"הבאת אמוניה באוניות קטנות", זהו הפיתרון של המדינה לאיום מיכל האמוניה. ״בהתאם לתוצאות הבחינה שנעשתה, רמת הסיכון מהאונייה הקטנה נמצאה כנמוכה משמעותית ביחס למצב הקיים״, כך נכתב בהסבר שנמסר לשרים לקראת הדיון מחר במתווה שהוצע.
שרי הממשלה יתבקשו לתמוך מחר (שני) בקידום פתרונות לאספקת אמוניה למשק לטווח הקצר והארוך. הפתרון עליו עמל מנכ"ל משרד ראש הממשלה, אלי גרונר והשר להגנת הסביבה זאב אלקין (ליכוד) נועד לקדם פתרון לאספקת אמוניה לטווח הקצר באמצעות אוניות קטנות והזרמה ישירה בצנרת קיימת למפעלים - ללא שימוש במיכל הקיים.
הפתרון המוצע לאספקת אמוניה לטווח הארוך, הוא באמצעות הקמת מפעל במישור רותם והקמת מקשר ימי מול חופי חיפה במטרה להביא לאספקה שוטפת של אמוניה.
מיכל האמוניה - אינו חוקי
באשר לייבוא אמוניה בטווח הקצר נאמר כי תתבצע הבאת אמוניה לכל צרכי המשק באמצעות אוניות קטנות והזרמה ישירה בצנרת קיימת למפעלים ללא שימוש במיכל הקיים, או בכל דרך אחרת שיאשר המשרד להגנת הסביבה בהיתר הרעלים של החברה.
בדברי ההסבר שנמסרו לשרים בעניין, נאמר כי בהמשך להחלטת המשרד להגנת הסביבה כי על מערך ייבוא האמוניה הקיים במפרץ להיסגר בשל הסיכון הנשקף ממנו לבריאות הציבור והסביבה, וכן בהמשך להחלטות בית המשפט העליון בהליך 2841/17, שבמסגרתן נקבע כי מיכל האמוניה אינו חוקי, וכי על חברת חיפה כימיקלים לרוקן את מיכל האמוניה, פרסם משרד האוצר קול קורא למתן הצעות לאספקה שוטפת של אמוניה למשק הישראלי לטווח הארוך.
ביום 28 במאי 2017 התקיימה ישיבה בראשות מנכ"ל משרד האוצר, בהשתתפות הגורמים הממשלתיים הרלוונטיים לעניין, ובמסגרתה נבחנו החלופות שהתקבלו במענה ל"קול קורא". בישיבה נמצא כי החלופות אשר לגביהן קיימת היתכנות עקרונית למתן האישורים וההיתרים הנדרשים מטעם משרדי הממשלה, ושאינן דורשות סיוע כספי מהמדינה, הן אלה:
1. הקמת מקשר ימי על ידי חברת חיפה כימיקלים.
2. הקמת מפעל תעשייתי הכולל ייצור אמוניה בדרום המדינה על ידי גורם פרטי אחר.
בוטל הסעיף מ-2013
כמו כן, בניסיון להיערך לאפשרות שחלופת המקשר הימי לא תיושם בשל אילוצים של חברת חיפה כימיקלים, הגישה החברה לממשלה התחייבות כי ככל שחלופת המקשר הימי לא תיושם על ידה, היא מתחייבת לרכוש אמוניה מהמפעל שיוקם בדרום.
כך, בהתאמה, הגיש הגורם הפרטי שעתיד להקים את המפעל לממשלה, התחייבויות שלפיה ככל שתהיה דרישה מתאימה לרכישת אמוניה מגופים נוספים, המגובה בערבויות מתאימות, הוא יפעל להגדלת אספקת האמוניה הנדרשת.
יצוין בהקשר זה כי מאחר שבהצעת המחליטים מוצע פתרון כולל ומשולב, הן לטווח הארוך והן לטווח הקצר, מוצע לבטל את החלטת הממשלה מספר 766 מיום ה-6 באוקטובר 2013 שעניינה "הקמת מפעל לייצור אמוניה במישור רותם", כמפורט בסעיף ג' להצעת המחליטים.
בהמשך להחלטת המשרד להגנת הסביבה בדבר סגירת מערך ייבוא האמוניה הקיים, הכולל אנייה גדולה ומיכל חוף, קיים המשרד בחינה של חלופות לטווח הקצר. בחינה זו התבססה, בין היתר, על החלופות שהציגה חברת חיפה כימיקלים במסגרת בקשה לקבלת היתר רעלים מהמשרד.
"רמת סיכון נמוכה"
החלופה שנמצאה כקבילה ועדיפה על פני חלופות קבילות אחרות, היתה חלופת הפסקת השימוש במיכל האמוניה, הפעלת אונייה קטנה, ופריקת האמוניה בספיקה נמוכה למיכלים קיימים במפעל וכן אפשרות של אחסון נוסף באיזוטנקים.
תמצית הבחינה ומסקנותיה מפורטות בחוות דעת האגף לחומרים מסוכנים במשרד להגנת הסביבה מיום ה-13 ליוני. בחינה זו נערכה בהמשך לבחינה הראשונית שנערכה בעבר (פירוט בנושא זה מופיע בתייחסות אגף חומרים מסוכנים במסגרת חוות דעתו), ואלה תוצאותיה: "בהתאם לתוצאות הבחינה שנעשתה, רמת הסיכון מהאונייה הקטנה נמצאה כנמוכה משמעותית ביחס למצב הקיים".
"נמצא שהחלופה קבילה מבחינת ההשפעה הבטיחותית והסביבתית על רצפטורים ציבוריים בהתאם למדיניות המשרד, לרבות מדיניות מרחקי הפרדה, אף שהיא מקימה סיכונים נוספים לגבי השינוע, הטעינה והפריקה והאחסון הפנים מפעלי של האיזוטנקים – וזאת מאחר שהגם וההנחה היא כי הסיכון לא יגיע לרצפטורים ציבורים, עלולה להיגרם פגיעה בעובדים אך נושא זה אינו בליבת שיקול הדעת של המשרד להגנת הסביבה", לשון ההחלטה.
משקף את עמדת המשרד להגנת הסביבה
הכל בהתחשב בהתקנת כלל אמצעי המיגון לתרחישי שגרה וכן לתרחישי חירום, לרבות בהתאם להנחיות פיקוד העורף, וזאת גם לטווח המידי. בהקשר זה יודגש, כי אחסון האיזוטנקים מחייב מיגון לפי הוראות פיקוד העורף, כתנאי לאחסונם. יישום מיגון זה מוערך במספר חודשים.
יודגש כי יישום החלופה מחייב שימוש בצנרת הקיימת שנכון להיום ספק אם מאושרת מבחינה תכנונית או ברישיון עסק. ובכל מקרה התאמת הצנרת כך שייעשה מעקף למיכל, תחייב קבלת כלל האישורים התכנוניים, הסטטוטוריים וכל אישור נוסף לפי כל דין. בנוסף, תידרשנה התאמות משמעותיות בהיתרי הרעלים של חברת חיפה כימיקלים.
חוות דעת זו משקפת את עמדת המשרד להגנת הסביבה לאחר היוועצות במומחים בארץ ובחו"ל. חוות הדעת תוצג גם בפורום המנחה הלאומי על מנת לקבל גם את התייחסות הרגולטורים המשיקים וכוחות החירום.
מאז נכתבה חוות הדעת לעיל מסרה חברת חיפה כימיקלים למשרד להגנת הסביבה כי לא נדרש שינוי לצנרת לצורך השלמת מעקף למכל. לפי המתווה שהעבירה חברת חיפה כימיקלים, בכוונתה להפעיל את מערך הייבוא האמור כבר בתוך 60 ימים מעת קבלת היתר הרעלים.
לא יהיה צורך בתכנית חדשה
יצוין, כי בהעדר הצורך בבניית מעקף לצנרת ובהיתר הרעלים אין די. זאת, שכן הפעלת חלופת האוניה הקטנה מחייבת קבלת היתרים נוספים, לרבות וככל הנראה היתר בניה וכן רישיון עסק. יצוין, כי מחוות דעת מ"מ מנהל מינהל התכנון עולה כי לא הוצגו למינהל התכנון היתרי בניה לצנרת, או למצער היתרי בניה המאפשרים שימוש בצנרת הקיימת לטובת אמוניה.
עם זאת, ועל פני הדברים, ניתן יהיה לעשות שימוש בתכניות המתאר הארציות הקיימות לצורך הוצאת היתרים חדשים לבנייה או לשימוש, ולא יהיה צורך בתכנית חדשה לשם כך. יודגש כי קבלת היתרי בניה ורישיון עסק לצנרת צפויה לארוך מספר חודשים ולהתקל בקשיים משפטיים.
עוד יצוין, כי בהתאם למתווה זה, חברת חיפה כימיקלים התחייבה בפני הממשלה, כי בתוך חודש מיום הקמת המקשר הימי, היא תפסיק את השימוש באניות הקטנות ותעבור לייבוא אמוניה באמצעות המקשר הימי.
ככל שהמקשר הימי לא יתקדם מסיבות התלויות בחיפה כימיקלים או בכל גורם אחר, תקדם הממשלה חלופות אחרות שנמצאו כקבילות על ידי המשרד להגנת הסביבה, וזאת בהתאם להחלטה זו וללא צורך בהחלטת ממשלה נוספת״ - הכתב בהסבר לשרים.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו