שיטות הוראה חדשות בעולם החינוך

תחום החינוך וההוראה עבר תמורות משמעותיות בשנים האחרונות והוא נדרש ליישר קו עם ההתפתחויות הטכנולוגיות השונות.

צילום: PIXABAY //

הטכנולוגיה מחייבת: שיטות הוראה חדשניות

לאורך העשורים האחרונים, טכנולוגיות המידע והתקשורת קפצו לגובה בכמה מדרגות. ההתפתחות הטכנולוגית המואצת הכניסה אל חיינו יישומים, המלווים אותנו באופן צמוד בשגרת יומנו, ומשפיעים על התנהלותנו: הטלפונים החכמים, שירותי האינטרנט המתקדמים, הרשתות החברתיות ועוד. השינויים מרחיקי הלכת שהחברה שלנו חוותה וחווה, נתנו את אותותיהם גם בעולם החינוך וההוראה. מטבע הדברים, הם הובילו לפיתוח טכנולוגיות חדשניות בחינוך, באמצעותן ניתן ליישם שיטות הוראה מתקדמות.

 

למידה משמעותית – הרבה מעבר להעברת מידע

בעידן בו תלמידים שואבים מידע מהאינטרנט ומהרשתות החברתיות, בית הספר והמורים כבר אינם מהווים מקור עיקרי להשגת הידע. תפקידי המורים ומעמדם השתנו, כאשר הם הפכו מספקי ידע לספקי כלים וגישות. כיום מורים אינם נדרשים להזרים את המידע לתלמידים אלא לפרש אותו בפניהם, ולהעניק להם כלי חשיבה לעיבודו. תפקידם הוא  להקנות לתלמידיהם את הכלים, שבאמצעותם יוכלו לשחות בצורה מושלמת באוקיינוס הדיגיטלי הפרוש בפניהם. כיום, לא רק מחנכים, אלא גם מורים מקצועיים, לוקחים חלק ביצירת סביבת לימוד בטוחה ומהנה, שמעודדת לביטוי אישי ולמיצוי הכישורים תוך כדי למידה משמעותית. כמו כן, ההוראה נדרשת להתחשב בסגנון הלמידה של כל תלמידה ותלמיד בהתאם לצרכיהם, כישוריהם ושונותם האישית. השינוי בייעוד ההוראה מוטמע בהתאם באוניברסיטאות ובמכללות, בלימודי חינוך ו/או תעודת הוראה.

 

גיוס יתרונות הטכנולוגיה לקידום הלמידה

הטכנולוגיה המתקדמת פתחה בפני אנשי החינוך חלון אפשרויות רחב לגיוון דרכי ההוראה, להגברת העניין בקרב תלמידים, ליצירת מחויבות ללמידה, ולקידום תהליכי רכישת ידע והבנתו המעמיקה. בבתי ספר רבים, בעיקר בתיכונים, התלמידים משתמשים בכיתה במחשבים אישיים, כשהלימוד מתבצע דרך ספרים דיגיטליים. השימוש במחשב נעשה במשולב עם ההוראה השוטפת. כאשר אמצעי הטכנולוגיה המתקדמים זמינים הן בכיתה והן בבית – ההוראה מתוכננת כך שהיא מבוססת על השימוש באמצעי התקשורת הניידים וברשתות החברתיות. הכלים הטכנולוגיים מאפשרים להמחיש תופעות מופשטות בפני התלמידים כבר בבית הספר היסודי על ידי צפייה בסרטים, תמונות, מפות, דגמים ועוד.

 

פיתוח כישורי תקשורת דיגיטליים

"התלמידים של פעם" ודאי זוכרים, שבשנים הראשונות בבית הספר היסודי, הדגש הושם על לימוד הכישורים הבסיסיים של דיבור, כתיבה וקריאה. לעומת זאת, כיום ההוראה כוללת פיתוח כישורי תקשורת במדיה החברתית והן במסגרת החברתית בבית הספר.

שיטות ההוראה החדשות מעודדות להגברת השליטה בתקשורת במדיה החברתית, על ידי הקניית מיומנויות תקשורת עם מספר אנשים רב בו זמנית באינטרנט, שיתופי מידע, הכנת סרטים למצגות והפצתם ביוטיוב ועוד.

האמצעים הטכנולוגיים, ובעיקר הרשתות החברתיות, מסייעים גם להרחבת מעגל התקשורת הבינאישית והקבוצתית בין מורים לתלמידים ובקרב התלמידים עצמם. כך למשל, בזכות קבוצות הוואטסאפ, הקשר בין כל הגורמים מתקיים גם לאחר שעות הלימוד בבית הספר, באופן רציף ושוטף.

 

PIXABAY
PIXABAY

 

העצמת התקשורת בקבוצת הלימוד

שיטות ההוראה החדשות מכוונות לפיתוח מיומנויות שיח במגוון נושאים, שהינם רלוונטיים ובעלי משמעות עבור התלמידים. קיים עידוד להשתתפות תלמידים בדיונים, רבי שיח, דיבייטים ועוד, וכן בהכנת הרצאות מבוססות מצגות ואמצעי המחשה טכנולוגיים תוך עבודה בזוגות או בקבוצות קטנות. פעילויות אלו מאפשרות להתייחס לתכני הלמידה בצורה מעמיקה ואנליטית, להעלות על סדר היום דילמות בנושאים ערכיים, וסוגיות הקשורות לחברה ולסביבה.

 

עידוד ללמידה עצמית ולחקר

מורים מגייסים כיום את האמצעים הטכנולוגיים העומדים לרשות הלומדים, לצורך ביסוס ופיתוח של יכולת הלמידה העצמית. מדובר בכישור חיים משמעותי בחברה דינמית המשתנה חדשות לבקרים, ותובעת הסתגלות יומיומית לחידושים טכנולוגיים ולשימוש במגוון כלים ודרכים לביצוע משימות. כבר בבית הספר היסודי והתיכון, תלמידים נדרשים ומצליחים לבצע עבודות חקר, ולהציג את דרך עבודתם ואת ממצאיהם בצורה מעניינת ומוחשית.

 

טיפוח תחושת המסוגלות העצמית והביטוי האישי

אם בעבר התלמידים שהתבלטו בכיתה היו אלה שהצביעו ראשונים, כיום הבמה פתוחה לכולם בזכות הכלים הטכנולוגיים. בפני כל ילדה וילד פתוחות אפשרויות מגוונות לחשיבה יוצרת ולהנעת יוזמות. האינטרנט והרשתות החברתיות מהוות אבן שואבת לרעיונות וליישומים, והכלים הממוחשבים מספקים כר נוח לביצוע משימות מורכבות ביותר בזמן קצר יחסית.

 

לימוד עבודה בצוות

לצד האפשרויות הרבות ללימוד יחידני ולחקר עצמאי, יש לאמצעים הטכנולוגיים מקום חשוב גם בהקניה ובחיזוק יכולות השיתוף והעבודה בצוות. כיום, כאשר כל מידע או תקשורת יכולים להתבצע ברגע אחד – קל יותר למלא משימות משותפות. אם פעם ילדים היו תלויים בהוריהם שיסיעו אותם לחבר כדי ללמוד או להכין עבודה, כיום תלמידים יכולים לעבוד בצוות גם דרך כלים נוחים ויעילים כמו סקייפ, גוגל דרייב, דואר אלקטרוני, וואטסאפ ועוד.

 

ואל תשכחו – העולם (הדיגיטלי) שייך לצעירים

היתרון הגדול בהתכווננות של תחום החינוך וההוראה אל העולם הדיגיטלי, טמון במוטיבציה הרבה של התלמידים לחוות את מה שהעולם הזה מציע. עצם השימוש בכלים העדכניים מהווה העצמה עבור התלמידים. בניגוד לימים עברו, בהם כל הקלפים היו בידי המורה, כיום לא רק שהם גלויים בפני כל, אלא שהתלמידים הם השולטים והמיומנים בכללי המשחק הקיימים. במצב עניינים כזה, הטכנולוגיות החדשניות משרתות את מערך החינוך וההוראה להטמעת דרכים וכלים שונים לפיתוח התלמידים, באופן הנתפס כחווייתי בעיניהם. והרי על כך מתבססת האמרה הידועה, שכאשר אתה אוהב מה שאתה עושה, תמיד תעשה אותו בצורה הטובה ביותר.

 

בשיתוף מכללת סמינר הקיבוצים

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר