הר הבית. בירדן חוששים מערעור מעמדם (להמחשה) | צילום: אורן בן חקון

ההתערבות הטורקית בהר הבית

תחקיר: כך זורמים עשרות מיליוני דולרים מטורקיה בנסיון לקנות אחיזה באזור הר הבית ובמזרח ירושלים • השיטה: אגודות וקרנות טורקיות מממנות פעילות קהילתית ודתית לחיזוק המורשת האסלאמית בעיר • ארדואן מגבה את הפעילות • הכתבה המלאה: ביום ו' ב"ישראל השבוע"

מאה שנה אחרי שקיעת האימפריה העות'מאנית, במגמה לחזק את טורקיה כגורם מוסלמי מוביל בירושלים, מזרימים קרנות וארגונים טורקיים עשרות מיליוני דולרים למזרח העיר ולאזור הר הבית - כך מגלה כתבת תחקיר שתתפרסם ביום שישי ב"ישראל השבוע".

צילום: אורן בן חקון

חלק מהכסף הוא כסף ממשלתי טורקי, שמממן את ארגון טיקא. בראש טיקא עומד ד"ר סרדר קאם, אחד ממקורבי הנשיא רג'פ טאיפ ארדואן ולשעבר ראש לשכתו בפרלמנט הטורקי. ארדואן עצמו מגבה את הפעילות ומעניק לה השראה בנאומיו נגד השליטה הישראלית בירושלים, שבה הוא רואה "עלבון". 

מאז 2004 השקיע ארגון טיקא מיליוני דולרים ב־63 פרויקטים שונים במזרח ירושלים. מגמת הפעילות היא "הגנה על המורשת והאופי המוסלמיים בירושלים וחיזוקם". בעלי בריתה של טורקיה בעיר הם ראש הפלג הצפוני של התנועה האסלאמית, שייח' ראאד סלאח, והמופתי לשעבר של ירושלים, שייח' עכרמה סברי - שניהם מאויביה המרים של ישראל. 

נשות המורביטאת. מימון מארגון טורקי // צילום: אי.אף.פי

בין השאר השקיע טיקא בשיקום גנזך המסמכים העות'מאניים המוסלמיים על הר הבית, ברכישת עוקב מים גדול לטובת המתפללים בהר, במימון חפירות הצלה ברחוב השלשלת בעיר העתיקה, בשיקום בית הקברות המוסלמי למרגלות החומה המזרחית של הר הבית ובלא מעט פרויקטים דתיים וקהילתיים ברחבי העיר המזרחית.

אגודה טורקית אחרת מימנה חלקית את האוטובוסים שהסיעו להר הבית את פעילי המוראביטון והמוראביטאת (ארגונים שהוצאו אל מחוץ לחוק). פעילים אלו התסיסו במשך שנים את ההר. גופים פעילים אחרים הם "אגודת מורשתנו", שמרכזה באיסטנבול, שבעשור האחרון השקיעה 40 מיליון דולר בעיקר בעיר העתיקה, ומוסד "מנורות", שתרם 140 אלף דולר לאגודת תעאוון, ארגון פלשתיני לעזרה ולשמירה על המורשת המוסלמית.

השייח' ראאד סלאח // צילום: נעם ריבקין פנטון

הנוכחות הטורקית בעיר העתיקה ניכרת בדמות דגלים רבים, וכן מזון ותרבות טורקיים, שהופכים פופולריים יותר ויותר. סמל הסהר הדהוי, במרומי כיפת הסלע, הוחלף אף הוא לפני כמה שנים בסהר מוזהב, בתרומת ממשלת טורקיה. על רקע הפעילות הטורקית האינטנסיבית נחלש מעמדה של ירדן, שבהסכם השלום עם ישראל הובטח לה לכאורה המעמד הבכיר מבין הגורמים המוסלמיים בכל הקשור למקומות הקדושים לאסלאם בירושלים.

הנשיא ארדואן // צילום: אי.אף.פי

התחקיר שיתפרסם מחרתיים ב"ישראל השבוע" מתבסס על בדיקה ותחקיר עצמאי, ונעזר בגילויים של החוקר פנחס ענברי מ"המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה" ובדברים שפרסמו לאחרונה ד"ר דוד קורן ובן אברהמי, יועצי עיריית ירושלים לענייני מזרח העיר, בכתב העת "השילוח".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו