מטלנובלות לפסטיבל עכו

רן בכור היה כוכב טלנובלות ("אהבה מעבר לפינה", "השיר שלנו") • מאז עשה שינוי והפך להיות במאי הצגות פרינג' • עכשיו מתחרה בפסטיבל עכו ההצגה "שרבר" בבימויו

"זו היתה התפתחות טבעית". בכור // צילום: אולגה אוסטרובסקי // "זו היתה התפתחות טבעית". בכור // צילום: אולגה אוסטרובסקי

בעשור הקודם רן בכור (30) היה אחד משחקני הטלנובלות המבוקשים והפעילים ביותר ("אהבה מעבר לפינה", "השיר שלנו" ו"חשופים"), אבל דווקא כשהפך לשחקן מבוקש - הוא החליט להיפרד מהז'אנר, לעבור אל מאחורי הקלעים ולהתמקד בבימוי. 

בימים אלה מתחרה במסגרת פסטיבל עכו (שיסתיים מחר) ההצגה "שרבר", שבכור ביים. ההצגה מספרת את סיפורו של דניאל פאול שרבר, משפטן גרמני שחי בסוף המאה ה־19 וסבל מסכיזופרניה ומפרנויה. הוא אושפז בכפייה במשך שמונה שנים, ובמהלכן כתב ספר שבו תיאר את מחלות הנפש שמהן סבל. שרבר הפך לאחד מחולי הנפש המפורסמים בעולם. בתפקיד הראשי בהצגה משחק מוטי רוזנצוויג, ולצידו משחקים סמירה סיירה, יגאל צור, ניר שנהב ואיתמר קורן. 

"מוטי מדהים ומצליח להחיות את שרבר מחדש", אומר בכור. "הייתי ממש שמח אם ההפקה הזאת היתה יכולה לצאת מגבולות המדינה ולרוץ גם אחרי פסטיבל עכו". 

מה עם המשחק? זנחת את זה?

"כנראה כן. אני מעדיף לשמור את עצמי במקום שיותר נעים לי. כרגע לא מעניין אותי לשים את עצמי במרכז". 

זה אומר שאתה לא הולך לאודישנים?

"בגדול לא, ואני גם לא מיוצג בסוכנות. עשיתי אודישן אחד לא מזמן, והתפללתי שלא אתקבל כדי שלא אצטרך להתמודד עם השאלה אם אני כן רוצה לחזור למקום הזה או לא. לשמחתי לא הייתי צריך להתמודד עם זה. בעבר רציתי לשחק בתיאטרון אבל היום אני כבר אבא, ויותר ויותר קשה לי להציב את עצמי במרכז. אני חושב שזה קשור לעניינים פסיכולוגיים שלי עם עצמי".

המעבר מלהיות שחקן טלנובלות, אליל בנות, לבמאי תיאטרון פרינג' - הוא שינוי די קיצוני.  

"אני מבין שמבחוץ זה נראה שעברתי תהליך משמעותי, אבל מבחינתי הכל היה שם כל הזמן. מבפנים אני מרגיש שעברתי התפתחות טבעית. לא קרה פה שום דבר מלאכותי. בגיל 17 חשבתי שמגניב לשחק בטלוויזיה ולצאת עם בחורות. היה שלב שרציתי להיות שחקן וכולם רצו אותי - והלכתי על זה, אבל עם הזמן הבנתי שזה פחות מעניין אותי והלכתי למקום אחר, לתיאטרון ולבימוי". 

יוצא לך לראות שידורים חוזרים של הסדרות שהשתתפת בהן? 

"כן, וזה מצחיק אותי מאוד. בכל פעם שיש שידור חוזר מישהו מהחברים דואג לסמס לי".

עם כל הכבוד לשינוי, לא פשוט להתפרנס כבמאי פרינג'. 

"אתה צודק. ללא ספק קשה לחיות מ־5,000 שקלים על ארבעה חודשי עבודה, לכן אני עובד בעוד עבודות. העניין הכלכלי הוא גם חלק מהוויתור. אחת הסיבות שהלכתי לאודישן לאחרונה היתה כי מדובר תפקיד ראשי ובשכר של חצי מיליון שקלים - רעיון טוב מבחינה כלכלית. ועם זה הגיעה גם השאלה המוסרית אם לקחת תפקיד משיקולים כלכליים בלבד". 

היה בלאגן סביב פסטיבל עכו בגלל ההצגה "פלסטין שעת אפס", שמירי רגב ביקשה לבחון את התוכן שלה. מה חשבת על הנושא?

"צר לי שזה המצב. לא צפיתי בהצגה, אבל אני מכיר את התחקיר שלה. כל היוצרים בפסטיבל הסכימו שאם יבטלו את ההצגה - אף אחד לא יופיע. בשום צורה לא היינו נותנים שמישהו יצנזר טקסטים". 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר