אילוסטרציה // צילום: GettyImages // אילוסטרציה

שומרי הראש

לכל מי שחש בשלכת גם על ראשו, הכתבה הבאה היא בשבילו • תופעות נשירת השיער והאצת ההתקרחות האיצו את כניסתו של שוק שלם של מוצרים • תרופות, ויטמינים, סוגי שמפו או מוצרי טבע - כיצד נבחר נכון? • והמחירים? "צרכנות היום" לא שיערה שהפתרון יכול להיות זול

אתם אולי מתייחסים אליו כאל מובן מאליו, מפרגנים לו בקצת שמפו ומרכך, אבל מאמינים שהוא כאן כדי להישאר. האמת היא שהשיער שלכם, שלנו, לא תמיד שורד. ישראל נחשבת למדינה שבה אחוז ההתקרחות בקרב גברים הוא גבוה. קיימות לא מעט סיבות לנשירת שיער גם בקרב נשים.

כמקובל ב"צרכנות היום", לא נשאיר אתכם קירחים, ונציג את ההיערכות לטיפול בתופעה ברשתות הפארם ובחנויות הטבע - שתופסת תאוצה בשנים האחרונות. במגוון המוצרים המוצעים כיום אפשר למצוא סוגי שמפו ואמפולות, ויטמינים ותוספי תזונה, וגם תרופות מרשם. המגוון גדל, אפשרויות הטיפול רחבות, והמחירים - עלולים להאיץ את הנשירה. שווה בדיקה מעמיקה.

ד"ר מיכל סלומון, מומחית לרפואת עור ומין, רופאה בכירה במרכז הרפואי שיבא ויועצת חיצונית לאתר זאפ דוקטורס, מכניסה בנו קצת אופטימיות: "בקרב גברים הסיבה לנשירת השיער היא לרוב גנטית, אבל אם ההורים התקרחו זה לא אומר בהכרח שגם עתידכם דומה, בטח לא באותו טווח גילים. עם זאת, תהליך ההתקרחות מתחיל כיום בגיל צעיר יותר מבעבר".

לפחות בקרב נשים המצב טוב במקצת. האומנם? "נשים עלולות לאבד שיער רב אחרי לידות, ולהיבהל כשיראו שיער על הכרית. זה תהליך טבעי ונורמלי של נשירת שיער שמגיע לשיאו כ־4 חודשים אחרי הלידה. התהליך יכול להימשך עד 6 חודשים", מסבירה ד"ר סלומון, שמדגישה כי "אם הנשירה נמשכת יותר מחצי שנה, או אם מדובר בדילול רציני, צריך להתייעץ עם רופא עור". 

סיבה נוספת לנשירת שיער היא לחץ נפשי או אירוע טראומטי שחווינו. גם דיאטה חריפה או ניתוח קיצור קיבה הם גורמים מעודדי איבוד שיער, בשל השינוי הקיצוני בתזונה. נשים שיש להן חוסר בברזל והפרעות בבלוטת התריס צריכות להקדיש תשומת לב לנשירה ולעשות בדיקות דם.

ובהקשרי עיצוב, גם החלקות שיער לא בדיוק מסייעות לאריכות ימיו. וכן, הדודות והסבתות צדקו. אם מושכים את השיער חזק לקוקו - בהחלט מעודדים במקרים רבים נשירת שיער בקידמת הקרקפת. עכשיו תבקשו מהן יפה סליחה.

לא חייבים מרשם

 עכשיו, בואו ונצלול אל שוק המוצרים שמנסה לשמר את השיער על הקרקפת שלנו. אם נרצה להתחיל בטיפול מאט או מונע, בוודאי נעמוד מבולבלים מול המדפים, וזה כבר לא טוב לשיער שלנו.

"בשנים האחרונות יש התעניינות בקטגוריית המוצרים הזו, ורק השנה חל בה גידול של 6 אחוזים בביקוש", אומר רפי פרחי, רוקח בכיר ברשת סופר־פארם. לדבריו, "בבסיס מוצעים מוצרים טבעיים על המדפים שלא מצריכים מרשם רופא, לרוב בכמוסות על בסיס מולטי ויטמין ומינרלים. צריך להבין שלא מדובר במוצרים שמצמיחים שיער. זה לא עושה קסמים, וזה לא יש מאין. לבן אדם בעל קרחת לא יצמח שיער, וצריך להילחם בשרלטנות". 

1. אמפולות לשיער דליל, לייף 118.90 ש', 2. טבליות מולטי ויטמין, רוטס HR 80 ש', 3. כמוסות טבעיות, SILK H1 מחיר: 99 ש', תוסף תזונה, סיליצאה 64.30 ש', שמפו קפאין, Alpecin מחיר: 49.90 ש', ברזל עדין לנשים, WOMEN'Z מחיר: 59.90 ש', תמיסה לקרקפת, מינוקסי 120.30 ש', 9. מכשיר לעיסוי הקרקפת, דהשלי 2,525 ש', 10. שמפו "הדס" לשיער דליל, מרפא הבושם 135 ש', 11. תוסף תזונה לשיער, הר בוסט 179 ש', 12. קצף לגברים, הרגיין 158.40 ש', 13. שמפו לשיער דליל, PHYTO מחיר: 70 ש'

גם ד"ר סלומון ממליצה ללכת על בטוח ולבחור בתכשירים הרפואיים ובמולטי ויטמינים, ולא בסוגי השמפו שיעילותם, לדבריה, לא הוכחה מחקרית. "אפשר לבחור במולטי ויטמין דוגמת רוטס HR, או אחר הכולל ברזל, ויטמינים וחומצות אמינו. כדור פעם ביום במשך שלושה חודשים יוכל לעזור לעיתים, בעיקר במקרה שהנשירה נובעת מחוסרים בתזונה", היא מסבירה, ומוסיפה כי "אבץ מאוד פופולרי בקרב הציבור, אבל זה לא באמת מוכח".

לדבריה, תרופה נוספת ללא מרשם הראויה להתייחסות היא הר בוסט: "התרופה היא קומפלקס של ג'לטין. הרופא שהגה אותה מצא שג'לטין שמצוי בעוגות טוב למקרי נשירה ולציפורניים. למרות הג'לטין, המוצר כשר".

ד"ר סלומון מזכירה גם את התכשיר מינוקסי, שניתן כטיפול מקומי. "בעבר התכשיר ניתן במקרי יתר לחץ דם, וראו שהוא מצמיח שיער. הוא קצת מרחיב את כלי הדם באופן מקומי כנראה, וזה עובד". מוצר מקטגוריה דומה הוא הרגיין, קצף שלא נדבק לקרקפת ופועל אף הוא בהאצת זרימת הדם לתאים. 

הפתרון לא חפיף

סוגי השמפו, כאמור, לא זוכים לחיבוק בקרב מרואיינינו. פרחי מציין כי "שמפו עם הכיתוב 'לשיער דליל' לסוגיו מגיע לרוב מחברות שמייצרות ומציעות תמרוקים ולא תרופות. עם זאת, הם יכולים לסייע בחיזוק השיער". כך לדוגמה, הוא ממליץ על מותג הבית ברשת שבה הוא עובד, "לייף", הכולל את השמפו לחיזוק השיער "Life Strong Hair", או כמו שהוא הגדיר זאת: "בחלק מהמקרים זה עוזר ובחלק מהמקרים מאוד". לא נגענו.

ומה בתחום תרופות המרשם? טוב ששאלתם. "פרופסיה היא תרופה עם חומר פעיל המאושר להתקרחות גברית טיפוסית על רקע גנטי. לפי מה שהחברה אומרת, הנשירה עוצרת ב־90 אחוזים מהמקרים וב־60 אחוזים מהם השיער אף צומח. לפני שלוקחים את הכדור כדאי לצלם את הקרקפת, כדי שתוכלו להיות במעקב אחרי ההשפעה". לדברי ד"ר, סלומון, זו תרופה יעילה, אך יש לה תופעות לוואי, בין השאר בתחום החשק המיני לעיתים נדירות.

ואם נשים בצד לרגע את חברות התרופות הכל־יכולות ונחזור לאמא טבע, גם כאן יש מיני פתרונות; המרכזי שבהם הוא הדקל הננסי, צמח מרפא שרבים מייחסים לו סגולות למניעת התקרחות. "יש גם תרופות ברפואה הסינית שעוזרות לטיפול בנשירה. מדובר בצמח ג'ינסנג, בצמח ששמו פוטי וגם בדקל הננסי, שעוזר באותו מנגנון שעובד הפרופסיה - אבל בפחות יעילות", מסכמת ד"ר סלומון.

אחרי שבחרתם את התכשיר הנכון עבורכם, חשוב לא פחות להתמיד בטיפול. במקרים רבים מציינים הרופאים כי הפסקת הטיפול תקטע באחת את תהליך עצירת ההתקרחות, ולכן חשוב לשים לב לכך, בכפוף למינונים המותרים והמצוינים על הקופסאות. "מטופלים רבים עוברים ל'יום כן יום לא'. זה פוגע מאוד באפקטיביות של הטיפול", אומר פרחי, ומדגיש כי "אפשר להפסיק לטפל כאשר יש יופי של הטבה, בדרך כלל אחרי יותר משנה. ואז, אפשר להישאר עם שמפו".

אין לראות בכתבה זו תחליף לייעוץ רפואי.

צילומים: אסף לוי, זכריה לומיבוב, ניר עצמון,  GettyImages, יח"צטעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו