החל מהיום: סליקת שיקים סלולרית בין הבנקים

בנק ישראל מציג: סליקת שיקים בין בנקים דרך הסמארטפון • היתרונות: פחות זמן, פחות כסף

אילוסטרציה // צילום: גדעון מרקוביץ' // אילוסטרציה // צילום: גדעון מרקוביץ'

התקדמות טכנולוגית בבנק ישראל: החל מהיום מתאפשרת סליקה אלקטרונית של שיקים בין הבנקים באמצעות אפליקציות סלולריות.

חוק הסליקה האלקטרונית שאושר בכנסת בפברואר 2016 מאפשר מעבר מסליקה פיזית של שיקים לסליקה אלקטרונית. בתהליך הסליקה הקיים כל שיק חייב לעבור באופן פיזי מהבנק של גובה השיק אל הבנק של מושך השיק על מנת להשלים את תהליך הסליקה. השלכות חוק הסליקה האלקטרונית על תהליך הסליקה הינן משמעותיות מאוד. השיקים הפיזיים יעצרו בבנק בו מוצג השיק לפירעון, יצולמו והצילומים של השיקים ישלחו לבנק הנמשך, ללא צורך בהמשך שמירת השיקים הפיזיים לאורך שנים כקיים היום. 

יישום החוק מתבצע בשני שלבים עיקריים, כאשר החל מן השלב הראשון, שמתחיל היום, מתאפשרת סליקה בין בנקאית של שיקים שהופקדו באמצעות הסלולר (עד כה ניתן היה להפקיד שיקים באמצעות הסלולר אך ורק אם הם משוכים על אותו בנק). שירות זה מתאפשר על ידי מרבית הבנקים (בנק הפועלים, בנק לאומי, בנק ערבי ישראלי, בנק דיסקונט, בנק מרכנתיל דיסקונט, בנק מזרחי, בנק בינלאומי, בנק אוצר החייל, בנק מסד, יובנק, פא"גי).

הפקדה באמצעות הסלולר תתאפשר עבור שיקים "למוטב בלבד" ועד לסכום של 10,000 שקלים לשיק בודד. תהליך זה מאפשר ללקוחות הבנקים להפקיד שיקים ללא הגעה פיזית לסניפים והגברת השימוש בשירותים האלקטרונים המתקדמים, באמצעות האפליקציות הבנקאיות המוצעות להם. הפקדת שיקים בסלולר גם מפחיתה את עלויות הפקדת השיק בשיעור של עד 75%.

שאלות ותשובות:

מדוע נוצר התהליך של עיצור שיקים/הדמיית שיקים?

138 מיליון השיקים שהופקדו בישראל בשנת 2015 מראים שהשימוש בשיקים עדיין תופס נפח משמעותי מהדרך שבה אנחנו משלמים. התהליך החדש משדרג את תהליכי הסליקה הישנים של השיק ומשתמש בטכנולוגיות חדשניות בכדי להגביר את היעילות והמהירות בתהליך סליקתו. החדרת החדשנות בתהליך מאפשרת את היכולת לבצע אפשרויות הפקדה מהירות, נוחות וזולות יותר. 

 

האם ישתנה משך הזמן של סליקת השיק עקב התהליך החדש?

נכון לתחילת התהליך לא ישתנה משך הזמן של סליקת השיק. אך בזכות חוק סליקה אלקטרונית נוכל בעתיד, לאחר שהתהליך יסתיים, לקצר את משך הזמן שיחלוף משלב הצגת השיק לפירעון עד לשלב זיכוי חשבון הלקוח (כיום הזיכוי מכוח שיק סופי רק בתום שלושה ימי עסקים). משמעות הדבר הינה כי הלקוח המפקיד יוכל לקבל מהר יותר את הזיכוי הסופי בחשבונו.

האם אני נדרש לעשות משהו שונה?

אם אינך רוצה, אינך חייב לשנות את אופן ההתנהלות שלך בשיקים. אולם, התהליך החדש ייתן לך את היכולת לבחור האם להגיע לסניף הבנק על מנת להפקיד את השיק, או לבחור לבצע הפקדה מבלי להגיע לסניף הבנק באמצעות שימוש באפליקציות הבנקאיות. במידה ואתה נוהג להפקיד שיקים אצל הפקיד, התהליך החדש  גם יאפשר לך להוזיל את עלויות ההפקדה בכ – 75%, היות והפקדה אלקטרונית נחשבת פעולה בערוץ ישיר (ועבור לקוחות המנויים לשירות המסלולים, היא תחשב במניין הפעולות המותר ללא תשלום בערוץ זה). 

 

הפקדתי שיק, והשיק חזר. מהן האפשרויות העומדות בפניי?

1. לבקש מהבנק שלך להפקיד את השיק שוב, אם לא קיימת מניעה לכך.

2. לפנות לאדם שנתן לך את השיק לצורך קבלת תשלום חלופי.

3. לבקש מהבנק שלך מסמך הנקרא "פלט של שיק ממוחשב".

שים לב - אם תבקש לקבל "פלט של שיק ממוחשב" (ראה תשובה לשאלה – "מהו פלט של שיק ממוחשב") - לאחר קבלת הפלט לא תוכל להפקיד שוב את השיק או להעבירו לצד שלישי.

 

מהו "פלט של שיק ממוחשב"?

בעבר, כאשר שיק היה חוזר, היית מקבל את השיק הפיזי עליו צוינו הסיבות שבגללן השיק חזר.

כיום, בעת החזרה של השיק, על הבנק להפיק עבורך, לבקשתך, פלט של השיק הממוחשב אשר מחליף את השיק הפיזי ומשמש ראיה קבילה בהליך משפטי (בית משפט או הוצאה לפועל).

שים לב - אם הפקדת את השיק באמצעות האפליקציה הבנקאית והשיק חזר, ואתה מעוניין לקבל פלט של שיק ממוחשב, הבנק יידע אותך, טרם הפקת הפלט, כי אין להפקיד את השיק לגבייה פעם נוספת ואין להעבירו לצד שלישי.

 

האם אפשר יהיה להפקיד למשמורת שיקים דחויים?

חוק סליקה אלקטרונית של שיקים, התשע"ו-2016 אינו משפיע על הפקדת שיקים דחויים מכיוון והשינוי מתחיל רק מתהליך ההצגה של השיק בין הבנקים. על כן תהליך ההפקדה של שיק דחוי יוכל להיעשות רק בסניף ויישאר כפי שהוא נעשה היום. כאשר יופקד שיק דחוי, הבנק ישמור את השיק הפיזי ורק כאשר יגיע התאריך שבו ניתן להציג את השיק, וכאשר הבנק המציג יבצע הצגה של השיק לבנק המשלם, הבנק המציג יהפוך את השיק הפיזי לתמונה של שיק.

 

האם חוק סליקה אלקטרונית של שיקים, התשע"ו-2016 מהווה פתרון דיגיטלי שהינו חלופה לשיקים?

לא, השיק הפיזי עדיין ימשיך להתקיים והמושך ימשיך לכתוב שיקים מבוססי נייר ולמסור אותם למוטב. חוק סליקה אלקטרונית מקנה דרכים חדשות להפקדה וזיכוי של חשבון המוטב. התהליך החדש נועד לייעל את תהליך ההפקדה בין הלקוח לבנק שלו, ואת תהליך הסליקה בין-הבנקים, בכך שהוא משנה את תהליך ההתקשרות בין הבנקים, אשר יעשה כעת באמצעות קובץ תמונה דיגיטלי כחלופה לשינוע פיזי של השיק מהבנק שבו הופקד לבנק של כותב השיק, וכן משנה את תהליך הטיפול בשיק שסורב.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר