ארגון ה-OECD פרסם דו"ח שלילי על מצב הכבישים בישראל. "ישראל היא שיאנית הצפיפות בכבישים והצפיפות בכבישים היא הגבוהה ביותר בין המדינות המפותחות בעולם. יותר מ-2,500 רכבים לקילומטר כביש", נכתב על ידי הכלכלנים בדו"ח ה-OECD. הנתונים מתייחסים לשנת 2014 ואינם כוללים עדיין של יותר מ-400 אלף הרכבים שעלו על כבישי ישראל בשנה וחצי האחרונות, החל מינואר 2015.
הכלכלנים ממליצים לשנות את שיטת המיסוי הירוק ולהטיל "אגרת גודש" בכבישים וצירים מרכזיים ובעיקר בכניסות לערים הגדולות כדי לעודד מעבר נוסעים לתחבורה ציבורית. לשם השוואה, בשנת 2014 בספרד היו פחות מ-1,500 רכבים לקילומטר לכביש ובטורקיה היו פחות מ-300 רכבים לקילומטר כביש.
כלכלני ה-OECD נזפו באוצר וברשות המסים, ובעקיפין גם במשרד התחבורה כאשר בפועל מדיניות "המיסוי הירוק" עודדה רכישת רכבים חדשים וגרמה לגודש בכבישים בישראל, זאת במקום לעודד מעבר נוסעים לתחבורה הציבורית ולרכבות.
לפי ה-OECD: "לשיטת המיסוי הירוק על רכישת כלי רכב נקיים יותר הייתה השפע 'עצומה'. עד שנת 2014 כ-83% מכלי הרכב הפרטיים שנמכרו בישראל היו מרמות הזיהום הנמוכות, זאת לעומת 19% ב-2009". אבל הירידה במחירי המכוניות ובאופן מיוחד היותר גדולות ופחות משפחתיות הובילה לזינוק ברכישת רכבים חדשים ולעלייה משמעותית ובלתי נסבלת בצפיפות הכבישים בישראל".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו