נעמה קדוש פתחה את הסלולרי במוצאי שבת האחרונה, וראתה הודעה מחברה. היא הייתה בהלם שגילתה כי פורסמה תמונה של בתה כאחת מ-23 התינוקות שנשכחו ברכב ומתו בישראל. התמונה עלתה כחלק מפרסומת למוצר נגד שיכחת ילדים ברכב. הבת של נעמה תהיה השנה בת 10, וכאשר נעמה פנתה לחברת "מוביקיז" שפירסמה את התמונה בבקשה להסירה מייד, לטענתה היא נענתה בשלילה. לאחר שהגיבה לפרסום של מוביקיז, תגובותיה נמחקו והיא הפכה מנועה מלהגיב בעמוד בכלל.
פוסט הפייסבוק שהעלתה נעמה קדוש
בשיחה שערכנו עימה היא מספרת:
"הטעות של חברת מוביקיז, שלמרות שלא בדקתי את העניין לעומק נשמע שהמוצר שלהם מבחינת רעיון זה דבר מציל חיים וגאוני, זו ההתנהלות הגרועה שלהם. אני עצמאית, אני בעלת עסק ואני יודעת מה זה לעבוד מול אנשים. זה פשוט לא ייתכן מה שהם עשו".
"אני דתייה", מספרת קדוש, "הדלקתי את הסלולרי במוצאי שבת, אני רואה פתאום הודעות מגיסתי ומחברים, שראו פוסט בפייסבוק עם תמונה של הילדה שלי ופשוט הזדעזעו ברמות, זה בום, זה אגרוף בבטן". היא מדגישה כי "הילדה שלי תחגוג בראש השנה יום הולדת 10, ומעולם לא נשכחה ברכב".
קדוש מספרת איך בכלל הגיעה התמונה של בתה לקמפיין נגד שכחת ילדים ברכב: "אני מעצבת גרפית וצלמת במקצועי, יש אתר ברשת שנקרא פיקסה-ביי, אתר שיתוף חינמי ובו מיליונים של תמונות שאנשים מעלים. זה אתר שאני באופן מקצועי עובדת איתו המון שנים ומורידה ממנו תמונות, אחץת התמונות שהעליתי היא התמונה המדוברת של הבת שלי כתינוקת".

"בראש השנה היא תחגוג יום הולדת 10" - בתה של נעמה קדוש כיום // צילום: נעמה קדוש
"השימוש אכן מותר לכל אחד ובחינם, אבל, כשפתחתי אתמול את הרשת, הייתי מזועזעת", סיפרה נעמה. "הקונטקסט בו התמונה הובאה, ההטעיה שלפיה הילדה שלי מתה, הוצאת דיבה ולשון הרע עלי כהורה ששכח את ילדו ברכב עד שהוא מת. יש כאן קונוטציה שלילית מזעזעת ופרובוקטיבית".
קדוש טוענת כי החברה הייתה צריכה להסיר את התמונה מייד לאחר הפנייה שלה: "מעבר לעניין המוסרי הם גם עברו על חוקי האתר ממנו לקחו את התמונה, בו מצויין בפירוש כי אם בכל אופן השימוש בתמונה פוגע בבעל התמונה המקורי אין להשתמש בה. נגיד ובאופן תיאורטי הייתי מסכימה שבכלל מותר להם לקחת תמונות של תינוקות רנדומליים מהאינטרנט ולהציג אותם ככאלו שמתו, גם אז - ברגע שפניתי אליהם ואמרתי שאני מבקשת שיורידו את התמונה, שהבת שלי מופיעה שם ושיסירו את זה מייד, לא היה צריך להיות וויכוח".

חלק מההתכתבויות בין נעמה קדוש ונציגי חברת מוביקיז // צילום מסך: פייסבוק
קדוש ממשיכה ותוקפת את התנהלות החברה בנושא: "באחת התגובות שלהם אלי הם ציינו שהיות שזה נושא רגיש הם לא רצו לשים תמונות של תינוקות שבאמת מתו בכדי שלא יפגעו הורי התינוקות, אבל כשאני פניתי אליהם בתור אמא לילדה שברוך השם חיה מציגים אותה כמתה? משהו פה מאוד הזוי במחשבה שלהם. תתנצלו. תורידו את התמונה! במקום זה הם מתנגחים בי, מחקו את התגובות שלי, וחסמו אותי מלהגיב. נכנסתי דרך הפייסבוק של בעלי וכתבתי, הפעם דאגתי לצילומי מסך כי ראיתי שהם מוחקים הכל. הם עוד העזו לטעון בתגובה שלהם שאנחנו פרובוקטורים".
חברת מוביקיז הגיבה על המקרה בעמוד הפייסבוק שלה: "חברת הפרסום של Mobikeys (נאנו) רכשה את תמונות הפעוטות כדין מסוכנות הפצת תמונות אמריקאית. מלכתחילה פנתה חברת הפרסום שלנו דווקא לחברה אמריקאית וזאת על מנת לצמצם ההיתכנות שילדים ישראלים ייכנסו למאגר התמונות בו נעשה שימוש. אנו מאמינים כי סביר יותר לעשות שימוש בתמונות אלו להמחשה ולא בתמונות של ילדים שנפטרו כתוצאה משכחתם ברכב, דבר שנראה לנו לא-אתי. (שערו בנפשכם מה היו חשים הורים לילד שנפטר אם היו מגלים את תמונתו בפרסומי חברה מסחרית).
רצתה הסטטיסטיקה, ואותה אימא מתלוננת אכן מכרה את זכות השימוש בתמונת ביתה לצרכי פרסום באמצעות אותה חברה אמריקאית. ככל הנראה היא עשתה זאת לפני מספר שנים. נוכח הרגישות כלפי האם שגילתה לפתע את ביתה בפוסט של Mobikeys - ורק משום כך - החלטנו להסיר את התמונה המדוברת, על אף שאין זו חובתה המסחרית, האתית או המשפטית של Mobikeys. אדרבא, המצב הוא הפוך.
לסיום, ראוי לומר את החשוב והמובן מאליו, הורים לפעוטות וילדים בעולם המודרני המוכרים את תמונות ילדיהם לסוכנויות תמונות ברחבי העולם ומרוויחים בגין כך, צריכים לקחת בחשבון שחברות פרסום עשויות לעשות שימוש כדין בתמונות, וההורים הם שאפשרו זאת בחתימתם. אנו פתוחים להערות וביקורת ומאמינים בשקיפות ארגונית".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו