בחינה כללית של נתוני שימוש בצ'קים לחודשי יולי אוגוסט מעלה כי ישנה עליה של 17.5% בגובה העסקה הממוצעת בצ'קים בקמעונאות, מ-1,610 שקל ב-2015 ל-1,892 שקל ב-2016. כך עולה מנתונים שמפרסמת חברת ERN סליקת תשלומים.
שי פרמינגר, מנכ"ל ERN סליקת תשלומים מציין כי "המשמעות של העלייה בימי האשראי הממוצעים היא כי צרכנים מנסים לדחות ככל שניתן את התשלום עבור רכישותיהם באמצעות השימוש בצ'קים שמאפשר לדחות את התשלום מהווה עבורם אשראי נוסף למשק הבית".
השוואה ליתר חודשי השנה של 2016 מעלה כי ישנה עליה של 5.5% בעסקה הממוצעת בחודשי יולי אוגוסט (1,574 שקל) בהשוואה לעסקה הממוצעת בחודשי ינואר-יוני (1,492 שקל). כמו כן, ישנה עליה של 8.8% במחזור החודשי הממוצע ביולי-אוגוסט 2016 בהשוואה לינואר-יוני 2015. כך עולה מנתונים של חברת ERN סליקת תשלומים. עוד נבדק מספר ימי אשראי הממוצעים: נמצא כי ישנה עליה של 20.5% במספר ימי האשראי הממוצעים בצ'קים מ-83 יום בקיץ (יולי אוגוסט) 2015 ל- 100 יום בקיץ 2016.
הנתונים הללו מעידים על מחנק האשראי במשק הישראלי בקרב המעמד הבינוני והנמוך ועל כך שהצרכנים מרכזים את רכישותיהם ומגדילים את סכום העסקה הממוצעת במרבית הענפים. ככל שהעסקה גדולה יותר כך ציבור הלקוחות מעוניין להשתמש בצ'קים המהווים אשראי נוסף למשקי הבית מעבר למסגרת שיש להם בבנקים ובחברות כרטיסי האשראי.
בענף הסופרמרקטים שסבל מטלטלות רבות במהלך שנת 2016, נראה שחלה התייצבות ואף ניכרים בו גידולים בעסקה הממוצעת אשר גדלה בצורה משמעותית לעומת קיץ 2015 - נרשמה עלייה של 4.4% בגובה העסקה הממוצעת בצ'קים אשר עמדה על 557 שקל בקיץ 2015 מול 582 שקל בקיץ 2016. הדבר מצביע על התנהגות הצרכנים אשר מעדיפים לרכז רכישות, כלומר, לרכוש קניות מרוכזות כאשר סכום (סל) הקנייה גדול.
בבחינת ימי האשראי הממוצעים בענף הסופרמרקט, נרשמה עלייה של כ- 2.5% מ-39 ימים בקיץ 2015 ל-40 ימים בקיץ 2016, הגידול במספר ימי האשראי מעיד על מחנק האשראי שיש בשכבות רבות באוכלוסייה בישראל שהשימוש בצ'קים משמש אמצעי תשלום מרכזי עבורם ומסייע להם להתגבר תזרימית על פערים במהלך החודש ומקטין את הצורך שלהם בקבלת הלוואות יקרות.
ענף הביגוד וההנעלה מתאפיין בעונה זאת בגידולים בעיקר לאור העובדה שרשתות רבות מנסות למשוך אליהם צרכנים וזאת באמצעות מבצעים ו"מכירות סוף עונה", למרות זאת, במהלך חודשי הקיץ השנה בהשוואה לחודשי הקיץ אשתקד, הענף שמר על סטטיות ורשם עליות קלות בגובה העסקה הממוצעת של 0.5% ו- 1.7% בענף הביגוד וההנעלה, בהתאמה. ניתן לייחס זאת להתנהגות הצרכנים, אשר רבים מעדיפים לוותר על קניית ביגוד והנעלה כמותרות, וזאת לאור ריבוי ההוצאות על בילויים ופעילויות העשרה ופנאי.
בפילוח לפי אזורים, סכום העסקה הממוצעת בקיץ 2016 לעומת קיץ 2015: במרכז הארץ נרשמה עלייה של 18% בגובה העסקה הממוצעת:1,969 שקל בקיץ 2015 ל- 2,325 שקל בקיץ 2016; בדרום הארץ נרשמה עלייה של 12% בגובה העסקה הממוצעת: 1,338 שקל בקיץ 2015 ל- 1,498 שקל בקיץ 2016; בצפון הארץ נרשמה עלייה של 14.2% בגובה העסקה הממוצעת: 1,516 שקל בקיץ 2015 ל-1,732 שקל בקיץ 2016. מסגרות האשראי המוגבלות בחברות כרטיסי האשראי ובחשבונות העו"ש בבנקים הופכות את הצ'קים לאמצעי מועדף בעיקר ברכישות בסכומים גדולים אבל גם בקרב עשירונים נמוכים בינוניים, להם אמצעי התשלום הזה הוא פתרון יום יומי.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו