20 שנה להארי פוטר

היום לפני 20 שנה יצא באנגליה הספר "הארי פוטר ואבן החכמים" - הראשון בסדרת הספרים שהפכה לתופעה חסרת תקדים • שנה וחצי לאחר מכן רכשה הוצאת ספרי עליית הגג את הזכויות • "זו התופעה המו"לית הכי גדולה מאז התנ"ך", אומר המנכ"ל עילאי מלצר

מתוך הסרט "הארי פוטר ואבן החכמים", צילום: רויטרס

ב־26 ביוני 1997, היום לפני 20 שנה בדיוק, יצא באנגליה הספר "הארי פוטר ואבן החכמים" של ג'יי.קיי רולינג - הראשון בסדרת הספרים שתשנה את עולם המו"לות לנצח. 

כשנה וחצי לאחר מכן נרכשו הזכויות של הארי פוטר על ידי הוצאת ספרים ישראלית קטנה בשם ספרי עליית הגג, וב־1999 יצא התרגום העברי לספר בשיתוף עם ידיעות ספרים. "ההיסטריה סביב הארי פוטר לא החלה מיד", אומר עילאי מלצר, מנכ"ל ספרי עליית הגג, "רק כשיצא הספר השלישי בסדרה ב־1999 ("הארי פוטר והאסיר מאזקבאן", מ"כ) התחילה הפוטרמאניה. אנחנו קנינו את הזכויות על סמך ידיעה מאוד קטנה של שש שורות בשבועון של עולם המו"לות, שסיפרה על סופרת שחתמו איתה על חוזה לשבעה ספרים המגוללים את סיפורו של ילד יתום שלומד בבית ספר לקוסמות. מה שהיה נחמד בידיעה הזאת הוא שנכתב שיש לא מעט מבוגרים שקראו את הספרים - וזה הדליק אותנו, אבל כשקנינו את הזכויות ממש לא ידענו לאן זה יגיע.

"תוך כדי העבודה על תרגום הספר הראשון, יצא בחו"ל הספר השלישי והתחיל רעש גדול מאוד. אני זוכר שבמהלך העבודה על הספר הראשון העורכת הראשית של ידיעות ספרים - הוצאה שותפה שלנו בהוצאת ספרי הארי פוטר - קראה את הספר ואמרה לי, 'אנחנו הולכים למכור מיליונים. דבר כזה עוד לא היה'. זו אמירה יוצאת דופן. אני לא זוכר ששמעתי דבר כזה על אף ספר בחיים שלי תוך כדי עבודה.

"לא ידענו לאן זה יגיע". מלצר

"האמת היא שהוצאנו מהדורה רגילה לספר הראשון, 3,000 עותקים, שנעלמה בתוך ימים, ואז עוד מהדורה ועוד, ואתה כבר מבין שזו היסטריה. אמרנו למתרגמת גילי בר־הלל שאם על הספר הזה עבדנו מאוד ברגוע, על הספרים הבאים נצטרך לעבוד במשטר קפדני. אבל האמת היא שלמרות שהבנו את גודל התופעה, עדיין הופתענו בכל פעם מעוצמת ההצלחה. במפגש מו"לים בלונדון אמר הסוכן של רולינג שהארי פוטר זו התופעה המו"לית הכי גדולה מאז התנ"ך. אנחנו עדיין מוכרים אותו בטירוף, גם היום. אין לי ספר שמוכר יותר ממנו".

אחת הדרכים שבהן סדרת הארי פוטר שינתה את עולם הספרים היתה עצם העובדה שהיא יצרה סדרת ספרי פנטזיה לבני נוער - דבר שלא היה קיים כמעט קודם לכן. הצלחת הסדרה סללה את הדרך לסדרות ספרים נוספות בסגנון, כגון "מפוצלים", "דמדומים" ו"משחקי הרעב". 

"באותה תקופה לא היו סדרות פנטזיה לבני נוער", אומר מלצר, "היו את ההצלחות של 'השביעייה הסודית' והקלאסיקות של אריך קסטנר, אבל כולם חשבו שילדים, ובעיקר בנים, קוראים פחות בגיל הזה. סדרת ספרים לבני נוער נשמעה מאוד שאפתנית באותה תקופה".

אתה יכול להסביר למה דווקא הספרים האלה הצליחו ככה?

"התשובה הקצרה והאמיתית היא 'לא' (צוחק). התשובה היותר ארוכה היא שבדיעבד אני יכול לחשוב על סיבות, אבל זו הצלחה שקשה להסביר אותה. אני חושב שאחד הדברים שרולינג עשתה בסדרה הזאת היתה בריאה של עולם שלם. אין הרבה סופרים שהצליחו לעשות זאת בצורה כל כך טובה. לעולם שהיא בראה בספרים יש היסטוריה, חוקים, תרבות, ספורט, טובים ורעים. את נכנסת לעולם הזה והוא מלא ושלם. יש בו הכל מהכל. דבר נוסף זה שהיא לא מרחמת על הקוראים. הרעים לפעמים מנצחים, ויש מוות של דמויות שאנחנו מאוד אוהבים, כמו בחיים האמיתיים. הדבר השלישי הוא שבדרך כלל הניצחון בספרים לא מושג בזכות הקסם, אלא בגלל הדברים הבנאליים: החוכמה, האהבה, שיתוף הפעולה".

ואולי גם משום שזה לא ספר רק לילדים.

"זה נכון. יש המון סופרים ששולחים הצעות לספרים ואומרים 'זה מתאים לכולם, מגיל 8 עד 80' אבל זה הספר היחיד שאני מכיר שהמשפט הזה באמת נכון לגביו. בתור ילד ונער, הסופר שהכי אהבתי היה אריך קסטנר. עכשיו, כשהילד הצעיר שלי קורא אותו, חזרתי לזה. זה נורא חמוד ומתוק אבל לא אקרא את זה להנאתי. את הארי פוטר אני יכול לקרוא היום עוד פעם בכיף". 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר