אוקיינוס אלקטרוני הציף את לאס וגאס בימים האחרונים. רוחות של חידושים, גלים גבוהים של שכלולים במימדים מיקרוסקופיים והרבה תחזיות לנוף הטכנולוגי שישנה את חיינו. 223 אלף מטרים רבועים, 3,600 חברות, 180 אלף מבקרים מ־158 מדינות. ברוכים הבאים לתערוכה החמישים במספר של CES, התערוכה הבינלאומית של התאחדות האלקטרוניקה הצרכנית.
1. סמסונג משיבה אש
בין כל ענקיות האלקטרוניקה העולמיות היתה אחת שעבורה זו לא היתה עוד תערוכה: סמסונג הקוריאנית, שיצאה חבולה משערוריית הגלקסי נוט 7 - עם כותרות מסביב לעולם על המכשירים שעלו באש, קריאה לתיקון של מיליוני מכשירים והפסקת ייצור הסידרה כולה. הנזק מהפרשה מוערך ב־17 מיליארד דולר.
בלי לטאטא את הסקנדל מתחת לשטיח, נשיא סמסונג האמריקנית, טים בקסטר, התייחס כבר בפתיחת מסיבת העיתונאים שלו לזמנים הקשים שבפניהם ניצבת החברה. "רובכם בוודאי ראיתם את הסיקור בכלי התקשורת סביב הגלקסי נוט, חלקכם אולי הושפעתם ישירות. אנחנו ממשיכים במאמצים להבין מה קרה ולוודא שזה לא יקרה שוב".
אחרי ההתנצלות פנתה סמסונג להצגת כמה חידושים, שעשויים לגנוב את הפוקוס מחטיבת הסלולר שלה. גולת הכותרת היתה ההכרזה על טלוויזיית ה־QLED, עם איכות תמונה מרשימה בצבעים ובצלילות, הודות לטכנולוגיית "נקודת הקוונטום" המשופרת - מיליארד גוונים בכל פיקסל, עם תוספת של חומר זרחני.
הטלוויזיה, שעובייה 4.5 מ"מ בלבד, מתהדרת במרחק אפס בינה לבין הקיר שהיא מותקנת עליו, וכך הופכת לאביזר נוי אמנותי לכל דבר, עם צריכת חשמל אפסית של 0.8 ואט לשעה. היא מצוידת בכבל בודד, דק במיוחד, שמייתר את החוטים שמשתלשלים כיום מהמסך. איכות התמונה לא נפגעת גם אם צופים מהצד או באור יום, הודות לציפוי הננו־קריסטלי, כך שאין עוד צורך להחשיך את החדר.
"הישראלים הם צרכנים של אינצ'ים", אומר קובי בש, מנהל חטיבת האלקטרוניקה הצרכנית בסמסונג ישראל. "ב־2016 הממוצע המבוקש בארץ היה טלוויזיות 65 אינץ', והשנה זה יגיע ל־75 אינץ'. המגבלה בשדרוג היא תמיד מה אפשר לקבל עכשיו בתמורה ל־10,000 השקלים שהשקענו בעבר. אנחנו בסמסונג התחייבנו שעד 2020 כל המוצרים בבית יהיו אינטרנטיים, וידברו ביניהם ועם החלל החיצון".
התוכן שולט גם במוצרים האחרים בקטגוריית הבית החכם, כמו המקרר, שמשתדרג מדי כנס, והפעם כולל מסך אינטראקטיבי, שנעזר במצלמות זעירות המתוקנות בתוך המקרר ומראה אילו מוצרים יש בפנים. המסך יכול להציע מתכונים מתוך הקיים, וגם להתריע מה חסר - ולשלוח הזמנה ב־Wi-Fi לסופרמרקט. נשאר רק לאסוף מהחנות, עד שגם המעמסה הזו תיפתר.
אחד הצעצועים החביבים בתערוכה הוא אפליקציה עם שעון חכם שמאפשרת שליטה ברכב מרחוק - שיתוף פעולה של סמסונג וב.מ.וו. האפליקציה מאפשרת, בין השאר, לשלוט במיזוג האוויר ברכב, כך שהוא יחכה לכם מחומם או מקורר לפני שתיכנסו. היא גם מסתנכרנת עם לו"ז הפגישות, מציעה מסלול נסיעה אופטימלי לכל יעד ומתריעה כמה קילומטרים תוכלו לנסוע לפני עצירה לתדלוק.

מזלג שסופר את הביסים ומתריע מפני אכילת יתר. שפע חידושים צרכניים
2. ישראל על המפה
הביתן הישראלי התמקם במרכז התערוכות של העיר, בניצוח המשלחת של משרד הכלכלה הישראלי בסן פרנסיסקו. הוא כולל 15 עמדות של חברות ישראליות, המציעות מגוון פיתוחים ופטנטים.
בפארק "אאורקה" מציגות חברות כמו KADO מלוד, שפיתחה מטען חשמלי דק בגודל שלושה כרטיסי אשראי שמתאים למגוון מחשבים נישאים וטלפונים סלולריים; DigiSense מפתח תקווה המציאה חיישן קטן שנצמד לכל סוגי החיתולים ונותן להורים חיווי באפליקציה אם צריך להחליף לתינוק או אם הוא סובל מגזים, עוקב אחר תנודות בשינה ונשימה וכדומה; ו־SayWear מאבן יהודה ייצרה תליון הנושא צג קטן, שבו אפשר לבחור סרטון וידאו קצר שיוצג כמעין אקססורי אינטראקטיבי.
Beyond Verbal התל־אביבית פיתחה התקן שעוקב אחר אינטונציית הדיבור שלנו בטלפון ומאפשר לאבחן מה המזג שלנו בעת השיחה, אם אנחנו כועסים, שמחים או קשובים, וכמה אנחנו ערניים.
הטכנולוגיה של TytoCare מנתניה מסייעת לאינטראקציה מרוחקת בין חולה לרופא, בהמשך לאפשרות שקיימת בכמה קופות חולים לנהל שיחת וידאו עם הרופא. מדובר למעשה באביזר הכולל כמה חלקים, המשמשים חלופה מרוחקת למדחום, מסכת ומקל ללשון, נוסף על מצלמה זעירה. כך, למעשה, נחסך הצורך בביקור בית של הרופא. החולה בודק את עצמו, והנתונים נשלחים לרופא לפענוח המדדים ולמתן סיוע מיידי מרחוק.
"המטרה שלנו היא לקדם השקעה זרה בישראל על ידי יצירת קשרים בין חברות אמריקניות לישראליות", מסבירה יעל קליינמן, דירקטור לפיתוח עסקי בנספחות הכלכלית בסן פרנסיסקו. "ישראל היא השנייה אחרי עמק הסיליקון בכמות הטכנולוגיות החדישות שיוצאות ממנה. חברות גדולות כמו גוגל, פייסבוק, סנאפצ'ט ואחרות פונות אלינו כשהן מחפשות טכנולוגיות פורצות דרך בתחום המציאות המדומה או הרבודה, ואנחנו מציגים להן אפשרויות מתוך ההיצע של חברות ישראליות, בתקווה לחבירה או רכישה. עד היום הצלחנו להביא חברות אמריקניות להשקיע 200 מיליון דולר בפיתוחים ישראליים".
חברה ישראלית מבוססת שהציגה בכנס היא "וייבס אודיו", העוסקת בפיתוחי טכנולוגיה מוסיקליים. החברה מציגה מוצרים בתערוכת CES כבר יותר מעשור, והטכנולוגיות שלה משולבות ביותר מ־100 מיליון מכשירים הנמכרים בכל שנה. ב־2011 זכתה החברה בפרס הגראמי על תרומתה הטכנית לעולם המוסיקה, ובין הלקוחות המרוצים אפשר למצוא את דיוויד בואי, ג'ימי הנדריקס, לד זפלין, אריק קלפטון, ג'ק ג'וזף פוויג, זוכה 11 פרסי גראמי שעובד עם ליידי גאגא, יו־2 והרולינג סטונס.
3. הרובוטים באים
אבל הכוכבים האמיתיים שגנבו את ההצגה לא היו סלבס, אלא דווקא הרובוטים. "פֶּפֶּר", שיוצרה ביפן, היא רובוטית לבנה חמודה בגובה מטר ועשרים, עם עיניים גדולות ומוארות וטאבלט שפרוס לרוחב ה"חזה" שלה. בחלקה העליון ארבעה מיקרופונים זעירים ומצלמות במצח ובפה, והיא מיועדת למוסדות לימוד כמדריכה לתכנות. היא מבינה 20 שפות, ובכנס גם שיחקה קלפים.
לינקס הסיני יודע גם לצעוד, לרקוד ולבצע תנוחות יוגה; קורי יבדר עבורכם את הילדים בסיפורים, בבדיחות ובמשחקים; מורו יבצע בשבילכם את כל מטלות הבית; ויש אפילו רובוט שהוא למעשה בובה של אלברט איינשטיין, שמתחבר ב־Wi-Fi לטאבלט או לאנדרואיד ועונה לשאלות בנושאי מדע.
בין הגאדג'טים המפתיעים היו מברשת שיער עם חיישנים, שמדווחת לאפליקציה בטלפון מה מצב השערה ונותנת טיפים להברשה אופטימלית; תחתוני בוקסר לגברים, שמבטיחים הגנה לאיברי הרבייה מפני קרינה סלולרית; נעליים ששואבות אבק באמצעות הסוליות בזמן שצועדים בהן; וקולר לכלב, שייתן לכם חיווי על מצב הרוח של החבר על ארבע.
עם רובוטים מגוונים בעלי יכולות לזהות רגשות אנושיים, מכשירי חשמל בבית שמתקשרים ביניהם מבלי להטריח אותנו בשיגרה היומית, רחפנים באוויר ומכוניות שנוסעות בעצמן, הבינה המלאכותית צוברת תאוצה. השאלה היחידה שנותרה היא כמה זמן עוד צריך לחכות עד המהפכה, כלומר עד שהמכונה תהפוך את היוצרות ותשלוט באדם; ואם גם הרובוטים ימלאו בהמוניהם את בתי הקזינו בווגאס כשיבואו בשנים הבאות להשתתף בכנס השנתי.
הכותב היה אורח של חברת "סמסונג ישראל"טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו