בשיתוף ברק רום
בכל חנות למוצרי תינוקות ממליצים לכם לקנות עוד ועוד חפצים (לגמרי הכרחיים, לטענת המוכרים) במחירים אסטרונומיים, אבל בשלב מסוים, אתם, עם כל האהבה הענקית שיש לכם לתינוקכם שבדרך, כבר מבינים שאין מנוס מלהתחיל לחסוך. לכן, לרשימת הדרישות למוצרי תינוקות שקבעתם בתחילת מסע השופינג הגדול (שכוללת פרמטרים כמו: הכי יפה, הכי נוח והכי בטיחותי), הוספתם תנאי נוסף: שיהיה זול. אה, וגם צמצמתם את השימוש במילה “הכי”.
אז נכון שהתפשרתם פה ושם על מוצרים שלא מאוד הכרחיים (למרות טענת המוכרים), ונכון שבסופו של דבר לא קניתם את הדגם החדש והיוקרתי ביותר, ונכון שחלק מהמוצרים בכלל השאלתם מהבוידם של הדודה, אבל - כאשר ניגשתם לקנות כיסא הבטיחות לתינוק, כללי המשחק השתנו, כי על בטיחות, כמו שאומרים, לא מתפשרים.
כיסא בטיחות לתינוק מציל חיים
אומנם אין אדם אחד בעולם כולו (או לפחות בחלקו המפותח של העולם) שלא יסכים את הטענה הזאת, רק מעטים באמת מבינים איך המתקן הזה עובד. לכן פנינו למומחים לבטיחות כדי שיסבירו לנו למה עושים לכיסאות בטיחות מבחני ריסוק, ולמה חשוב להושיב תינוק קטן נגד כיוון התנועה ומה ההבדל בין תו התקן האירופאי ותו התקן האמריקאי.
לאחר שביררנו את רוב הסוגיות החשובות ואף גילינו שהשם הרשמי של המוצר המדובר הינו “התקן ריסון” (וציינו בפנינו לעולם לא להשתמש בשם הנורא הזה), אנחנו מוכנים לחלוק את המידע אתכם.
כיסא בטיחות לתינוק ומבחני ריסוק
כדי לקבל תו תקן הבטיחות – האמריקאי או האירופאי, עובר כל כיסא מבחן ריסוק, על מנת לוודא שהכיסא יצליח להגן על הילד בזמן התאונה. בארצות הברית המבחנים נערכים על ידי יצרניות הכיסא, כאשר הרשות לבטיחות בדרכים הממשלתית מקיימת מדי שנה מבחנים מדגמיים. באירופה, לעומת זאת, כל יצרנית מחויבת להזמין מבחן ריסוק חיצוני ועצמאי.
המבחנים בוחנים את היכולת של הכיסא לעמוד במצבי התנגשות חזיתית ואחורית במהירות של מעל 50 קמ”ש. בנוסף לפרמטר הבטיחות, כל כיסא נבחן על פי קריטריונים נוספים, כגון המשקל המינימאלי והמקסימאלי שנתמך על ידי הכיסא, נוחות ההתקנה, איכות הקשירה, טווח השחיקה וכו’. כיסאות בעלי תו תקן של 5 כוכבים נחשבים לבטוחים ואיכותיים ביותר.
כיסא בטיחות לתינוק: תופסים כיוון
ככל שעובר הזמן, הדרישות ממושבי הבטיחות משתנות ומחמירות. כך למשל, אם בעבר נדרשנו להתקין את הכיסא נגד כיוון התנועה רק עד גיל שנה, כיום מומלץ להמשיך להושיב את התינוק נגד כיוון התנועה עד גיל שלוש. שימו לב: כל הכיסאות בעלי תקן אמריקאי גדולים ורחבים מספיק כדי לתמוך בתינוק מגיל הלידה ועד למשקל של 18 ק”ג, ומותאמים לעגינה נגד כיוון התנועה. לעומת זאת, חלק מהכיסאות בעלי תקן אירופאי מיועדים לתמיכה בתינוקות במשקל מעל 9 ועד ל18 ק”ג. כסאות אלה אינם מיועדים לעגינה נגד כיוון השעון ולכן פחות בטיחותיים מאחיהם האמריקאים.
החשיבות של כיוון העגינה נובעת מהתגובה של גוף התינוק בזמן הבלימה של הרכב. אם התינוק יושב לכיוון התנועה, במצב בלימה גופו נוטה קדימה וחגורת הבטיחות עלולה לפגוע בו. כאשר התינוק יושב כנגד כיוון התנועה, המושב הקשיח של כיסא הבטיחות יספוג את הלחץ של הבלימה ויגן על גופו של הנוסע הקטנטן.
כיסא בטיחות: בודקים תאריך תפוגה
שימו לב: לכיסאות בטיחות יש תאריך תפוגה! כן - כן, ממש כמו ליוגורט ששכחתם במקרר, גם כיסאות בטיחות מאבדים את הרלוונטיות לרוב לאחר 5 שנים מתאריך הייצור. וזה אומר שאם אתם כבר מתכננים אח או אחות לגוזלכם, קנו כיסא בטיחות שתאריך היצור שלו קרוב ככל שיותר למועד הקנייה.
סלקל, כיסא בטיחות ובוסטר - האם באמת צריך את שלושתם?!!
ובכן, ממש לא. אם תקנו כיסא בטיחות שמתאים לתמיכה בתינוק מגיל הלידה, תוכלו לחסוך על סלקל. ואם תהיו חכמים ותשקיעו בסקר שוק, תוכלו לחסוך גם על הבוסטר: כיום ניתן למצוא מושבי בטיחות “מודולריים”, המאפשרים להסיר את רצועות הבטיחות ולהפוך את המושב בבוא הזמן לבוסטר מפנק.
מושבי בטיחות לתינוק ממגוון החברות המובילות במשק
בשיתוף ברק רום
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו