענה כי לא נפלו פגמים מהותיים במכרז ואולם בית הדין לעבודה נעתר בפברואר 2017 לעתירתו של ד”ר ניר עדרי וחייב את המדינה לערוך מכרז חדש.  במכרז החדש שנתקיים ביוני 2017 זכה הפעם המועמד ד”ר ניר עדרי (שהיה זה שעתר כנגד המכרז המקורי שבו זכה ד”ר ברקוביץ).

הפעם ד”ר ברקוביץ הוא שהגיש השגה  לנציבות שירות המדינה על המכרז וטען לפסלותו. לאחר שהשגתו נדחתה, עתר ד”ר ברקוביץ באוגוסט 2017 בעתירה לביטול המכרז בבית הדין האיזורי לעבודה. לטענתו עם היוודע לו על עילת הפסלות לאחר הראיון בועדת הבוחנים, פעל מיידית להגשת ההשגה לנציבות שירות המדינה.

נציבות שירות המדינה דחתה את השגתו של ד”ר ברקוביץ בין היתר בטענה כי לא העלה את טענת הפסלות בפני הרכב ועדת הבוחנים בהזדמנות הראשונה, אלא חיכה לפרסום תוצאות המכרז כשעל פי ההלכה אין להמתין לתוצאות המכרז על מנת להעלות טענות פגמים ופסלות.  ואולם, בעתירתו לבית הדין טוען ד”ר ברקוביץ, כי על פי כללי התקשיר לא תישמע טענת פסלות לאחר החלטת הועדה אלא אם לא ידע ולא יכול היה לדעת המועמד בשעתו על העילה ! למעשה, בעתירתו טוען ד”ר ברקוביץ כי לא ידע על הרכב ועדת הבוחנים עד הראיון בועדה (שארך זמן קצר) כשתוצאות המכרז פורסמו כחצי שעה לאחר סיום הראיון.  מיד לאחר מכן פעל להגשת השגתו לנציבות והעלאת טענת הפסלות  ! עוד טוען ד”ר ברקוביץ בעתירתו, כי על פי כללי התקשי”ר חלה חובה אקטיבית על חבר ועדה ליידע על היותו מצוי בניגוד עניינים ועל כן מדובר בפגם שיורד לשורשו של עניין ועל פי ההלכה הפסוקה, החשש מפני משוא פנים ודעה קדומה הוא כה רב, עד שההלכה היא כי אסור הוא חבר ועדה להימצא במצב של ניגוד עניינים שבו קיימת אפשרות מעשית למשוא פנים !

בעתירתו טוען ד”ר ברקוביץ באמצעות באת כוחו, עו”ד איריס אלמוג,  לפגמים מהותיים במכרז שמחייבים בטלותו.  בין השאר, נטען בעתירה כי אחד מחברי ועדת הבוחנים (שהינו מנהל ביה”ס (לשעבר) לרפואה וטרינרית של האונ’ העברית ) היה מצוי בניגוד עניינים. נטען כי לאותו מנהל ביה”ס לשעבר לרפואה וטרינרית יש דעה קדומה לגבי ד”ר ברקוביץ וזאת בנושא שנוי במחלוקת בנוגע להדרכות סטודנטים של בית הספר לרפואה וטרינרית של האוניברסיטה העברית, וזאת לאור טענתו של ד”ר ברקוביץ כי בהינתן מחסור בכ”א קיים חשש כי יהיה בהדרכות להוות סיכון בטיחותי לעובדים ולסטודנטים.

כן נטען לנסיון להטיית מכרז כאשר תוצאות מבחני המיון שעבר יחד עם הזוכה במכרז במכרז פנימי שהיה בעבר, הוסתרו ולא צורפו לעיון הועדה וכי לא צורף גליון הערכה אחרון של העותר וחווד חיובית אודותיו. בנוסף נטען בעתירה כי מנהל המכון, מר בלאיש – מתנכל לד”ר ברקוביץ בדרכים שונות כמו למשל שיכונו בחדרון קטן וכן דרישות בלתי סבירות כמו הוצאת רשיון למלגזה (במקרה של חוסר בכ”א) בקשה השקולה לדרישה מרופא בכיר לעבור הכשרה כסניטר או נהג אמבולנס).

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר