"זו אחת הטייסות הכי טובות בחיל האוויר, עם מהירות מדהימה וחימושים שרק היינו יכולים לחלום עליהם בזמננו", כך אומר הטייס האגדי דני שפירא, מראשוני הטייסים בחיל האוויר הישראלי על טייסת העמק האגדית, שמציינת השנה 65 שנות פעילות.
שפירא, בן 91 כיום ,סיים קורס טייס בשנות ה-40 והיה מראשוני הטייסים בחיל האוויר הישראלי. מרגע קבלת כנפי הטיסה ועד גיל 72 צבר יותר מ-12,000 שעות טיסה וצבר הישגים רבים בתחום התעופה.

דני שפירא // צילום: דובר צה"ל
"הטייסים של היום לעומתנו הם עם ניסיון גדול יותר גדול וכל הקונספציה היא אחרת. כשאנו נלחמנו, אם היינו צריכים לפגוע בטנק בששת הימים היינו צריכים להתקרב אליו עם מטוס המיראז' מרחק של כ-500 מטר, היום הטייס יכול לשבת 50 ק"מ משם להעיף טיל ולפגוע בכל דבר שהוא רוצה".
"טייסת העמק" הוקמה בשנת 1951. ב-13 בנובמבר 1964 בוצעה התקיפה המבצעית הראשונה בתולדות הטייסת בהפצצת כוחות סוריים. במלחמת ששת הימים, השתתפה הטייסת, יחד עם שאר טייסות הקרב של החיל, במבצע "מוקד" לתקיפת שדות-התעופה.
ב-29 בדצמבר 1967 הגיעה לנמל חיפה אונייה ועליה מטוסי סקייהוק מדגם A-4H, שזכו לכינוי העברי "עיט". טייסת "העמק" נקבעה כטייסת העיט הראשונה.
ב-20 ביולי 1977 סיימו מטוסי העיט את שירותם בטייסת ובמקביל החלו להיקלט מטוסי ה"כפיר". בניגוד לטייסות הכפיר הדרומיות, היה יעודה של הטייסת משימות אוויר-קרקע בלבד וב-9 בנובמבר 1977, ביצעו מטוסי "כפיר" מהטייסת את תקיפות הבכורה העולמית של מטוס הכפיר בדרום לבנון.
הטייסת נסגרה בשנת 1985 אך בשנת 1991 הוחלט לפתוח אותה מחדש כטייסת ברק (F-16D) דו-מושבי. זמן קצר לאחר פתיחתה מחדש השתלבה הטייסת בפעילויות הבטחון השוטף, בתקיפת מטרות מחבלים וכן לקחה חלק פעיל במהלך מבצע "דין וחשבון" ומבצע "ענבי זעם".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו