מועדון קרב

ספרו של אוהד גרינוולד מציג מסע לקרביים של מכבי תל אביב בכדורסל * הישגו בכך שהוא מבין את "מערכת ההפעלה" של המועדון - זו שהפכה אותו לאתוס לאומי

צילום: אלן שיבר // תהליכים כלכליים ומאבקי שליטה. דיוויד פדרמן ושמעון מזרחי

מדף ספרי הספורט הישראלי, הנואש להגדיל את הסגל הרחב שלו, קיבל לאחרונה את אחד משחקני החיזוק המשמעותיים ביותר שלו, עם הוצאת "המועדון", ספרו של אוהד גרינוולד על מכבי תל אביב בכדורסל. כותרת המשנה של הספר היא "הסודות של מכבי תל אביב", ואכן, צל כבד, בור שחור ועמוק של סודות שרובם מרוכזים באיש אחד, מלווה את הספר מתחילתו ועד סופו: מוני פנאן. סיפור התאבדותו של פנאן פותח את הספר ומלווה אותו לכל אורכו, וגרינוולד, שסיקר במשך שנים את מכבי ת"א באתר "וואלה!", מעיד שמותו של פנאן היה המניע העיקרי לכתיבתו. 

כדי להבין את מכבי תל אביב, צריך להבין את סיפור חייו המרתק והתנהלותו של פנאן במועדון. הפתיחה הדרמטית של הספר מעניקה לדמותו של פנאן נופך בלשי ומסתורי: איש עם מכרים רבים שאף אחד מהם לא הכיר אותו באמת, עם "בנק" פרטי שנוהל מתוך אימפריה ספורטיבית. ואין כמו זירת התאבדות כדי להפיץ עשרות סימני שאלה, כולל אחת שתוהה אם בכלל מדובר בהתאבדות. 

כריכת הספר

פרשת פנאן ריתקה את עולם הספורט כי היא שלחה זרועות תמנון שנגעו במנהליה האחרים של מכבי, בשחקניה ובמאמניה לאורך השנים. אולי גם בשופטים ובשחקנים מקבוצות אחרות. השערות סומרות איך כל הסימנים העידו על הסירחון, ואיך לצד המקצוענות, התארים האירופיים והדומיננטיות המקומית, התרחש מיזם פרטי כספי מפוקפק שקרס והסתיים בטרגדיה. איך ההתנהלות הכספית הרשלנית של המועדון בתקופת פנאן זכתה לסלחנות מצד מנהליה ובעליה הנוכחיים, עד שלדיוויד פדרמן, עוד אחד מהדמויות המשמעותיות בספר - פשוט נמאס. 

גרינוולד מנסה לתת קרב הגון לניסיונות ההסתרה של פנאן, בייסוריו על כך שלא שם לב לכל הסימנים בזמן אמת בעבודתו כעיתונאי. הוא אמנם מחבר את קצוות החוטים, מביא את העדויות והמסמכים ומצטט את האנשים עד שהתמונה הגדולה נחשפת, אבל החשיפה הזו מתרחשת ברמה הנסיבתית בלבד. פנאן היה גאון ההסתרה והמידור, בור הסודות שלו נותר ברובו עלום עד היום, ויש יותר מדי אנשים שמעוניינים לשמור אותו כך עד ליום מותם. את הפינות הנסתרות של הפאזל גרינוולד מאיר בפנס, שלעיתים הופך לזרקור גדול.

"המועדון" אינו אלבום ניצחון, לא ביוגרפיה נוסטלגית ומתקתקה על ישראל הישנה והטובה ולא כזה המלמד איך לנצח על המגרש ובחיים. מדובר בספר־מסע מאיר עיניים ומפיל לסתות אל הקרביים של מועדון הספורט המשמעותי בתולדות הספורט הישראלי. 

גרינוולד מדלג בין העבר הרחוק והקרוב של הקבוצה, וחוזר לא רק אל אירועים מעצבי תודעה שכולנו מכירים - בין שמדובר בעכברי כדורסל, חובבי ספורט או קוראים ממוצעים - אלא גם אל הדינמיקה מאחורי הקלעים ואל המהלכים האנושיים והעסקיים. 

הזיכרונות הציבוריים שהפיקה מכבי תל אביב נמצאים בהיסטוריה הקולקטיבית ובתודעתו של כל מי שגדל בישראל, ומרבית האירועים מלווים בפסקול ובמשפטים שנצרבו בזיכרון. על כל אלה גרינוולד מרחף כמדריך טיולים מיומן, אבל ללא פאתוס או התלהמות, אלא בתיאור שקול, מרוחק ונטול אג'נדה. כדי להבין את הדנ"א של מכבי, גרינוולד חוזר אל סיפורי מורשת הקרב מהתקופה שבה משחקיה לא שודרו בטלוויזיה והיא עדיין לא היתה אמונה על האתוס הספורטיבי - עניין שנפל לידיה משנות ה־70. 

האתוס הזה ניכר בכל מהלך היסטורי־מכביסטי. "אנחנו במפה" לא היתה סיסמת ניצחון, אלא הצהרה קיומית, שממשיכה את בחירת צבע המדים - צהוב - כהומאז' לטלאי הצהוב מתקופת השואה. הניצחון והדומיננטיות הם חזות הכל באותם ימים. וכשהיריבים העירוניים הופכים אדומים מקנאה, הם מוכנים להלשין לרשויות האמריקניות על חובת גיוסו של טל ברודי למלחמת וייטנאם. שימות או ייפצע שם, העיקר שמכבי לא תזכה באליפות. 

בנוסף, הספר מתובל בעשרות אנקדוטות משעשעות מהווי הקבוצה - מהסירוב של דיוויד אנקראם, זר שהיה שותף מרכזי לאובדן האליפות של מכבי בשנת 1993, להתקלח בחדר ההלבשה של הקבוצה לאחר אימונים ועד סירובו של המאמן צביקה שרף לקנות ממוצרי עלית לאורך שנים לאחר שעזב את המועדון.

אבל אלו רק פריטים פיקנטיים; הישגו של גרינוולד טמון בכך שספרו מבין את מערכת ההפעלה של מכבי תל אביב. הוא חושף את האינטריגות מאחורי הקלעים, את הפוליטיקה, התככים, היצירתיות, התשוקה, החולשות האנושיות והדורסנות העסקית שליוו את האנשים והמועדון מאז הקמתו. הסיפור המרתק הזה נחשף שכבה אחרי שכבה, עדות לתחקיר יסודי, ומזכיר לנו שמדובר במועדון שמניעיו אינם כוחנות ודורסנות כפי שאנחנו מכירים אותן כיום, אלא דווקא תחושת אנדרדוג אנטי־ממסדית, שליחות ואמונה שהניעה את מייסדי המועדון וממשיכיהם, ובעיקר שמעון מזרחי ושמלוק מחרובסקי שהצליחו למתג את עצמם כמנצחים - במגרש ומחוצה לו - ולהפוך לאתוס. כיום האתוס של מכבי קורס ונראה לרבים מזויף, אבל כשהוא נבנה והגיע לשיאו הוא היה אותנטי, מרומם רוח וחוצה מחנות. לא רק בכיכר מלכי ישראל חגגו את זכייתה הראשונה בגביע אירופה, אלא גם בקיבוצים ברחבי הארץ. 

גרינוולד, בשפה עיתונאית ורזה, עם פסקאות קצרות שיספקו גם את דור המילניום, מספק תמונה רחבה על מה שהתרחש מאחורי התמונות המשודרות, המשפטים הבומבסטיים והדיווחים העיתונאיים, שעד לראשית שנות ה־90 היו ברובם מגויסים וממודרים היטב. הוא מרחיב את הסדקים לא בעיניים פוליטיות, אלא במבט כן, מעמיק ועובדתי. הוא מפשט תהליכים כלכליים מורכבים ומאבקי שליטה, ומזכיר שטעויות ההווה אינן נחלתם הבלעדית של המנהלים הנוכחיים אלא רצופות לאורך כל שנות הקבוצה. "המועדון" מצליח ליצור תמהיל שירתק את אוהדיה ושונאיה של מכבי תל אביב כאחד, ואף את אלו שאדישים כלפיה - כנראה המחנה הגדל והולך בשנים האחרונות. ¬

המועדון - הסודות של מכבי תל אביב/ אוהד גרינוולד; כנרת זמורה ביתן, 432 עמ'

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר