פרופ' אבי שמחון. חוזר לתפקיד ראש המועצה הלאומית לכלכלה | צילום: אורן בן חקון

הממשלה תקדם תוכנית לתחבורה חכמה בישראל

הכיוון: רכבים אוטונומיים, שיתופיים וחשמליים • נתניהו: "ישראל מובילה עולמית במציאת חלופות לאנרגיה מבוססת נפט" • ראש התוכנית הלאומית לתחליפי דלקים: "תחבורה חכמה תתרום להפחתת הפקקים, צמצום מספר תאונות הדרכים, הפחתת יוקר המחיה והפחתת זיהום אוויר"

ראש הממשלה בנימין נתניהו הנחה היום (ראשון) לקדם תכנית רב שנתית לפיתוח התחבורה החכמה בישראל. ראש הממשלה ביקש להביא לאישור הממשלה בשבועות הקרובים החלטה במסגרתה תאושר התכנית הרב שנתית שלדבריו תחזק את הפעילות הקיימת ותבסס את ישראל כמובילה עולמית בתחום.

הנחיה זו באה במסגרת סקירה שנתית שהובאה לשרים על התקדמות התכנית הלאומית לתחליפי דלקים במשרד ראש הממשלה. הסקירה ניתנה על ידי ראש התכנית הלאומית אייל רוזנר. במהלך הדיון ניתן דגש על כך שבעקבות ההתקדמויות הטכנולוגיות המואצות בשנים האחרונות, המיקוד העולמי בתחום התחבורה מתקדם לכיוון התחבורה החכמה: רכבים אוטונומיים, שיתופיים, חשמליים, בעלי תקשורת נתונים ביניהם ובין סביבתם.

על כן, הנחה ראש הממשלה את ראש המועצה הלאומית לכלכלה פרופ' אבי שמחון, יחד עם משרד התחבורה והתכנית הלאומית לתחליפי דלקים, להביא לממשלה תכנית מגובשת, עם יעדים מדידים לשנים הקרובות.

ישראל - מובילה עולמית בתחום

בסקירה של ראש התכנית לתחליפי דלקים עולה כי מאז הקמת התוכנית, מספר החברות הפעילות בתחום עלה מ-60 ל-500, וכן ההשקעות בתחום, על פני 5 שנים, הכפילו את יעדי הממשלה והגיעו ל-9 מיליארד שקלים. מספר קבוצות המחקר עומד כיום על 220, וקהילת היזמים על כ-2,500 איש.

התוכנית, שמטרתה לשמש זרז עולמי לקידום השימוש בדלקים חלופיים, הושקה בשנת 2011 בשותפות של עשרה משרדי ממשלה שונים, ותוקצבה בכמיליארד וחצי שקלים לעשור.

בשנים האחרונות ישראל מיצבה את עצמה כמובילה עולמית בתחום וחתמה על מספר רב של שיתופי פעולה עם חברות רכב הרואות בישראל מרכז עולמי מתפתח של טכנולוגיות חדשניות לתחומי התחבורה החכמה. לדוגמא פרויקט המתנול, שנעשה בשיתוף פעולה עם חברת פיאט קרייזלר.

נתניהו: "מנסים לקדם את ההשתחררות העולמית מהתלות בנפט"

שיתוף הפעולה יצר את הרכב הראשון בעולם שנוסע על כל סוג של דלק נוזלי. בנוסף, התוכנית מעודדת חוקרים בעלי שם עולמי, באמצעות הענקת פרס ראש הממשלה לחדשנות בשימוש בתחליפי נפט על סך מיליון דולר, המוענק מדי שנה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו // צילום: לע"מ

נתניהו אמר בנושא כי "אנחנו שוקדים במשך חמש השנים האחרונות למצוא חלופות לשימוש בדלקים בתחבורה. השימוש בדלק, בנפט, רוב רובו הולך לשימוש בתחבורה. אנחנו מנסים לקדם את ההשתחררות העולמית מהתלות הזאת, וישראל הופכת להיות מובילה עולמית במציאת חלופות לאנרגיה שמבוססת על נפט".

"אנחנו עושים את זה על מנת ליצור עולם נקי יותר, בריא יותר וטוב יותר. אנחנו רואים את הדבר הזה כמרכזי וחשוב, ויש לציין בסיפוק שקמו בישראל הרבה מאוד סטארט אפים שמפתחים אנרגיה חלופית ושיטות מהפכניות לתחבורה יעילה יותר, בטוחה יותר וגם נקיה יותר", דברי נתניהו.

"תחבורה מחוברת, שיתופית וחשמלית"

ראש המועצה הלאומית לכלכלה פרופ' אבי שמחון, הוסיף כי "יש לישראל הזדמנות נדירה להוביל את עולם התחבורה החכמה בזכות הידע הייחודי שלנו בתחומי Big data, סייבר, עיבוד תמונה ועוד. נוכל לסייע ליצירת עוד הרבה חברות ישראליות מובילות בקנה מידה עולמי כמו מוביל-איי, ווייז וגט, ולתרום בצורה ניכרת לצמיחה הכלכלית שלנו".

ראש התוכנית הלאומית לתחליפי דלקים במשרד ראש הממשלה, אייל רוזנר ציין כי "תעשיית התחבורה העולמית חווה מהפכה בשנים האחרונות. מהפכת התחבורה החכמה שמשמעותה תחבורה מחוברת, שיתופית וחשמלית. השינוי מתאפשר בגלל תהליכים עולמיים בתחום המחשוב, ניתוח והעברת מידע ועולם התקשורת האישית - הפלאפונים".

רוזנר הוסיף כי התחבורה החכמה מאפשרת לנו להתאים בין ביקוש והיצע, לייצר תחבורה דינמית יותר - על פי דרישה, אשר תתרום להסטה בין אמצעי ניידות בזבזניים בשטח, בדלק, בזמן ובכסף, לאמצעי ניידות יעילים, בטוחים, נקיים וזולים יותר. תחבורה חכמה תתרום להפחתת הגודש בדרכים, צמצום מספר תאונות הדרכים, הפחתת יוקר המחייה והפחתת זיהום אוויר מתחבורה".

הוא סיכם כי "מדינת ישראל מהווה כבר היום מרכז ידע ותעשייה בתחום התחבורה החכמה. עם למעלה מ-500 סטארטפים וחברות בתחום, והשקעות של למעלה מ-2 מיליארד דולרים בשנים האחרונות, תחום זה מהווה מנוע צמיחה משמעותי למשק הישראלי, עת יצרני הרכב מסתכלים על ישראל למצוא פתרונות ורעיונות לעתיד התעשייה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו