מערכת של "מובילאיי" // צילום: משה שי // מערכת של "מובילאיי"

נוהגים בשבע עיניים

הידיים שלכם עדיין יצטרכו להיות על ההגה, אבל איתכם יהיה גם "זוג עיניים" נוסף שיכול להציל חיים ולמנוע תאונות • יצאנו לכביש מצוידים במערכות ההתרעה האוטונומיות - וגילינו שפעמים רבות הן יותר מרוכזות מאיתנו, ויודעת להציל אותנו גם מעצמנו

כמעט כל תאונות הדרכים מתרחשות בגלל הגורם האנושי. עובדה. כל המחקרים מצביעים עלינו כאשמים ברוב המקרים, אבל לא תמיד אנחנו אשמים - אנחנו רק בני אדם. הצפיפות בכבישים הפכה את הנהיגה למשימה קשה ואנו צריכים להיות בריכוז מלא בלי הפסקה, ובכל שנייה יש הפתעה, הסחת דעת, וגם מי שאין לו הפרעות קשב, עלול להיקלע לתאונה. אולי לא באשמתו, אולי הנהג השני או הולך הרגל שפתאום ירד לכביש, רוכב האופניים שחתך אותנו. כבר אי אפשר לומר "לי זה לא יקרה". 

היום מדברים על עידן הרכב האוטונומי, בעוד חמש או שש שנים, שיגאל אותנו ממשימת הנהיגה, אבל עד שהרובוטים יסיעו אותנו ממקום למקום, אנו עדיין צריכים להתמודד עם כבישים צפופים יותר, עם נהגים עצבניים יותר ועם טלפונים סלולריים שמושכים את תשומת הלב מהכביש אל המסך, והופ - תאונה. 

תאונה היא אירוע טראומתי העלול לקפד חיים או לשנות אותם לבלי הכר, וגם אירוע שגוזל זמן ועולה הרבה כסף. אם, למרבה המזל, לא היו בתאונה אבידות בנפש או פציעות, איש לא יפצה אותנו על אובדן הזמן, וגם על הנזק לא תמיד נקבל פיצוי. לכן אנו צריכים לקחת בשתי ידיים כל מערכת שתקטין את הסיכוי שלנו להיות מעורבים בתאונה. 

ברכבי היוקרה יש מערכות התרעה מתוחכמות, עם חיישנים בכל הכיוונים, מערכות רדאר ומצלמות, שלא רק מזהירים אותנו מפני סכנה, אלא גם עוצרים את הרכב אם צריך ואם אנחנו לא מגיבים מספיק מהר, או מתקנים את ההגה, כדי להחזיר אותנו למסלול אם יצאנו בטעות מהנתיב. הטכנולוגיות הללו זולגות יותר ויותר גם לרכב עממי, והיום רוב המכוניות מגיעות עם מערכות מובנות, של התרעה ושל פעולה. בכל שנה מוסיפים עוד תכונה למערכת, כדי להגן עלינו מפני עצמנו ומפני השגיאות של הנהגים האחרים בג'ונגל האספלט. אבל בינתיים יש עוד מאות אלפי מכוניות שאינן מצוידות במערכות ההתרעה הללו, ויעברו עוד שנים לא מעטות לפני שהן יירדו מהכביש. 

כל המדינה חגגה את מכירת מובילאיי הישראלית לאינטל הענקית. מובילאיי הנגישה את מערכות ההתרעה גם למכוניות שכבר נעות על הכביש, ותמורת סכום לא גדול יכולות לספק הגנה מינימלית ולהתריע על סטייה ממסלול, על סכנת התנגשות מלפנים ומאחור, על אי שמירת מרחק ועל מהירות מופרזת. 

משרד התחבורה קבע תקן למערכות ההתרעה וכיום יש כבר שש מערכות כאלו בשוק הישראלי, כשעוד כמה יצרנים עוברים עכשיו מבחני תקינה. בעוד כמה שבועות תיכנס לתוקף תקנה המסבסדת את התקנת המערכות הללו. כל מי שיתקין מערכת יקבל זיכוי של 1,500 שקלים מאגרת הרישוי השנתית, בשלוש פעימות: 700 שקלים בשנת ההתקנה, 700 נוספים בשנה לאחר מכן ועוד 100 שקלים בשנה השלישית. מחירי המערכות הללו, המבוססות על מצלמות, מתחילים ב־2,500 שקלים לערך ומגיעים עד ל־5,000 שקלים למערכות עם מצלמה ורדאר, המבטיח התרעה גם בלילה. 

צפצוף נעים

בחודש האחרון נסענו ונהגנו בכמה מכוניות עם מערכות כאלו, ולא רק שהן מתריעות על סכנה, הן גם גורמות לנו לשפר את הנהיגה שלנו. ביום הראשון עוד זגזגנו ימינה ושמאלה בתוך המסלול, והכיול המדויק של המערכת התריע בכל כמה שניות על "כמעט" סטייה מהנתיב. בהמשך, לאט לאט הגברנו את הקשב למסלול המדויק - וכך פחתו ההתרעות. 

עשיתי "תחרות" עם עצמי לראות כמה התרעות אני מקבל בכל נסיעה. בחלק מהמקרים היו התרעות שווא, לדעתי, אבל לא לדעת המערכת שהחליטה, ובצדק, שאני קרוב מדי לרכב שלפניי שפתאום האט את מהירותו ואני לא הבחנתי בכך. 

מערכת Mobileye 360 Pro, הדור השלישי של החברה, היתה הסמן הימני שלנו. צג LCD מציג סטייה מנתיב, תמרורי מהירות, הולכי רגל בכביש ואת המרחק מהרכב שמלפנים. הצג העגול ברור ונוח לקריאה והצפצוף מעצבן ומקפיץ. המחיר: 3,290 שקלים. 

מערכת מובילאיי "Pro 360"

מערכת MoveOn שמייבאת א.ד.י. היא מערכת שמבוססת על צג LED מלבני פשוט יותר, ולכן אין קריאה של שלטי מהירות, ובשמש חזקה קשה לראות את המספרים, אלא אם הצג מותקן ממש מול הנהג. הופתענו לטובה מההתרעות בלילה, שלא ציפינו להן. המערכת גם מצפצפת כשהרכב שעמד לפנינו ברמזור החל לנוע, ואנחנו אולי עסוקים בטלפון. זו המערכת היחידה מבין השלוש שיש לה מצלמת דרך והיא מנציחה את הנסיעה על כרטיס זיכרון. המחיר: 2,490 שקלים.

מערכת "MoveOn"

המערכת השלישית שבחנו היא CM107 של Awacs, האחות הקטנה של RD140 המבוססת גם על רדאר, ומשום כך גם יקרה יותר. CM107 מגיעה עם צג LED טרפזי, קצת גדול יותר מהצג העגול של מובילאיי. במערכת זו 7 סוגים של התרעות: סטייה מנתיב, אי שמירת מרחק, התרעה על סכנת התנגשות בהולכי רגל או רוכבי אופניים, זיהוי תמרורי מהירות וחריגה מהמהירות המותרת, אזהרה מפני התנגשות ברכב שמלפנים, בדרכים עירוניות ובין־עירוניות. קיימת אופציה להוסיף אזהרה מוקדמת מפני תאונת שרשרת באמצעות הדלקת אורות הבלם האחוריים באופן אוטומטי לפני בלימת חירום אפשרית, והתרעה על הרכב שלפנינו שהחל לנסוע. המחיר:2,977 שקלים, כולל התקנה. 

 מערכת "CM107" של Awacs 

המערכת הרביעית, RD-140 Super Premium, של Awacs, מבוססת על רדאר ומצלמה יחד ומזהה הולכי רגל בטווח של 140 מטר גם בתנאי ראות לקויה בלילה ובתנאי מזג אוויר קשים, כגון גשם, סערה, ערפל, שלג וכן סינוור של קרני שמש המהווים סכנה ממשית במדינה שטופת שמש כמו ישראל. 

המערכת משתלטת על אורות הבלם האחוריים במצב של סכנת התנגשות ומפעילה אותם בתדר שבין Hz3-5 (כמה פעמים בשנייה). הבהוב אורות הבלם מאפשר לרכבים הנוסעים מאחור להבין כי מתבצעת בלימת חירום בכלי הרכב שלפניהם. התרעה מוקדמת זו עשויה לצמצם משמעותית את הסיכויים לפגיעה שתוביל לתאונת שרשרת. המחיר: 149 שקלים ב־36 תשלומים - 5,364 שקלים סה"כ. 

מערכת נוספת, המושקת בדיוק היום (14 ביולי), היא מערכת "MOVON TOP" של א.ד.י מערכות. המערכת כוללת, בנוסף להתרעה על התנגשות ברכב שמלפנים והתרעה על סטייה ממסלול הנסיעה, גם זיהוי והתרעה מפני התנגשות בהולכי רגל וכיבוי מנוע הרכב, וכן מצלמת דרך DVR מובנית להקלטת הנסיעה, עם תוספת של התרעה בעברית בזמן כיבוי הרכב מפני שכחת ילדים ברכב. המחיר: 2,690 שקלים, כולל התקנה ואחריות לשלוש שנים.

וטיפ לסיום: כדאי לבדוק אם חברת הביטוח תעניק לכם הנחה בפרמיה, שכן המערכת ללא ספק תקטין את הסיכוי למעורבות בתאונה. רוב חברות הביטוח אכן נותנות הנחה כזו. 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...