"זמן ההמתנה הממוצע לבחינה מעשית חוזרת יהיה כחודש" // צילום: יהושע יוסף // "זמן ההמתנה הממוצע לבחינה מעשית חוזרת יהיה כחודש" // צילום: יהושע יוסף

דוח מבקר המדינה: "חשש מקיצור זמן המתנה לטסט למקורבים"

אי שקיפות במשרדי הרישוי, חוסר תיאום בין אגף הרישוי למשטרה ולבתי המשפט והכשרת נהגים לא מעודכנת • דוח מבקר המדינה המתפרס היום מצא ליקויים רבים באגף הרישוי

דוח מבקר המדינה על משרד התחבורה המתפרסם היום (שלישי) קובע כי ישנם ליקויים רבים בתפקוד אגף הרישוי, ביניהם ליקויים בכל הקשור לשירות לאזרח, המתבטאים בזמני המתנה ארוכים לקבלת שירות בחלק מהסניפים ובמצב תחזוקה ירוד של חלק מהם. ליקויים נוספים נמצאו בתכניות לימוד הנהיגה אשר לא עודכנו שנים רבות והיעדר מנגנוני פיקוח ובקרה יעילים על בתי הספר לנהיגה ועל הבוחנים. ליקויים נוספים שנמצאו נבעו מאי שקיפות בהקצאת המבחנים לבתי הספר לנהיגה, זמני ההמתנה ארוכים ביותר לתלמיד המעוניין להיבחן במבחן הנהיגה המעשי, בעיקר בגלל הפחתת מספר הבוחנים. 

"תכניות לימוד הנהיגה לא עודכנו שנים רבות" // צילום ארכיון: עמי שומן

ליקוי נוסף שנמצא היה היעדר אמות מידה אחידות לקביעת תוצאות מבחני הנהיגה המעשיים. גם ענף הנהיגה המקצועית לא חף מליקויים, ולמרות המחסור הרב בנהגים מקצועיים במדינה נמצא כי הליך קבלת רישיון הנהיגה המקצועית ארוך ויקר. 

 

"מערך הכשרת נהגים איכותי מתחיל בבית ובבתי הספר היסודיים"

הליקויים הרבים שנמצאו בתפקוד האגף, שחלקם נמשכים לאורך שנים, מצביעים על תשומת לב בלתי מספקת של הנהלת המשרד המוקדשת לנושא המבחנים המעשיים. לדעת משרד מבקר המדינה, "על משרד התחבורה להעלות את נושא הכשרת הנהגים לראש סדר העדיפויות כדי להבטיח שבהכשרת הנהגים הצעירים, הנהגים החדשים והנהגים המקצועיים לא רק יינתנו כל הכלים הטכניים הנדרשים, אלא תילָמד גם חשיבותן של בגרות ואחריות בנהיגה".

"הכשרת הנהגים מתחיל מחינוך אחראי בבית, בבתי הספר היסודיים ובתיכונים" // צילום ארכיון: משה שי 

"הכשרת נהגים צעירים, נהגים חדשים ונהגים מקצועיים היא חלק עיקרי מפעילות אגף הרישוי במשרד התחבורה", טוען המבקר ומוסיף: "מערך איכותי ומקצועי של הכשרת הנהגים מתחיל מחינוך אחראי בבית, בבתי הספר היסודיים ובתיכונים, ממשיך בלימודי הנהיגה העיוניים והמעשיים בבתי הספר לנהיגה, ואמור להימשך גם לאחר קבלת הרישיון, באמצעות קורסי ריענון שיעניקו כלים להתמודדות עם בעיות ולהסתגלות לשינויים הטכנולוגיים". עוד מצא המבקר כי "כשלים במערך הכשרת הנהגים עלולים לגבות מחיר יקר של חיי אדם. ראיה לכשלים אלה היא היות הגורם האנושי אחד הגורמים העיקריים לקטל בכבישים. כמו כן לאגף הרישוי ממשק גדול עם רוב אזרחי המדינה ועליו לספק להם שירותים זמינים ואיכותיים".

מבקר המדינה מציין כי מאוגוסט 2015 עד ינואר 2016 נבדק תפקודו של אגף הרישוי בנושא רישוי הנהגים והשירות הניתן לאזרח. הבדיקה נעשתה באגף הרישוי של משרד התחבורה ובסניפי הרישוי של המשרד בארבעת המחוזות. בדיקות השלמה נעשו במשרד הכלכלה, במשרד החינוך, במשטרת ישראל ובמכון הרפואי לבטיחות בדרכים שבמשרד הבריאות. הליקויים העיקריים: נוהלי האגף ישנים, חלקם מלפני עשרות שנים, ולכן אינם מעודכנים. הדבר גורם לחוסר אחידות בפעילות המחוזות, מאחר שכל מחוז נותן מענה לצרכים העדכניים בצורה שונה. כמו כן, אף על פי שבחמש השנים האחרונות שונו כ-70 תקנות בפקודת התעבורה, לא קבע משרד התחבורה מדיניות ברורה להכשרת עובדי אגף הרישוי.

"הקמת עמדות שירות ממוחשבות - צעד מבורך". מבקר המדינה יוסף שפירא // צילום: גדעון מרקוביץ

בכל הקשור לשירות לאזרח הרי פריסת הסניפים של אגף הרישוי ברחבי הארץ לא נעשתה מלכתחילה על פי עבודת מטה מסודרת. משרד התחבורה לא פעל ליישום תכנית האב מינואר 2014 לפריסת סניפי הרישוי באופן מיטבי ועל פי הפיזור הגאוגרפי של האוכלוסייה. חלק מהרשויות המקומיות מממנות את פעילות אגף הרישוי בתחומן, משרד התחבורה לא הסדיר בכתב כללים אחידים להתקשרויות מסוג זה, בייחוד בנוגע לעובדי הרשויות המקומיות המאיישים את סניפי אגף הרישוי. 

"הקמת עמדות שירות ממוחשבות למתן שירות לאזרח, המקטינות את מספר הפניות לסניפים, ופעולות אחרות שנקט משרד התחבורה הם צעדים נכונים ומבורכים", ציין לחיוב מבקר המדינה אך הוסיף: "עם זאת, העומס הקיים בחלק מהסניפים מצביע על כך שהביקוש לשירות הוא רב ולכן, בסניפים מסוימים ישנם זמני המתנה ארוכים של מעל לחמישים דקות". הביקורת העלתה כי בכמה סניפים נשמרים הטפסים במחסנים שאינם מאובטחים דיים ושהגישה אליהם אינה מוגבלת לעובדים מורשים בלבד, ולפיכך עולה החשש כי ייעשה במסמכים אלה שימוש פסול ובכלל זה זיוף רישיונות נהיגה ורישיונות רכב וספסור בהם.

 

בכל הקשור להכשרת הנהגים הרי שהביקורת מצאה כי "החינוך התעבורתי הניתן בבתי הספר התיכוניים צומצם באופן ניכר". למרות המחסור של כ-4,000 נהגים מקצועיים (נאמד על ידי משרד התחבורה במועד הביקורת, מספרם ילך ויגדל במהלך השנים), מחירם של לימודי הנהיגה המקצועית גבוהים, משך תקופת ההכשרה ארוך והתהליכים הבירוקרטיים נמשכים זמן ארוך מאוד. משרד התחבורה לא קבע תכנית לאומית להכשרת נהגים מקצועיים ולא בחן דרכים להגדלת מצבת הנהגים.  נמצאו ליקויים רבים בעריכת המבחנים המעשיים, וביניהם היעדר אחידות במשך המבחן ובמסלולו. כמו כן לא קבע משרד התחבורה אמות מידה אחידות וברורות שיאפשרו לבוחן לבחון בצורה אחידה את איכות הנהיגה של כל הנבחנים.

 

בעיית ההמתנה לטסט: חשש לחלוקה למקורבים ודיווחים כוזבים של בוחנים

גם לבעיית ההמתנה לטסים שכה מפריעה לאלפי הלומדים לקבל הרישיון התייחס המבקר וקבע כי "הנחיית שר התחבורה היא כי זמן ההמתנה הממוצע לבחינה מעשית חוזרת יהיה כחודש. יחס ההקצאה מצביע על מספר החודשים שהתלמיד חייב להמתין בממוצע למבחן מעשי". המבקר המדינה עוד מצא כי בשנת 2015 זמן ההמתנה הממוצע בפועל בין המבחן הראשון למבחן השני ברכב פרטי היה 65 ימים.

"חשש להקצאת טסטים חוזרים למקורבים באופן מפלה" // צילום ארכיון: יהושע יוסף

"המשרד מקצה שעור מסוים של מבחנים לרזרבה שלא באמצעות המערכת הממוחשבת והם מחולקים על ידי רבי הבוחנים באופן ידני", אומר המבקר ומסביר כי "ישנו חשש שבגלל אי שקיפות של הבוחנים, היא אינה נעשית על פי אמות מידה ברורות". מצב זה משאיר פתח להקצאה לא שוויונית ומעלה חשש להקצאה למקורבים באופן מפלה. למרות מחסור גדול בבוחנים הנמשך כבר כעשר שנים לא קבע משרד התחבורה תקן בוחנים שיתאים לרמת השירות ששר התחבורה מעוניין לספק, ואפילו לא הגדיל את מספר הבוחנים בהתאם לגידול הביקוש לרישיונות הנהיגה. בדיווחי השעות של הבוחנים נמצאו לכאורה דיווחים כוזבים. אף על פי שהביקורת הפנימית במשרד התחבורה העלתה בעיה דומה עוד ב-2011, התעלם משרד התחבורה מהתופעה ודיווחי הבוחנים לא נבדקו בדיקה מעמיקה, דבר שאפשר את המשך התופעה. 

 

"קצר בתקשורת" בין משרד התחבורה, בתי המשפט ומשטרת ישראל

ומה לגבי פסילת נהגים? הביקורת העלתה ליקויים בהעברת המידע בין הנהלת בתי המשפט ובין משרד התחבורה באשר לרישום פסולי הרישיון. אין למשרד התחבורה, למשטרה ולהנהלת בתי המשפט קובץ נהגים פסולי רישיון שניתן לעקוב באמצעותו אחר פסולי הרישיון; במחשבי משרד התחבורה לא ניתן לרשום פסילות רישיון מצטברות מפסקי דין שונים ולא ניתן לקלוט פסילת רישיון עתידית.

המבקר קובע כי על אגף הרישוי לבצע בהקדם עדכון של כל נהליו ולמחשב אותם כדי לאפשר לכל העובדים בסניפים גישה מהירה אליהם. על משרד התחבורה לפעול ליישום תכנית האב מינואר 2014 לפריסת סניפי הרישוי באופן מיטבי ועל פי הפיזור הגאוגרפי של האוכלוסייה. 

העומס בחלק מהסניפים מצביע על הביקוש הרב לשירותים הניתנים בהם, ומחייב את אגף הרישוי לשקול להרחיב את שעות הפעילות לשעות אחר הצהריים, ולמצוא דרכים נוספות להקלת העומס ולשיפור השירות. על משרד התחבורה לרענן את מנגנוני הבקרה והפיקוח על בתי הספר לנהיגה ועל הבוחנים ולוודא כי הם מקצועיים, מרתיעים ומאפשרים להטיל סנקציות בעת הצורך, כדי להבטיח שהפעילות תהיה איכותית ותתקיים לפי התנאים הנדרשים. על משרד התחבורה, על משרד החינוך ועל הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים לגייס אמצעים להגברת פעילות החינוך התעבורתי, בייחוד בהיעדר גורם אחר שילמד את הנהגים הצעירים מהן הסכנות הטמונות בנהיגה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו